Annons

Konica Minolta lägger ned kameratillverkningen!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag som precis beställt en Dimage Z6, får väl köpta till konverter och alla filter som finns nu då innan det försvinner :-(

Och hur blir det med support och garantier ? Ska Sony ta över det ?
 
Konica Minolta lägger ned

Säkert ett mycket genomtänkt drag, eftersom elektroniken numera är en viktig del i de digitala kamerorna.
När Konica-Minolta ingick samarbete med Sony, för inte länge sedan, låg det faktiskt i "luften" att den stora elektronik jätten skulle ta över rodret!

Hoppas verkligen, som någon tidigare skrev, att kamera tillverkare, med sina utvecklare, lägger an på att inte ta bort den inarbetade layouten hur en kamera skall vara uppbyggd, rattar och spakar, gör fotandet snabbt, på elektronik sidans utvecklare är det menyer, som gäller, lite för omständigt, säkert billigare att tillverka.

Kamera tillverkaren Konica-Minolta, enligt texten på Internet sidan, kommer förmodligen leva kvar, med sin know-how inom upplägg av kamerahus och tillverkning av optik.
Koncernen Sony blir ansiktet utåt, K-M en viktig partner.
Sony har sina bildsensorer/elektronik placerade i många andra digitala kameror, från olika tillverkare, kanske de går samma öde till mötes som K-M, partners till eletronikleverantören, produkterna får samma märkesnamn, Sony ...

--------------------------------------------------
KG Stolt skrev:

Samma saker, ny logo, bättre priser... får vi se en D7D med kitoptik för 5000 snart?
--------------------------------------------------

Den satt bra, ha-ha!
Bättre priser för konsumenten, ja!
K-M A5 för en tusing, kanon billigare än Canon!
En standard bajonett fattning, för all optik på marknaden!
Canon, Nikon, K-M, Pentax, Olympus alla lirar ihop, Sony står för instrumenten!
Sony Musik !
 
Goran skrev:
eller..
lägger ner e väl en lite att ta i,
e väl bara varumärket som försvinner..iofs konstigt...Sony...vill man ha en Sony DSLR eller...
Sony siktar mot världsherravälde...
snart finns bara två multinationella kameraföretag kvar...Sony och..??

KM ska ju fortfarande göra DSLR och objektiv för Sony som övertar produktutvecklingen, som jag fattar det (rena högskoleprovet i läsförståelse den där pressreleasen...), se trippelstjärnan***.
KM blir legotillverkare åt Sony som tar pengarna och äran ...

On the basis of its ongoing “selection and concentration”, Konica Minolta Group will concentrate on its core “business technologies” field and its strategic “optics and display devices” field and withdraw from camera business*** as of March 31, 2006.

*** Excludes production of digital SLR cameras and interchangeable lenses for Sony

Dom enda som går md vinst idag är Canon& Samsung!
Det går ej så bra för sony på kamerasidan just nu.
 
DSLR + MP3 ?

Då kanske man kan få en DSLR med inbyggd MP3-spelare, och varför inte mobiltelefon, och handdator... allt samlat på ett ställe. Är det nån som skulle kunna detta så är det Sony.
 
Jag skulle tro att det är bara ett rykte, för jag läste i någon tidning häromdan att km lägger ner sin verksamhet inom kategorin "digital.kompakt" eftersom att det inte visade sig lönsamt.. Jag har också läst på någon hemsida att km:s systemer drar in en del pengar, men varför skulle man lägga ner en verksamhet som går plus...? Jag tror iaf att det är ett "förvuxet" rykte.
 
Re: Garantier / Reservdelar

jtkarlsson skrev:
Hur blir det med garantier och reservdelshållning?
Det bör rimligtvis ingå i den del som Sony skall ta över fr.o.m. 1/4 2006.
From April 1 2006, Konica Minolta PI will consign the customer service operations for Konica Minolta cameras and related products* to Sony, and Sony will implement service operations from that date onward.
 
Spyware

Det skrivs ju en hel del i tidningarna om att Sony har lagt in så kallat Spyware på CD-skivor som säljs, så nu kanske vi får kameror med Spyware som tjallar om vi fotar "opassande bilder"
 
JohanSandin skrev:
Jag har också läst på någon hemsida att km:s systemer drar in en del pengar, men varför skulle man lägga ner en verksamhet som går plus...?
De lägger inte ner den delen av verksamheten. De fortsätter att tjäna pengar på den som underleverantörer åt Sony.
 
I stort sett kan det nog bara bli bättre av att någon som inte släpar på en massa anlog historia tar över tillverkningen. Det här nog ett stort steg närmare den första riktiga digitala systemkameran... (men jag tror LG eller Samsung hinner före)

/kg, som avvaktar kraftfullt ett tag till
 
HDFS) (KGS skrev:
I stort sett kan det nog bara bli bättre av att någon som inte släpar på en massa anlog historia tar över tillverkningen. Det här nog ett stort steg närmare den första riktiga digitala systemkameran... (men jag tror LG eller Samsung hinner före)

/kg, som avvaktar kraftfullt ett tag till

Tuggar du om en EVF nu igen KG!?!?!?!? ^_^
Sony R1 har ju kommit btw... sugen på att byta upp dig?
 
Micael Relbe>Klipper in... <Är det nån som skulle kunna detta så är det Sony>

Nope, Can nån can Canon *s*
Sorry kunde bara inte låta bli och föredrar själv KM... A1 *ler*

/Kent
 
hailstorm skrev:
Tuggar du om en EVF nu igen KG!?!?!?!? ^_^
Sony R1 har ju kommit btw... sugen på att byta upp dig?

Det krävs mer än bara EVF, men den är givetvis en komponent.

R1 är inget uppbyte såvitt jag förstår av vad jag läst, något bättre vidvinkel, nästan inget tele, normalbra EVF, iofs en olympus-stor CCD men ska de få mej att byta ut Ani så får de komma med bättre stuff.

Och nu gör de säkert det. Framtiden blir spännande.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.