Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kopiera gallerier från internet

Produkter
(logga in för att koppla)
Lasse C skrev:
Jo jo, men bara för att jag skriver en ogenomtänkt fråga kan vi väl hålla oss över nivån att kalla varandra dumma. Jag hade högre tankar än så om Fotosidans forum.

Jag har sett andra ogenomtänkta frågor här på FS som varken jag eller andra besvarat med förolämpningar.

Mvh.
Lasse C
Stakels dej Lasse....Inte har jag kallad dej "dum"; inte har jag varit annat enn oense; och varnat dej för att "kopiera"..
Skäll på dej själv!
/Erik J
 
Så länge det rör sig om enkel HTML är det fullt lagligt att kopiera från andra; mer eller mindre samma kod används förmodligen på minst tiotusentals andra sidor och uppnår garanterat inte verkshöjd. En komplett design är, som redan konstaterats, en annan femma. Det finns dock hundratals mer avancerade sådana som är fria att använda och modifiera på t.ex. Open Source Web Design.

Erik W: DMCA är en amerikansk lag och har hursomhelst inte något med det här att göra.
 
Lasse C skrev:

Min avsikt var att eventuellt utgå från en websidas html-kod som grund och sedan redigera den efter egen smak.
Det kan du göra, enligt en jurist med inriktning på upphovsrätt jag lyssnade på. HTML-kod har ingen verkshöjd i sig.

Men designen den bygger upp kan ha verkshöjd, men då skall den vara rejält unik - det man normalt ser på en webbsajt med lite kolumner färger etc har det inte. Logotyper kan man förståss inte ta, inte heller designelement med verkshöjd (ett runt hörn har det knappast, en speciellt formgiven krumelur har det troligen)

Lite mer komplicerat blir det om du vill ta Javascript-kod; program har ju en speciell regel i upphovsrättslagen och man får nog anse Javascript-kod (om det är mer än några få enkla "göm element" tex) som program. Då är det bättre att leta runt bland all den kod som finns med öppen källkod och licenser som gör det fritt att använda dem.

Bäst ändå att använda koden bara som läromedel, gör likadant fast på ditt sätt - även om man skulle gå vinnande ur en konflikt är konflikter inte kul.
 
Varför kopiera? Eller använda sig av annans kod? Är det då inte bättre att göra en egen variant, kanske med inspiration av den som du anser vara så lockande?

Det kanske tar en stund, men i gengäld kan det ju vara en lärorik stund. Och så ger det ett rent samvete!
 
Ett bra tips är att låta dig visuellt inspireras av andras gallerier och utseende. Utefter det kan du själv via olika html-verktyg skapa ett utseende och stil som passar dina önskemål.

Det är precis som med foto, låt dig inspireras och hitta en personlig stil.

Efter det kan jag nog tillägga att 95% av alla gallerier är automatiskt genererade av verktyg med färdiga eller modifierade mallar.
 
Har inte läst hela tråden, det orkade jag inte.

Det finns inget som heter stöld vem det nu var som sa det. Kopiera/inspireras på du.

Det hänger för upphovsrättsnissar på fotosidan...
 
Som Christer skriver är inte html-kod unik och kan därför "lånas" och modifieras, men det finns också en netikett på internet som säger att detta är stöld, och många har fått sina websidor nedlagda av sitt eget webhotell efter att detta upptäckts av så enkelt som en kompis till den du "lånade" koden av.

Risken är också stor att du blir kallad copycat,
lat och bekväm som snor andras layouter och html-koder, vilket anses som ett riktigt otrevligt brott bland "kodsnickare" och webdesigners.

Jag har arbetat just med internetsäkerhet under
en tid och just detta arbetar man hårt med att få som en kriminell handling även på papper, och inte bara via mun-till-mun.

Jag skulle föreslå dig att om du ser en layout eller en typ av galleristruktur som du tycker om men ändå skulle vilja modifera lite, är att kolla med personen som äger sidan och fråga om det är OK att du lånar delar av layouten.
Det är ganska enkelt att skicka mail och fråga, och får du sen tillåtelse till detta så är det mest korrekta att sedan på din egna hemsida ha en liten länk någonstans att du ger credit tillbaka till personen ifråga att du fått låna en del av layouten därifrån.
Då har du gjort precis vad du kunnat för att förhindra "skitsnack".

Lycka till!
 
Om du är ute efter kod som snyggt bygger upp diverse olika strukturer av kolumner och så, för att sedan style:a dem efter eget tycke kan du kika på Yahoo Grids; litet "ramverk" i HTML och CSS att bygga vidare på.

http://developer.yahoo.com/yui/grids/

Det finns grymt mycket bra kod, tutorials etc "därute" att hämta, skapat av folk som gillar att dela med sig - dra nytta av det.
 
I stället för att sno nogån annans kod kan jag rekommandera gratis programmet 'jalbum'. Det fixar allt detta åt dig, mycket snabbare än du kan säga 'spara som' in IE.

/Thorsten
 
...och för att göra det hela ännu lättare: http://jalbum.net/
Och för den som är intresserad kan jag meddela att Surpass Hosting just nu har ett erbjudande där man får deras webhotell för $1 i ett år. T ex 200 GB disk och 2000 GB överföring/månad. Där kan man skapa fotoalbum med 4Images Gallery, Coppermine Photo Gallery eller Gallery. Enkelt och smidigt och en investering som de flesta har råd med... :)
http://www.surpasshosting.com/content/onelove/
 
ulricahdesign skrev:
Jag har arbetat just med internetsäkerhet under
en tid och just detta arbetar man hårt med att få som en kriminell handling även på papper, och inte bara via mun-till-mun.
Vilka är "man", och exakt vad är det som skulle kriminaliseras..?
 
Hej, alla!

Detta sagt i all vänlighet. Jag borde inte ha startat den här tråden. Dels formulerade jag mig illa i mitt första inlägg och sedan har det tagits för givet att jag tänkt använda html-koden till att skapa en websida, vilket inte var min avsikt och vilket jag heller aldrig har påstått. Detta i sin tur har lett till diskussion om att vara copycat, ha dålig netikett och annat otrevligt.

Allt jag ville var att studera och experimentera med andras html-kod för att lära mig hur det fungerar, om jag ser något som jag inte hittar i vanliga html-kurser. Jag kände mig bara osäker på om jag överhuvudtaget hade rätt att ladda ned och redigera andras html-kod ens i lärosyfte.

Jag skulle aldrig drömma om att stjäla någon annans design, foton, musik eller vad det nu må vara och publicera i mitt namn.
Jag hoppas alla missförstånd är utredda nu.

Och tack för din ursäkt, Erik J. Vi stryker ett streck över det hela. No hard feelings.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
Att ladda ner och studera och experimentera med andras kod för att se hur den fungerar är precis lika lagligt som att ladda ner andras bilder och mecka med dem i Photoshop, dvs. fritt fram. Publicering är som alltid en annan femma. Tyvärr råder många missförstånd kring detta.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.