Annons

kopierings skydd på internet

Produkter
(logga in för att koppla)

henrikgbg

Aktiv medlem
Hej!

Jag letar efter något effektivt sätt att göra mina bilder kopieringsskyddade på internet.

Jag vill helst inte använda mig av flash gallerier utan html baserade (för tillgänglighetens skull) men det blir väldigt enkelt att högerklicka och kopiera bilderna då.

Finns det någon kod jag kan lägga in för att ta bort kopieringsmöjligheten (har sett att det finns på vissa sidor)

Just nu använder jag mig väldigt mycket av Lightrooms weblösningar, någon som hittat kopierings skyddade album?

jag är jättetacksam ifall någon kan hjälpa mig med det här problemet!
 
Lönlöst, om man kan se bilden går den också att kopiera.

Det går att m.h.a. java script stänga av högerklick. Men det irreterar bara besökare. Det är dessutom enkelt att stänga av java script i webbläsaren och då är skyddet verkningslöst. Men även om du har t.ex. flash är det bara att ta en print screen för att kopiera bilden.

De som inte kan gå runt ett java script som stänger av högerklick utgör troligtvis heller inget "hot".
 
jo, helt 100% säker är man ju aldrig, men hellre tar jag bort högerklicken än att använda flash, vet du om det går att baka in i kodningen på något sätt?
 
Glöm det. Vill du inte att någon ska kunna kopiera dina bilder så låt bli att visa dem. Att sitta och spara ner dem på hårddisken är dessutom fullt lagligt.

(Sedan är det inte tillåtet att publicera andras bilder mm men det är en annan sak.)
 
Om dina användare använder Firefox, och kan programet väl, har du inget att göra: Firefox har en funktion som ger en lista på de bilder som ingår i sidan och låter dig spara vilka du vill. Detta kan du inte komma åt oavsett vad du försöker göra med JavaScript och liknande.
 
...och ur webbdesignsynpunkt tycker jag det är förkastligt, rent ut sagt, med javascript som inte låter användaren högerklicka. Det finns många fler funktioner än att spara en bild som man kommer åt med ett högerklick, och att göra dessa otillgängliga på grund av att man vill förhindra eventuella upphovsrättsbrott.

Men du får göra som du vill. Något skydd erbjuder det hursomhelst inte.
 
Instämer med tidigare inlägg
Du kan inte hindra att besökare laddar ner bilderna.

Däremot kan du göra det LITE krångligare för dina besökare att spara ner dina bilder än att bara högerklicka och välja "spara bild som...."

Javascript och flash har ju redan nämnts. En annan lösning som är ganska praktisk är att lägga din riktiga bild som bakgrundsbild på sidan och sedan lägga en annan bild ovanpå (som då skall vara helt transparent). högerklickar dina besökare då på din bild och väljer att spara ner den så får de den transparenta bilden (vilket de kanske inte märker direkt).
Det är väl nåt liknande denna metod som används här på fotosidan?

Du kan absolut inte skydda dig mot någon med någorunda datorkunskaper.
Du är inte säker bara för att du använder flash, bilden måste ju hämtas till din dator ändå.
 
Om dina användare använder Firefox, och kan programet väl, har du inget att göra: Firefox har en funktion som ger en lista på de bilder som ingår i sidan och låter dig spara vilka du vill. Detta kan du inte komma åt oavsett vad du försöker göra med JavaScript och liknande.



Även script som försöker hindra en att högerklicka kan man värja sig emot i Firefox.
Clipboard02.jpg

Om man nu inte vet hur man skall ta fram den där listan med innehåll så kan vem som helst välja att spara sidan som redan finns nedladdad på deras dator, "arkiv -> spara som" och välja spara hela sidan så kommer html-sidan med tillbehör som Stylesheets, JavaScript och bilder i en egen mapp.

Det är ju så att för att visa en webbsida laddas den ner i mottagarens dator, vill man att nerladdning/fildelning inte skall förekomma kan man inte visa någon webbsida.

Det som finns på MIN dator anser i alla fall att jag är den som råder över och hur jag hanterar filer på MIN dator har ingen annan med att göra och skall överhuvudtaget inte försöka lägga sin näsa i blöt vad jag gör på MIN dator.
 
Eller så trycker man ctrl-s eller går in i menyn "arkiv->spara som" och sparar ner sidan så sparar man bilderna på sidan med. Högerklick är bara ett sätt att spara i en webläsare.

Det _går inte_ att kopieringsskydda något på webben. Punkt. Alla sätt att försöka stoppa det är bara trassel för alla parter och får en att inte ens vilja besöka en sida som gör det.
 
Det som finns på MIN dator anser i alla fall att jag är den som råder över och hur jag hanterar filer på MIN dator har ingen annan med att göra och skall överhuvudtaget inte försöka lägga sin näsa i blöt vad jag gör på MIN dator.

Så ologiskt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.