Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konsertfoto - vidvinkel och tele

Produkter
(logga in för att koppla)

growingart.se

Aktiv medlem
Jag är nyfiken på er erfarenhet av konsertfoto, för mig verkar det som många föredrar vidvinkel, medan jag själv gärna närmar mig detaljer och intima utsnitt med ett tele, i vissa fall får man fram härliga upplevelser som är kopplade till musikerna eller en detalj, exempelvis i bilden nedan när man ser den spjuveraktiga blicken hos basisten. Den skulle inte komma fram med vidvinkel. Vad har ni för åsikter om detta? Vilka upplevelser har ni av användarna till konsertfotobilder? Är jag ensam på denna planet om att älska detaljerna?
 

Bilagor

  • _mg_0005.jpg
    _mg_0005.jpg
    52.3 KB · Visningar: 2,334
Jag gillar för det mesta vidvinkel, men bara det inte är för mycket, men detaljer kan också passa i bland, beror också helt på vad det är för musik.

Jag tycker att det är lättare att fånga atmosfären från en konsert med vidvinkel.

Så slutligen nej du är inte ensam, men som du säger dom flesta föredrar nog vidvinkel, jag ligger lite mitt i mellan.
 
Intressant ämne!

Har en EOS 350D och har tidigare fotograferat konserter med Tamron 28-75 f/2.8 och tycker det har blivit helt ok. Då jag har tillgång till scenen har området 40-70mm passat perfekt. Kommer dock att vid nästa tillfälle leka med det nyinköpta Tokina 12-24 f/4. I början kommer det troligtvis kännas mysko.

Efter det kan jag nog diskutera för- och nackdelar.

Du har en poäng i att man kan hitta kul detaljer med tele men man får ju också tänka på att man missar en del andra saker runt omkring som på sitt sätt bidrar med känsla och detaljer i en bild.
 
Hittills har jag använt mitt 85mm/1.8, det har bra ljusstyrka och fokuserar snabbt nog för att fånga händelser, känner mig som en revolverman med kamera ibland. Procenten bra bilder blir hög. Då jag står nära så kan jag fånga detaljer, och jag tycker faktiskt det är en utmaning att fånga en komposition när utsnittet egentligen är för litet.
 
Vidvinkeln ger ju helt klart en större känsla av närhet, att vara med i skeendet. Detta självfallet under förutsättning av att man kan komma tillräckligt nära inpå... Närbilder med tele kan vara fräckt men jag tycker personligen att vidvinkelbilder tagna på mycket nära håll ger mer närvarokänsla.

Det lilla jag fotat av konserter har dock blivit endera med 28-75/2.8 eller 50/1.7, detta pga av att jag inte kunnat komma tillräckligt nära...

//Larsa

EDIT: Gäller med DSLR, crop 1,5 alltså...
 
Senast ändrad:
Det lilla jag har fotat på konsert har blivit med (manuella) 50/1.7 och 85/2.0 med en Pentax *ist DL (crop 1.5). Mest på grund av ljusstyrkan.

En 28-75/2.8 eller liknande hade nog känts helt rätt, men har ingen sån.
 
kanske lite ot, men ett sigma 24-70mm f/2,8 borde göra sig ganska bra vid konsert? på en Dslr dvs.
 
Jimpawa skrev:
kanske lite ot, men ett sigma 24-70mm f/2,8 borde göra sig ganska bra vid konsert? på en Dslr dvs.

Inte direkt OT när jag själv skrivit (tidigare i tråden) att liknande brännviddsomfång fungerar helt ok på DSLR för konsertfoto.
 
Jag brukar variera mellan 17-35mm, 28-75mm och 80-200mm. Allt beroende på vad jag vill ha fram med bilderna. Men ska jag packa lätt så kör jag Tamron 28-75mm/2,8 då kan jag både komma hyffsat nära och även få lite vidvinkel. Men då som alltid svär man sig förbannad över att 28mm är för lite.

Se lite olika konsertbilder här:
www.fotografisk.se och gå vidare till "PÅ SCEN"

mvh/Ove
 
Har aldrig fotat konsert förut. Men ska snart göra det åt ett band. Har i dagsläget bara en 14/2.8 och 50/1.8

Hade tänkt använda 14/2.8an mest. Det är ett litet ställe och jag kommer att kunna stå väldigt nära. Men är 14 även för mycket då?
 
med 14 borde du klara att få helkroppsbilder från mindre än en meters håll och vidare än så tycker iallafall inte jag behövs.
 
Om det är ett litet ställe så kommer du nära, men jag skulle vara orolig för bakgrunden, är det rörig så kommer den med på alla bilder med 14. Om du vet ungefär vilka avstånd du kommer att ha så prova med köksbordet eller nåt, men annars går det kanske att byta under konserten. Jag har inte haft en chans att byta, med en massa headbangers runt omkring så skulla man bara tappa objektivet, och flyttar man på sig så missar man sin plats.

Verkar som de flesta använder normalzoom eller 50mm. Jag känner mig udda som funderar på ett fast 135 mm om jag hamnar några meter bakåt från mina bilder hittills.
 
Jag har plåtat konserter i 8 år nu och jag föredrar nog 80-200/f2,8. Är man i diket på de riktigt stora scenerna så kommer man för långt bort med vidvinkeln. Likadant så blir perspektivet lite mysko när man har scenkanten vid hakan. Har dock tagit en del bilder med vidvinkeln men då har det varit mera närhet till scenen som då oxå varit nästan i markplan. Club-atmosfärer kan vara bra med vidvinkel men som sagt på de stora scenerna som ligger högt och man står i diket så gäller det att ha zoom 80-200/f2,8 objektivet på.
 
Fläsk-Tarzan skrev:
Jag har plåtat konserter i 8 år nu och jag föredrar nog 80-200/f2,8. Är man i diket på de riktigt stora scenerna så kommer man för långt bort med vidvinkeln. Likadant så blir perspektivet lite mysko när man har scenkanten vid hakan. Har dock tagit en del bilder med vidvinkeln men då har det varit mera närhet till scenen som då oxå varit nästan i markplan. Club-atmosfärer kan vara bra med vidvinkel men som sagt på de stora scenerna som ligger högt och man står i diket så gäller det att ha zoom 80-200/f2,8 objektivet på.
Mycket bra sammanfattat, jag håller med dig ;0))

mvh/Ove
 
growingart.se skrev:
Verkar som de flesta använder normalzoom eller 50mm. Jag känner mig udda som funderar på ett fast 135 mm om jag hamnar några meter bakåt från mina bilder hittills.
Inte då. Jag använder antingen 50/1.4 eller ett Sigma 28-70 när jag står i diket men sen växlar jag över till mitt 135/1.8 och tar från andra sidan staketet. Tycker att det är en mycket bra brännvidd på en APS-C DSLR om man vill fånga detaljbilder och minspel. Många av mina favvobilder är tagna med det objektivet och den extra ljusstyrkan är en klar fördel mot en 70-200/2.8. Tokina kommer släppa ett 50-135/2.8 framöver och det torde vara en nästan optimal range för stora scener och våldsamt moshande publik på mindre ställen :)
 
En grej jag gillar med att stå på andra sidan staketet är att man får en vinkel från publikens vinkel. Jag har inte fotat från diket men det känns som om det kan bli låg vinkel. En sak som jag noterat är att 85 eller 135 mm är även bra för att få bilder på trummisen, ofta fokuseras uppmärksamheten på alla andra. Med den ljusstyrka som de objektiven har så vinner man lite i slutartid, men då blir det förstås svårt att arbeta med medveten rörelseoskärpa (hos artisten) även om man ökar slutartiden (eftersom man kan få rörelseoskärpa från att hålla kameran, speciellt svårt i en moshande publik :).
 
Jag brukar ha tillgång till hela scenen egentligen och den är inte så jättestor. Sist var det Petter på scen. Nästa gång är det Nationalteatern.

Jag gillar att ibland kunna få med både artisten och publiken på samma bild. Då fotograferar jag från sidan. Med 28-75mm har det fungerat ibland men inte alltid. Därför ska det bli kul att se vad ett 12-24mm kan göra för skillnad vid nästa tillfälle som är planerat 1 juni.
 
Det är ju rätt lyxigt (att ha tillgång till scenen), då håller jag med om att det vore trevligt att ha med publiken, om de har god kontakt så kan det bli fantastiska (samspels)bilder. Om du har så pass mycket tillgång till scenen att du kan stå rätt bakom musikerna så skulle det kunna vara superläckert om ljuset faller rätt, jag kan föreställa mig bilder med fokus på publiken och artisten som en del av bilden (kontur, oskarp, etc)
 
Från er erfarenhet, vilka avstånd har ni fått arbeta med? Jag har själv fotat på klubbar där det är några meter till artisterna (plus några meter till trummisen). Vilka avstånd är vanligast? Joel är väl en av de få som har cm till artisterna :)

Är det någon som har erfarenhet från festivaler, vilka avstånd är det fråga om där?

Jag är fortfarande förtjust i min 85:a, fotade Anders F Rönnblom igår och (de där jäkla) mikrofonerna fick mig att kråla mellan PA högtalarna för att undvika dem.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.