Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kopiera färg från ett område till annat?

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
Är det möjligt att kopiera ett områdes färg till ett annat område i CS6?
Jag vill alltså behålla strukturen men vill ha bort missfärgningar i ytor av bilden.
I LR har jag redan dragit i reglagen till att bilden är Ok i sin helhet.

Är det möjligt att kopiera ett områdes färg till ett annat område i CS6?
Jag vill alltså behålla strukturen men vill ha bort missfärgningar i ytor av bilden.
I LR har jag redan dragit i reglagen till att bilden är Ok i sin helhet.

Den möjligheten har funnits sedan länge i Ps!
Ex. att måla med pensel i färgläge "color" alternativt " hue". Hämta önskad färg med pipetten.

Du kanske kan lösa det direkt i LR? Man kan ju måla färg och vitbalans med justeringspenseln.

Enkelt om du bara vill flytta färgerna.

Duplicera ditt lager. Ändra blandningsläge till Color. Nu kan du flytta färgerna genom att flytta på det lagret. Med lagermasken kan du måla bort alla områden som inte ska ha den flyttade färgen.

Färgerna kan dock se annorlunda ut beroende på vilken nyans som det undre lagret där färgens nya position är.

Flera metoder har redan nämnts, men jag kan försöka göra det så tydligt som möjligt om du inte är bekant med photoshop.

1. Skapa ett nytt lager ovanför bilden
2. Ändra lagrets blandningsläge (Uppe till vänster i lagermenyn) från "Normal" till "Color"
3. Välj penselverktyget
4. Håll ned "alt" och markera den färg i bilden du vill kopiera.
5. Måla där du vill ha färgen.

Vill du kopiera mer invecklade färgmönster så kan du använda kloningsverktyget. Se då till att det inställt på "Sample: Current and below", så att det använder grundlagret för att hämta information.

//
http://ljusavtryck.blogspot.com/

Flera metoder har redan nämnts, men jag kan försöka göra det så tydligt som möjligt om du inte är bekant med photoshop.

1. Skapa ett nytt lager ovanför bilden
2. Ändra lagrets blandningsläge (Uppe till vänster i lagermenyn) från "Normal" till "Color"
3. Välj penselverktyget
4. Håll ned "alt" och markera den färg i bilden du vill kopiera.
5. Måla där du vill ha färgen.

Vill du kopiera mer invecklade färgmönster så kan du använda kloningsverktyget. Se då till att det inställt på "Sample: Current and below", så att det använder grundlagret för att hämta information.

//
http://ljusavtryck.blogspot.com/
Jag lyfter på hatten det här funkar mycket bättre än det color balance jag har suttit o pillat med.
Jag skall testa Pers tips också men nu är det sängen som gäller.
Får pilla mer en annan dag när det finns mer tid
Tack

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto