Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konstig lila prick - Canon 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

Aztrum

Medlem
Tog några bilder i väldigt mörk miljö, och så upptäckte jag på flera bilder två små prickar(en röd och en blå). Är det objektivet eller kameran som genererar dessa prickar? (kan inte lägga upp en bild för då måste jag komprimera den och då försvinner prickarna för att kvaliten blir sämre)

Är det ett konstruktions fel, är det överhuvudtaget ett fel?

Fick med en bild, en sån där prick kommer med på alla mörka kort, har provat olika iso inställningar m.m

La upp en testbild
"IMG_0919.JPG"

Bilagor

• img_0924.jpg
    img_0924.jpg
    12 KB · Visningar: 1,176
Kan inte hjälpa dig mer än att jag tror du ska söka på "pixel" i forumet, sök rubrik på pixel.

Jag tror att det är något pixel"fel".

/Benny

Har du tagit bilden på lång slutartid ?

Om så är fallet, ställ in kameran på att brusredusera på långa slutartider så försvinner troligen problemet.

/kent.

Jag har provat både med lång och kort slutartid och pricken kommer upp i båda fallen.

Provade att fota när linsskyddet är på, även då kommer dessa prickar upp. Det borde väl utesluta problem med objektivet?

Åkte tillbaka till försäljaren av kameran och fick den utbytt mot en helt ny, det första jag gjorde var att ta kort och kolla efter "heta" och döda pixlar, det visade sig att den här har en död och en het pixel.

Så detta kanske är något oundvikligt? Ska man då satsa på en dyrare DSLR eller är det samma problem där?

ALLA digitala kameror har "hot pixels" Ibland dyker de upp på samma ställe men oftast "hoppar" de runder. Man brukar få "hot pixels" när sensorn har blivit varm av allt användande. Anledningen till att de inte syns alltid är att brusreduseringen tar bort dem. Lite längre slutartider genererar oxå detta "fenomen".

-Era kameror är inte trasiga

-Pixlarna är i inte döda. (Bara om dem alltid är svata)

-Det finns pixlar som "fastnar" och visar alltid samma färg.

-Lär er leva med dessa "hot pixels".

Vill man leta efter hot pixels så sätt på linslocket och välj 1s slutartid på iso 100/200. (OBS! stäng av brusreduseringen).

Men snälla, leta inte efter dem. Ingen blir gladare för att man hittar dessa hot spots.

Upptäckt liknande på min 350D... :(
Är detta nåt man få leva med?
Är det kanske samma med CCD´n som med LCD skärmar att tillvärkarna har en viss felmarginal på pixlarna?

Men om nu CCD´n ska kunna vara "perfekt", är detta nåt som går på garantin?

Hade tidigare en 350D och den hade någon "het" pixel som uppträdde vid lite högre ISO:n. Åkte inom verkstan i Oslo som mappade bort dem med sin mjukvara.
Det konstiga är att dem inte gör det direkt från fabrik. Det kan inte ta många sekunder att testa sensorn i ett pixelprogram och mappa bort det som stör, borde vara billigare än att några kanske till och med får skicka in kameran på service för en så simpel sak.

På 400:an som jag har nu finns i programvaran som medföljer funktionen så man kan mappa bort sådana pixlar själv. Har dock inte provat då jag inte vågat titta om jag har några defekter på sensorn.

Lila Pixel

Har själv fått en lila pixel på min 400D som jag upptäckte idag. Har tagit 1400 bilder med den och den är 2 månader gammal. Googlade lite på nätet och hittade en diskusion om pixlar på macworld:

http://forum.macworld.se/lofiversion/index.php/t16537.html

Där skriver CyperPet att Canon har nolltolerans mot dessa pixlar. Jag kommer iallafall att lämna in min och se om de kan rätta till det. Jag tycker att om man köper en så här dyr kamera (relativt) så ska den funka felfritt.

Bilagor

• img_1551.jpg
    img_1551.jpg
    6.8 KB · Visningar: 427
Nyare kameror har en oftast en inbyggd funktion för att "mappa bort" heta pixlar,

I 400d och 30d så aktiveras den funktionen när man gör en sensorrengöring. Man kan givetvis låta objektivet sitta kvar.

Funkade i alla fall för mig när jag fick en röd het pixel i min 30d.

Jag förstår inte riktigt vad alla säger här men min fråga gäller också en prick, en lila prick som ofta kommer på bilden när jag fotar mot solen. Jag brukade ta mycket motsolsbilder när jag hade min enkla Canon Ixus och då blev det inta såna prickar. Men nu när jag avancerat lite i kameramodell till Canon Powershot G7 X MArk II, så kommer denna lila prick ofta. Jag fotar bara i autofokus och vill kunna ta motsolsbilder men blir det så här då? Jag är ny användare på denna så ge mig inge krångliga svar, kan inte det tekniska riktigt. :) Bifogar en bild med ganska stort lila fält. Så här blev det ju inte med den enklare kameran?
Mvh Eva

Bilagor

• IMG_0037.JPG
    IMG_0037.JPG
    8.8 MB · Visningar: 54
Jag förstår inte riktigt vad alla säger här men min fråga gäller också en prick, en lila prick som ofta kommer på bilden när jag fotar mot solen. Jag brukade ta mycket motsolsbilder när jag hade min enkla Canon Ixus och då blev det inta såna prickar. Men nu när jag avancerat lite i kameramodell till Canon Powershot G7 X MArk II, så kommer denna lila prick ofta. Jag fotar bara i autofokus och vill kunna ta motsolsbilder men blir det så här då? Jag är ny användare på denna så ge mig inge krångliga svar, kan inte det tekniska riktigt. :) Bifogar en bild med ganska stort lila fält. Så här blev det ju inte med den enklare kameran?
Mvh Eva
Om det är den stora lila blaffan längst ned i mitten av bilden rör det sig om en så kallad linsöverstrålning (på engelska "lens flare"). Det har att göra med ett objektivs motljusegenskaper. Somliga objektiv har tydliga problem med detta fenomen och somliga (oftast dyrare) objektiv klarar av det bättre. Jag misstänker att din gamla Canon Ixus också led av detta men inte lika uttalat och du tänkte inte på det hela.

Inte så mycket att göra åt. Att fota in i solen är ett hårt test för de flesta objektiv.

Mvh
Fredrik

.. Jag misstänker att din gamla Canon Ixus också led av detta men inte lika uttalat och du tänkte inte på det hela.
Nästan alla objektiv har någon form av "ghosts" eller "flares" men de hamnar på olika ställen och ser olika ut.. Dyra antireflexbehandlingar (läs dyra objektiv) minskar problemet men helt försvinner det sällan.
Med lämpligt bildbehandlingsprogram brukar man kunna lägga på en cirkelformad mask och dra ner luminans och färgmättnad så att en flare blir mindre påtaglig. Att få bort dem helt brukar bli mödosamt.. Titta på andras (motsols-) bilder, flares finns ofta där om man vet vad man ska leta efter
Eller se på Star Trek filmerna där Lens Flares används med avsikt för att förhöja effekten, ibland blir de aningen för många :p

Senast ändrad:
Om det är den stora lila blaffan längst ned i mitten av bilden rör det sig om en så kallad linsöverstrålning (på engelska "lens flare"). Det har att göra med ett objektivs motljusegenskaper. Somliga objektiv har tydliga problem med detta fenomen och somliga (oftast dyrare) objektiv klarar av det bättre. Jag misstänker att din gamla Canon Ixus också led av detta men inte lika uttalat och du tänkte inte på det hela.

Inte så mycket att göra åt. Att fota in i solen är ett hårt test för de flesta objektiv.

Mvh
Fredrik
Tack men nu var det ju så att på min gamla enkla Canon Ixus så kom inte dessa lila prickar och blaffor, det är ju nu på den nya kameran de dyker upp, inte alltid men väldigt ofta.
Mvh Eva

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar