Annons

konsertfotografering. Några tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

olav.karlsson

Aktiv medlem
Skall på en stor synthfestival och ta bilder imorgon. Jag är övertygad om att jag kommer kunna ta bra bilder. Men det finns alltid något nytt och lära. Är det någon som har förslag och idéer om hur man kan höja bilderna det där lilla extra?
MVH
Olav

Nu känner jag inte till festivalen ifråga, vart den hålls, hur där ser ut, om du är ackrediterad fotograf eller ej (vilket i viss mån lär påverka var du kommer att stå), vilken utrustning och vilket erfarenhet/kunskap du har osv.

Ett generellt och väldigt grundläggande tips för fotografering på större konserter är dock snabb film (högt iso-tal) och stora bländare (lågt bländar-tal). På de flesta större konserter får du nämligen inte använda blixt. Regel är dock, kom med blixt monterad och klar och använd den vid behov så länge du inte fått besked om annat. Var sedan uppmärksam på klappar på axeln.

Jag ska inte utge mig för att vara expert på synt/elektronisk musik men om ljuset generellt är en bristvara på konserter så gissar jag att detta i synnerhet kan tänkas gälla aktuell genre. Rätta mig om jag har fel.

Återigen så känner jag inte till din fotografiska bakgrund men om du behärskar det någorlunda och har utrutning för det, experimentera gärna med att utnyttja befintligt ljus i möjligaste mån (såvida det inte bara är stoboskop-blink). Pröva relativt långa tider, med eller utan blixt osv.

Ljuset är ofta väldigt riktat på konserter. Överväg spotmätning.

Ha i åtanke att konsertfotografering är svårt. Om du experimenterar på gränsen till vad du behärskar, tänk på att ta lite "vanliga" bilder också. Inte så kul om det bara blir skräp från den där spelningen med favoritartisten.

Lycka till!

Överväg att använda Kodak E200 och pressa till 400, Diafilm
elelr Ektachrome 400..
blir underbara färger

Tack för tipsen!

Har precis varit och tagit bilderna.
Jag ville ha ganska grova svartvita bilder och därför pressat tri-x 3 steg. Har lagt upp en bild som kritikbild där jag gjort det med lyckat resultat.
Ville även ta lite färgbilder men hade inte råd att köpa fujis 800 film. Valde istället att pressa fuji 400 2 steg. Har haft problem tidigare då jag gjort detta med mycket kraftigt stick. Hoppas att jag kan arbeta bort det i PS (tips emottages tacksamt).
jag hade ackreditering så jag hamnade framför kravallstaketet. Hade dessutom lite tur och kunde ta bilder från en del vinklar ingen av de andra fotograferna kunde göra. Har fotat med en Eos 3 och använt en 70 - 200 2,8 zomm , 50mm 1,8 och ett 24mm 2,8. Jag äger ingen blixt så detta var inget alternativ för mig. Dock använde de andra fotograferna blixt flitigt utan tillsägelse.
Jag var nogran att försöka variera mina bilder så mycket som möjligt. Både med objektiv, vinklar och avstånd.
BLir resultatet lyckat kommer jag att lägga upp några bilder på denna sida för att höra vad ni tycker.
MVH
Olav

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar