Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konstnärligt naturfoto... vad är det?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Intressant !

Kolingen skrev:
Konstnärligt är det väl då man inte strävar efter att dokumentera utan men vill förmedla en känsla, eller kanske som många andra kontnärer bearbeta egna känslor mer än att visa upp det man sett.

Jag har det senaste året lekt mycket med suddbilder, och att som någon skrev att det skulle vara misslyckade "vanliga" bilder är ju ganska dumt sagt. Det är en mycket svår teknik visst många av de bilder jag tagit har varit misslyckade därför att mina val av inställningar inte har funkat som jag trott det skulle göra.

Nåväl man kan nog aldrig enas om vad som är konst och inte konst, smaken är ju som bekant delad. Detta gör ju att det finns utrymme för de flesta utryckssätt. Men jag tror att konst handlar till största delen om personens egna behov av att utrycka något.

Marlene.

Jag håller med helt och hållet.Men går ett provocerande steg längre. Om det inte finns någon vilja att uttrycka något, kan det då kallas konst? Jag anser inte det.
 
Arleklint skrev:
Jag fattar tror jag....

Att man inte attackerat vad man ser utan vad man tror sig kunna visa? Eller .... ???

Njä...

Jag vet inte om jag kan förklara vad jag menar. (Än mindre om det ligger nåt i det)
Men jag tänker mig att det vi kallar konstnärligt oftast är gjort av någon som antingen befinner sig under ytan, och på så vis kan ge oss ett annat perspektiv på saken. Eller någon som kan blicka ovanifrån ( tex en filosof) eller någon som är mkt rörlig( i sinnet) och kan ta sig an uppgifter på ett spännande eller intressant sätt.


Hm, jag känner stora brister i mitt försök att förtydliga.
 
ariadne skrev:
Njä...

Jag vet inte om jag kan förklara vad jag menar. (Än mindre om det ligger nåt i det)
Men jag tänker mig att det vi kallar konstnärligt oftast är gjort av någon som antingen befinner sig under ytan, och på så vis kan ge oss ett annat perspektiv på saken. Eller någon som kan blicka ovanifrån ( tex en filosof) eller någon som är mkt rörlig( i sinnet) och kan ta sig an uppgifter på ett spännande eller intressant sätt.


Hm, jag känner stora brister i mitt försök att förtydliga.
´

Att kunna se en gran som en kärring med grön kjol? Nej? :)
 
Anna:

Det skulle i så fall betyda att man inte kan göra konstnärliga bilder om man är psykisk frisk, mår bra och är normalbegåvad ;)

Jag driver det till en spets, och kräver inte att du skall ha synpunkter på det. Det var bara en spontan tanke som slog mig när jag läste ditt inlägg.
 
Arleklint skrev:
Anna:

Det skulle i så fall betyda att man inte kan göra konstnärliga bilder om man är psykisk frisk, mår bra och är normalbegåvad ;)

Jag driver det till en spets, och kräver inte att du skall ha synpunkter på det. Det var bara en spontan tanke som slog mig när jag läste ditt inlägg.

Jag tänkte precis ungefär samma sak:)

Jag tror det ligger något i det. Att vara fullständigt normal och konstnärlig är nog svårt tror jag.
 
Det måste vara skruvat i nån bemärkelse alltså tror jag.

Jag kommer att tänka på en gravyr som jag såg på konstskolan. Minns ej riktigt tekniken, men det var ett porträtt som såg ut precis som ett fotografi.Minns ej hur stort det var men det var stort, och minns ej hur lång tid det tagit att göra det, men lång tid, och det betraktade jag som rätt konstnärligt. Även om det inte fanns någon tanke eller något direkt djup i bilden, det var ett ansikte rakt upp och ner, men pga den extrema tekniken, och att han i det läget var en slags "outsider" så fick det ett djup och en konstnärlighet ändå
 
ariadne skrev:
Jag tror det ligger något i det. Att vara fullständigt normal och konstnärlig är nog svårt tror jag.


Det tror jag absolut inte MEn respekterara såklart din uppfattning.

Jag tror att alla människor har en slags nedärvd konstnärlig ton och sträng i sitt eget individuella jag. Jag är tex säker på att lusten och behovet att organisera sina verktyg i garaget är på Ett vis samma skaparglädje och tillfredsställelse som att fixa och dona med tekniker i Photoshop och att äga lust att utveckla ett personligt visuellt uttryck i inspiration,,,
Exakt detsamma är det ju såklart inte men kanske inspiration och skaparglädje sprungen ur samma källa.

Jag menar att källan till alla olika konstarter som tex måleri, litteratur, matlagning, musik etc är den samma bara att de olika medierna liksom väljer sina olika offer för sin bacill,,
Jag är på samma sätt övertygad om att andra "grenar av kreativt skapande" som vi INte kallar eller rättare sagt inte är lärda att kalla konst också härstammar ifrån samma källa.

Med andra ord så äger alla smak och förmåga att bemöta och utverdera det vi kallar konst, såklart utifrån sina egna specifika premisser.

Mvh Niclas,
 
Senast ändrad:
Niclasfoto skrev:
Det tror jag absolut inte MEn respekterara såklart din uppfattning.

Jag tror att alla människor har en slags nedärvd konstnärlig ton och sträng i sitt eget individuella jag. Jag är tex säker på att lusten och behovet att organisera sina verktyg i garaget är på Ett vis samma skaparglädje och tillfredsställelse som att fixa och dona med tekniker i Photoshop och att äga lust att utveckla ett personligt visuellt uttryck i inspiration,,,
Exakt detsamma är det ju såklart inte men kanske inspiration och skaparglädje sprungen ur samma källa.

Jag menar att källan till alla olika konstarter som tex måleri, litteratur, matlagning, musik etc är den samma bara att de olika medierna liksom väljer sina olika offer för sin bacill,,
Jag är på samma sätt övertygad om att andra "grenar av kreativt skapande" som vi INtet kallar inte är lärda att kalla konst också härstammar ifrån samma källa. Med andra ord så äger alla smak och förmåga att bemöta och utverdera det vi kallar konst, såklart utifrån sina egna specifika premisser.

Mvh Niclas,

Om du kallar något för "konstnärligt", vad menar du då? Hur def. du begreppet?
 
ariadne skrev:
Om du kallar något för "konstnärligt", vad menar du då? Hur def. du begreppet?


Det är väl det vi kan fortsätta att tala om i ca 20 sidor här i forumet utan att nå en klar och alltomfattande definition;)

Jag menar att konstnärligt skapande kan vara i princip allt skapande (OBS:) BERoende på hur det kategoriseras först nummer 1, utifrån den skapande individen själv 2, hur det blir valt att presenteras och slutligen 3, hur publiken bemöter och tolkar det skapade utifrån de tidigare två. Där blir det till det ena eller det andra,,

Även i ett galleri kan vi ju disskutera om det verkligen är konst eller inte,, men visst väger det tungt om det specifika konstverket är presenterat i ett konstgalleri;) Där är det ju redan accepterat som ett kosntverk.

Konstinstutionen (universitet/högskolor/gallerier/moderna konstmusseum mfl) bestämmer till hög grad vad som offentligt kallas konst och/eller ej. Oavsett om vi gillar det eller inte,,

INTE att glömma är jordens alla konstkritiker som bemöter det som presenteras inom konstinstutionerna, de har en viktig men oerhört kännslig sitts att inta i sitt vardagliga jobb.

Mvh Niclas,

Ps, Det finns ju även en mening i att vi INte kan komma fram till en kalr deffinition av begreppet, eller hur?!
 
ariadne skrev:

Jag tror det ligger något i det. Att vara fullständigt normal och konstnärlig är nog svårt tror jag.

mmmm kanske men jag tror att det är så att behovet av att utrycka sig i text bild eller anndra konstformer hos de, dem, oss :)) som inte är "helt normala" är större. Dels för att bearbeta och hantera livet mm..... Behovet att nå ut med sina budskap är nog också större... fast vad vet väl jag ? jag talar bara utifrån mig själv och min erfarenhet av det hela.
Marlene
 
Nä!

Niclasfoto skrev:


Med andra ord så äger alla smak och förmåga att bemöta och utverdera det vi kallar konst, såklart utifrån sina egna specifika premisser.

Mvh Niclas,

Det tror jag inte alls på. Det är en myt att konst är demokratisk. Att konst skulle vara undantaget andra förhållningssätt än t ex teknologi. Det är tämligen självklart att konst också kräver en viss grad av skolning för att se och tolka på ett plan utöver det rent spontana.
Jag tror inte ett dyft på att finns en nedärvd "smak". i så fall skulle ju ett antal av våra kommersiella tv-kanaler stå utan tittare.
Vidare så har forskare nu hittat "estetik-genen". En del saknar denna och är då närmast att betrakta som estetiska analfabeter. Så säger vetenskapen i alla fall.
 
Arleklint skrev:
Men Niclas:

Vad är en konstnärlig naturbild för DIG?
Exemplifiera gärna.


Personligen: En konstnärlig naturbild för mig är där den skapande har använt naturen som ett verktyg och inte som en färdigressigerat sceneri.

Där fotografen dokumenterar en existerande setting kan också det uppfattas som konst om det presenteras i tex ett konseptuellt tema på ett konstgalleri. Sverige har flera konseptuella fotografer som dokummenterar natur i en kanske spec vinkel (tex ett naturlandskap där fotografen själv posserar med en ica-kasse full med tuggummi),,,
Jag personligen ser det mer som att komma med ett politiskt budskap och med mindre konstnärligt värde, men det är ju jag.

Alltså det finns inget klart svar utan det måste varje skapande person söka i sig själv och utifrån den redan existerande konstinstutionen.

Mvh Niclas,
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.