Annons

Ny snabb kortläsare för CF/SD Lexar Pro UDMA Dual Slot

Produkter
(logga in för att koppla)

reflux

Aktiv medlem
Det här blev visst ganska långt, men är du en krävande fotograf på jakt efter en SNABB CF/SD-läsare för USB2 kan det vara värt att traggla sig igenom.

För två månader kortslöt en trasig USB-kabel min Sandisk Extreme USB2-kortläsare och den tvärdog. Sedan dess har jag levt med en betydligt äldre och långsammare läsare men i veckan sneade jag ihop och bestämde mig för att ta itu med problemet och skaffa en ny.

Eftersom jag använder både CF och SD-kort var en Firewire-baserad lösning utesluten då dessa bara stödjer CF och från början hade jag tänkt att skaffa en ny Sandisk-läsare. Men då jag letade runt lite på nätet snubblade jag över en helt ny läsare från Lexar som smiskar skiten ur Sandisk-läsarna enligt tester på Rob Gailbraiths site ( http://www.robgalbraith.com/bins/camera_multi_page.asp?cid=6007-9392 )

Jag hittade ingen som säljer läsaren i Sverige så jag beställde den direkt från Lexars hemsida i USA och fick hem den idag, två dygn senare, med Fedex direkt till dörren. Läsaren kostar 35 USD, frakten med Fedex 25 USD och totalt blev det 362 kronor.

Det här är mitt första intryck och högst ovetenskapliga test av Lexar Professional UDMA Dual Slot.

Läsaren är tillverkad i svart, högblank och förmodligen stryktålig plast. Jag upplever den som väldigt smidig, om än långt ifrån lika lätt som många skräpläsare på marknaden. Själva kortläsaren sitter monterad i ett skal av skyddsplast som skyddar kortplatserna när läsaren inte används. Genom ett enkelt enhandsgrepp trycker man in två spärrar och fäller upp läsaren som är redo för användning. CF-sloten är relativt djup och jag kan inte tro att det skulle bli några problem med böjda pinnar. Skyddshöljet har också en gummifot så att den inte halkar runt hur som helst. Framtill sitter en blå lysdiod som blinkar när läsaren läser/skriver från korten vilket gör det lätt att avgöra när datorn är helt klar och det är ok att rycka korten. På baksidan hittar man en vamlig mini-USB-kontakt, kabel medföljer såklart.

Jag har testat läsaren med mina två datorer hemma, en stationär med Windows XP och en laptop med Windows Vista.

Testmaterialet bestod av RAW-filer från min Canon 1D Mark III, ca 10-14MB styck. Minneskorten var fulla och kopierades till datorn med hjälp av filhanteraren Total Commander.

Test 1:
Modern stationär workstation med Windows XP SP2:

CF Sandisk Ultra II 4GB 12MB/s
CF Sandisk Extreme IV (UDMA) 8GB 24-26MB/s
CF Ritek Pro 150X 4GB 15-17MB/s
SDHC Sandisk Extreme III 8GB 17-19MB/s
SDHC Sandisk MicroSD 8GB (i SD-hållare) 16-18MB/s

Test 2:
LG P300, sprillans Intel Duo Core 2-baserad laptop med Vista 32 Home Edition:

CF Sandisk Extreme IV (UDMA) 8GB 27-28MB/s
SDHC Sandisk Extreme III 8GB 18-19MB/s

Det tar alltså ca 5 minuter att kopiera ett fullt 8GB CF UDMA-kort till datorn, ca 7 minuter för motsvarande SD-kort. Jag gjorde också ett tortyrtest med både SDHC och CF Extreme IV-kort som kopierades samtidigt till två olika interna diskar i datorn. Testet gav ca 12MB/s per kort och begränsas nog främst av USB2-standarden.

Intressant nog kom jag aldrig i närheten av de värden på 34MB/s som Rob Galbraith fick i sitt test, men å andra sidan körde de ett mer simulerat test snarare än ett med faktiska bildfiler och jag har aldrig sett SÅ snabba överföringshastigheter via USB2 i Windows heller för den delen.

Kort sagt är jag supernöjd med läsaren och väldigt glad att jag skippade Sandisks Extreme USB2.0-läsare som är betydligt långsammare och saknar stöd för UDMA-överföring med de senaste CompactFlash-korten.

ÄNTLIGEN en USB2-läsare som kommer i närheten av de snabba Firewire-läsarna OCH har stöd för SD/SDHC-kort, därtill med i sammanhanget ett lågt pris!

På länken nedan finns mer information och möjlighet att beställa. Jag skulle tro att t ex YFO kommer att ha läsaren i lager inom kort.

Lexar Pro UDMA Dual-Slot
produktnummer: RW035-001

http://www.lexar.com/readers/pro_udma_dualslot.html

Rekommenderas varmt.

Läsaren går inte att hitta i deras sortiment. Den finns bara som nyhet från 22/05.
Hur ser man priserna på YFO? Hur beställer man över nätet? Hittar inget av det på deras sida.

Läsaren går inte att hitta i deras sortiment. Den finns bara som nyhet från 22/05.
Hur ser man priserna på YFO? Hur beställer man över nätet? Hittar inget av det på deras sida.

Jag köpte en exakt likadan med Compact Flash och SD (USB såklart). Betalade 420kr. Firewire läsaren kostar 870kr.

Jag gick in i butiken och köpte, men borde kunna gå att maila dom och säga att man vill köpa så skickar de

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto