ANNONS
Annons

kortare skärpedjup med digital?

Produkter
(logga in för att koppla)
Da´Russian Stallion skrev:
Kan nån klargöra detta för mig så jag förstår?

Uträkningen får nån annan stå för, men bilden ovan är tagen med just den kombinationen... blev inte så bra sa nån förståsigpåare, men jag e helt tillfreds med den bakgrundsoskärpan...

Så när jag ställer in 200mm på F3.5 så har jag med andra ord samma skärpedjup som vid 50mm och F3.5?

Om detta stämmer, och jag sätter på en teleconverter som som har förstoringsgrad 1.5, detta ger mig motsvarande 300mm. 300/4 = 75. Då kan jag med andra ord köra 75mm på F3.5 och får kortare skärpedjup och "lugnare" bakgrund vid porträtt fotografering? Vi skiter i att man antagligen förorar ett bländarsteg när man använder konvertern?

Konvertern förstorar ingångspupillen. Det innebär att du inte förlorar något bländarsteg, ditt objektiv blir ett 75/3.5 "på riktigt". Du får samma skärpedjup vid samma avbildningsstorlek som vid andra brännvidder vid f/3.5.

Dock är det som sagt lättare att renodla bakgrunden tack vare bildvinkeln, eller om du vill uttrycka det så, en illusion av kortare skärpedjup.

Så när jag ställer in 200mm på F3.5 så har jag med andra ord samma skärpedjup som vid 50mm och F3.5?

Om detta stämmer, och jag sätter på en teleconverter som som har förstoringsgrad 1.5, detta ger mig motsvarande 300mm. 300/4 = 75. Då kan jag med andra ord köra 75mm på F3.5 och får kortare skärpedjup och "lugnare" bakgrund vid porträtt fotografering? Vi skiter i att man antagligen förorar ett bländarsteg när man använder konvertern?

Japp, det stämmer fint...men utsnittet blir ju helt annorlunda eftersom 75mm på 7Hi motsvarar 300mm utsnitt på en småbildskamera...vilket då ger helt olika perspektiv om du ska ha samma utsnitt som med en 75mm på en småbildskamera...du får ju då stå mycket längre ifrån motivet.

Du förlorar inget bländarsteg med konverter på en 7hi.

sagan skrev:
Japp, det stämmer fint...men utsnittet blir ju helt annorlunda eftersom 75mm på 7Hi motsvarar 300mm utsnitt på en småbildskamera...vilket då ger helt olika perspektiv om du ska ha samma utsnitt som med en 75mm på en småbildskamera...du får ju då stå mycket längre ifrån motivet.

Du förlorar inget bländarsteg med konverter på en 7hi.

Jo, jag förstod att man blir tvungen att stå längre ifrån. Men va bra :D....nu kan ja sova lungt nu när ja kommit underfund me dehär. Är dock lite besviken nu när jag vet att ja aldrig kommer kunna ta bilder med riktigt suddiga bakgrunder :(. Ville ju fota en fågel eller 2 oxå, men har bara haft misslyckade försök med helt röriga bilder där man typ måste leta för att se vart fågeln är. *suckar*

EDIT: Ok, såg din bild KG, va faktiskt inte så pjåkigt. Men jag tänkte mest på helkropps bilder, måste ju stå rätt så långt bort isf om man kör på 300mm.

OK... nu har jag äntligen förstått att jag inte kan göra åt det alldeles för långa skärpedjupet jag får med min Z3... antar att jag helt enkelt får gå över till mitt analoga system när jag vill sudda bakgrunden :( Attans vad trist.

PS: Tack för svaren och energin ni lagt ner på den här tråden... fick faktiskt en smärre chock när jag såg att jag fått 44 svar ;)

hailstorm skrev:
fick faktiskt en smärre chock när jag såg att jag fått 44 svar ;)

*asg* jag kan tänka mej det... men så spretade debatten åt olika håll, visst ere kul med fotosidan?

Glöm inte att långt skärpedjup kan vara en stor fördel också. Själv föredrar jag i 97,12% av alla fall rejäl skärpa framför oskärpa...

Att köpa en hyperdyr kamera o tillika objektiv för att jaga oskärpa... well...

Jaga oskärpa?
Det handlar väl om att kunna ha kontroll över vad man vill ha skarpt och inte. Ett porträtt där motiv och bakgrund bara flyter ihop är inte så roligt.

På en "digitalkamera" ;-) kan man ju, pga den fysiska storleken på bländaren, inte blända ner lika mycket (man har ju mycket kortare brännvidd), så man får inte samma spann på skärpedjupet, från mycket kort till tämligen långt.

Men visst finns det en fördel. Man kan använda rätt stor bländare och fortfarande få långt skärpedjup. Det blir lättare att ta vissa bilder handhållet pga det större ljusinsläppet. Långt skärpedjup vid makro är ju ofta att eftersträva åxå. Fast även på en "digitalkamera" blir det ofta rätt kort ändå.

Jo, konvertern var på o jag stod nära, ca 1,5-2 meter, eftersom jag sköt den från höften här i mitt arbetsrum... Blixt slagen i taket...

dumbo skrev:
Ett porträtt där motiv och bakgrund bara flyter ihop är inte så roligt.

Då får man lära sej att använda sin utrustning, allt går och i begränsningen visar sej mästaren. Jag har sett jättefina porträtt tagna med D7 och A-serien o även många andra digitalkameror.

Jag tror att många köper prylar istället för att lära sej nyttja det de har. Är det planerade porträtt kan man placera modellen så att bakgrunden blir precis så oskarp som man vill...

Bilagor

• portratt.jpg
    portratt.jpg
    28.8 KB · Visningar: 84
Visst kan man "lura" sin kamera att göra saker den inte "borde klara" eller jobba runt vissa saker. Det har jag själv gjort med min A70 många gånger. Jag har tex använt närbildsliner för att få samma (eller tom större) förstoringsgrad vid makrobilder trots att jag zoomat in. Den har nämligen sämre närgräns och mindre avbildningsskala om man zoomar. Så med närbildslinserna så får man samma avbildningsskala vid längre brännvidd, vilket ju ger samma effekt som vi pratat om här.
Min poäng var väl lite den att möjligheterna blir ännu större som man mästrar sin D70/20D/löksoppa.

Du har så rätt KG, men ibland så är det svårt att få den bild man vill med den utrustning man har.

Att få en 'ren' bakgrund med liten sensor är ju igentligen inte svårare än att man kör mer tele, och har mer avstånd till modellen samt till bakgrunden. Rent teoretiskt lätt alltså. Men tex hemma i mitt vardagsrum/studio så kan jag inte slänga på 150mm och backa 12m. Men det omvända gäller ju förstås när man ska ha långt skärpedjup utan att ha sekunder i slutartider eller 2000ws blixtar, där är en liten sensor en fördel istället.

Menar mest att det är inte bara att anpassa sig efter sin utrustning, utan snarare att olika utrustning passar för olika tillfällen ( så man ska ju köpa ALLT man får tag på :) )

Fast här handlar det om relativt nära håll/stor avbildningsskala. På denna bild http://dumbo.mine.nu/photo/Gallery/Macro/dvd2.jpg har jag 3-4mm skärpedjup med min A70, som ju har ännu mindre sensor än A1.
Om man trycker upp kameran ända upp i ansiktet med närbildslinser och så så kan man säkert lyckas med att bara få skärpa på ytterna spetsen på närhåren (de som växer på utsidan) om man vill. Fast jag vet inte om jag är så intresserad av att titta på näshår och en bokeh full av porer.

Och jo, NÅGOT längre skärpedjup på ödlan, eller skärpan placerad något närmare kameran hade varit att önska så att "nosen" blivit skarp åxå.

Jag tror helt enkelt att vi (jag iaf ;-) får enas om att båda två har fördelar, som jag redan tidigare sagt, men att jag personligen tycker att en större sensor ger mer möjligheter och blir mer flexibel med hur man kan variera skärpedjupet.

HDFS) (KGS skrev:
Digitala SLR kameror är funktionella för dem som går från analoga systemdito. Har man redan använt digitalkamera i många år är ingen av dagens DSLR-kameror en "uppgradering" möjligen ett komplement (jag e ju sugen på nåt nytt fast inget finns).

Fast nu e vi offtopic ordentligt... här finns den diskussion som utmynnade i att vi alla blev överens om vad som ska kallas vad ;-)

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=2754

Hmmm jag vet inte KG men för mig var det verkligen en uppgradering att gå från Dimage 7i till Nikon D70.

Det är bara en fix idé KG har att det måste vara en massa extra displayer och funktioner som drar ström för att det ska vara något att ha. ;-)

HDFS) (KGS skrev:
Du e väl analog i själ o hjärta ;-)
Det lär nog dröja många år innan själ o hjärta blir digitalt..

Vem vet..en dag kanske vi kan föra över själ och hjärta till digital form och "simma omkring" i cyberrymden...men vi är inte där än.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar