Annons

Konica Minolta lägger ned kameratillverkningen!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
divander skrev:
Eller så blir det "Sony Konica Minolta". ;)
Näääääh!

Hur skulle det få plats på optiken?

För övrigt så kanske det nu kommer optik med namnet Carl Zeiss med Minoltafattning!!!

För det är väl bara namnet som är det viktiga va?

:)

//Larsa
 
prozac skrev:
Dom enda som går md vinst idag är Canon& Samsung!
Det går ej så bra för sony på kamerasidan just nu.

Konstigt att du påstår detta strax efter Jannes inlägg. Enligt inlägget har Nikon gått med vinst i alla de senaste 5 åren på kamerasidan. Eller närmare bestämt på "Imaging Products" sidan.

Tycker verkligen synd om KM. Tyckte verkligen om deras kameror. Hoppades också att deras AS teknik skulle sätta press även på "mitt" märke. Men men... vi får väl hoppas att Sony kommer att vara en värdig efterträdare. Men just nu känns det mycket konstigt att höra om Sonys systemkameror. Det är väl ingen TV eller walkman direkt.:) Men alla företag började någon gång med något nytt för dem. När startade Minolta förresten? Och Konica?
 
JohanSandin skrev:
Jag skulle tro att det är bara ett rykte, för jag läste i någon tidning häromdan att km lägger ner sin verksamhet inom kategorin "digital.kompakt" eftersom att det inte visade sig lönsamt.. Jag har också läst på någon hemsida att km:s systemer drar in en del pengar, men varför skulle man lägga ner en verksamhet som går plus...? Jag tror iaf att det är ett "förvuxet" rykte.

Konica Minolta började med att lägga ner sina billigaste digitala kompakter (som för övrigt är inköpta från en Taiwanesisk tillverkare, samma som även tillverkar åt Pentax). Motiveringen var att det kostar lika mycket att distribuera en billig kamera som en dyr. Detta har dock inte kunnat hindra förlusterna som har stigit i alarmerande takt och kraftigt skadat K M som företag. Efter mycket analys och diskussion såg K M det helt enkelt som omöjligt att överleva som ett självständigt varumärke. K M kameradivision har gått med förlust länge. Företaget lyckades aldrig hämta sig efter den kostsamma floppen med APS systemet (minns felsatsningen på APS systemkameror under Vectis namnet), sedan lyckades inte Dynax 7 nå sina försäljningsmål vilket gjorde att den tillverkades med förlust. K M missbedömde marknaden och sen var det för sent att höja priset när mottagandet blev svalare än de hade budgeterat för.

K M har kämpat tappert i den "digitala revolutionen", men två skakiga företag är ingen bra kombination, så det var bara en tidsfråga innan nedläggningen var ett faktum.

Den ursprungliga planen var att Sony och K M delar en gemensam grund, men att själva produkterna skulle skilja sig åt. Nu skrotas de K M designade versionerna på den kameraplattform som lanseras nu till sommaren, istället blir det bara Sonys versioner som kommer att tillverkas. Räkna med att nuvarande 7D och 5D kommer läggas ner mot sommaren för att ersättas av Sony designade hus.

Tekniker från K M kommer att arbeta under Sony för att hjälpa till med utvecklingen av nya kameror, så en viss del av K M:s själ kommer nog finnas kvar. Men räkna inte med K M design, det blir säkert en liten sticker med "It's a Sony" någonstans. :) Tyvärr har Sony inte gjort sig kända för användarvänlighet, men vi får hoppas att det nu blir en ändring på den punkten.
 
.Z. skrev:
Näääääh!

Hur skulle det få plats på optiken?

För övrigt så kanske det nu kommer optik med namnet Carl Zeiss med Minoltafattning!!!

För det är väl bara namnet som är det viktiga va?

:)

//Larsa


Så vitt jag vet närmade sig Zeiss, Sony om att de skulle ta över tillverkningen av Contax. De var dock inte intresserade då de inte skulle få ha Sony på kameran. Det hade varit grejer annars :)

Kanske kommer det ZS-fattning, kanske inte. Kommer det ske kommer det vara i samma form som hos nikon.

Zeiss kommer inte bli en "fast" tillverkare till några nya system förän om några år då de återuppväcker Contax och utvecklar nya innovativa kameror :p "dagdrömmer"
 
Re: Spyware

Stefanity skrev:
Det skrivs ju en hel del i tidningarna om att Sony har lagt in så kallat Spyware på CD-skivor som säljs, så nu kanske vi får kameror med Spyware som tjallar om vi fotar "opassande bilder"

Ja, efter det avslöjandet så blir det inga mer Sony-produkter för mej. Tack!

/john
 
jätte tråkigt att KM sluttar, tycker att deras KM D7D har mycket bra ergonomi med rattar o knappar, liknar en analog som heter Dinax 600 clasic från mitten av 90 talet som jag hadde gärna köpt om jag inte hadde reden fasnat i Canon.
 
Roland Mabo skrev:
Konica Minolta började med att lägga ner sina billigaste digitala kompakter (som för övrigt är inköpta från en Taiwanesisk tillverkare, samma som även tillverkar åt Pentax). Motiveringen var att det kostar lika mycket att distribuera en billig kamera som en dyr. Detta har dock inte kunnat hindra förlusterna som har stigit i alarmerande takt och kraftigt skadat K M som företag. Efter mycket analys och diskussion såg K M det helt enkelt som omöjligt att överleva som ett självständigt varumärke. K M kameradivision har gått med förlust länge. Företaget lyckades aldrig hämta sig efter den kostsamma floppen med APS systemet (minns felsatsningen på APS systemkameror under Vectis namnet), sedan lyckades inte Dynax 7 nå sina försäljningsmål vilket gjorde att den tillverkades med förlust. K M missbedömde marknaden och sen var det för sent att höja priset när mottagandet blev svalare än de hade budgeterat för.

K M har kämpat tappert i den "digitala revolutionen", men två skakiga företag är ingen bra kombination, så det var bara en tidsfråga innan nedläggningen var ett faktum.

Den ursprungliga planen var att Sony och K M delar en gemensam grund, men att själva produkterna skulle skilja sig åt. Nu skrotas de K M designade versionerna på den kameraplattform som lanseras nu till sommaren, istället blir det bara Sonys versioner som kommer att tillverkas. Räkna med att nuvarande 7D och 5D kommer läggas ner mot sommaren för att ersättas av Sony designade hus.

Tekniker från K M kommer att arbeta under Sony för att hjälpa till med utvecklingen av nya kameror, så en viss del av K M:s själ kommer nog finnas kvar. Men räkna inte med K M design, det blir säkert en liten sticker med "It's a Sony" någonstans. :) Tyvärr har Sony inte gjort sig kända för användarvänlighet, men vi får hoppas att det nu blir en ändring på den punkten.

Vissa delar av detta har jag läst & nån del kan jag gissa mig till men jag undrar var du fått all denna info ifrån Roland?
 
Det här suger verkligen... Det blir alltså ingen digital 9:a då. Och hur många analoga nior finns ute på marknaden? Det suger riktigt ordentligt... Jag skulle ju behöva en ersättare till det gamla 9000-huset så småningom...
 
Sorgligt....

Är man fotointresserad så blir kameran en sorts vän som man upplever saker tillsammans med...
Nej så är det förstås inte om man anlägger ett intellektuellt resonemang med sig själv, men i verkligheten är det nog ganska ovanligt att man tar ett så drastiskt steg som att byta kameramärke.
Vilket innebär att om (Konica) Minoltamärketförsvinner från kameran och det står Sony i stället så kommer alla Minoltaägare att vara "fria och obundna" när de byter kamera nästa gång. Många Minoltafotografer har ännu inte bytt till digital systemkamera och det skall bli intressant att se hur Sony skall agera för att få med dem på tåget. För numera har de flesta insett att man har ganska liten nytta av sina gamla objektiv på en digital SLR.
Kombinationen Sony + Minolta innebär rent tekniskt en jättepotential för att skapa fantastiska systemkameror till realistiska priser.
Men kan de behålla känslan av att Sony Minolta är en "riktig" kamera?
 
Konica Minolta lägger ned

--------------------------------------------------
Larsa Zingmark skrev:

Vissa delar av detta har jag läst & nån del kan jag gissa mig till men jag undrar var du fått all denna info ifrån Roland?
--------------------------------------------------

Larsa!
Allt står i den utförliga texten på "News" på
www.dpreview.com

K-M kommer troligen att fortsätta att utveckla D-SLR, men som partner till Sony, med en erfarenhet inom fotografin av över 60 år, en mycker bra merit, tillräcklig för att få ha ett finger med i den digitala världen.

Sony är ett större företag, har mycket större kassa, än vad K-M har, dessutom blöder K-M, alltså kan Sony bättre driva utvecklingen vidare.
Vi skall som använder K-M vara glada, över att Sony tar över rodret, nu finns det ändå en chans att K-M kan fortsätta som utvecklare av digitala kameror, men som säljs under märket Sony.
Risken hade varit att K-M hade gått i graven, helt bortglömd istället.
Det är väl vad jag tolkar av den engelska texten, Sony vet säkert hur man skall sälja:
"developted by Konica-Minolta made in China"
 
Jag hade bestämt mig för att köpa en Konica minolta dynax 5d som min första digitala systemkamera. Är det någon risk att det är svårt att få tag i tillbehör till den här kameran i framtiden. Jag ska köpa ett paket med två objektiv, ett 18-70 och ett 70-210 mm.

Jag hade i stort sett bestämt mig men nu blir jag så osäker.
 
Konica Minolta lägger ned

Risken är inte om det finns tillbehör eller service till kameran K-M 7D75D, nästa generation D-SLR från Sony blir kompatibel med den tidigare serien Dynax.
Fattas bara annat, med miljoner användare, Sony sopar säkert inte iväg gamla K-M kunder, det är säkert!
Men, en D-SLR med Konica-Minolta logo blir nog de två 7D/5D ensamma om, den nya D-SLR från Sony väntas till sommaren, enligt den engelska texten på "news" www.dpreview.com.
 
Re: Konica Minolta lägger ned

larsborg skrev:
--------------------------------------------------
Larsa Zingmark skrev:

Vissa delar av detta har jag läst & nån del kan jag gissa mig till men jag undrar var du fått all denna info ifrån Roland?
--------------------------------------------------

Larsa!
Allt står i den utförliga texten på "News" på
www.dpreview.com

K-M kommer troligen att fortsätta att utveckla D-SLR, men som partner till Sony, med en erfarenhet inom fotografin av över 60 år, en mycker bra merit, tillräcklig för att få ha ett finger med i den digitala världen.

Sony är ett större företag, har mycket större kassa, än vad K-M har, dessutom blöder K-M, alltså kan Sony bättre driva utvecklingen vidare.
Vi skall som använder K-M vara glada, över att Sony tar över rodret, nu finns det ändå en chans att K-M kan fortsätta som utvecklare av digitala kameror, men som säljs under märket Sony.
Risken hade varit att K-M hade gått i graven, helt bortglömd istället.
Det är väl vad jag tolkar av den engelska texten, Sony vet säkert hur man skall sälja:
"developted by Konica-Minolta made in China"

Allt nedan är ett citat klippt från Ny Tekniks webb daterat idag.

"Konica Minolta lämnar kamerorna till Sony
Konica Minolta drar sig helt ur markanden för kameror. I fortsättningen kommer Sony att tillverka kamerahus som även kan använda Konica Minoltas objektiv för spegelreflexkameror.

Sedan juli förra året har Konica Minolta och Sony haft ett visst samarbete när det gäller utvecklingen av spegelreflexkameror. Nu säljer Konica Minolta sitt kunnande om den här kameratypen till Sony och lämnar från 31 mars i år helt kameraverksamheten.

I höstas meddelade Konica Minolta att företaget skulle dra sig ur marknaden för kompakta digitalkameror, men vara kvar med de mer lönsamma spegelreflexkamerorna.

Med dagens besked visar företaget att konkurrensen blivit för hård även på denna marknad.

Sony ska dock fortsätta att tillverka spegelreflexmodeller som kan använda Maxxum/Dynax-objektiv från Konica Minolta.

Företaget ska koncentrera sig på produkter för professionellt bruk som kopiatorer, skannrar, optiska detaljer och medicinsk utrustning.

Konica Minolta, som tidigare var två fristående bolag, har varit verksamt inom fotoområdet sedan början av 1900-talet. I dagens besked från företaget framgår också att man drar sig ur branschen för film och framkallningsutrustning, och ska ha avvecklat den verksamheten senast sista september 2007. " Klarare kan det väl knappast sägas? Tråkigt!
 
Jag kanske är korkad nu men om de nya kamerorna kan använda de gamla objektiven, då borde det betyda att de gamla konica minolta kamerorna kan använda Sonys nya objektiv.
 
Annapahl skrev:
Jag hade bestämt mig för att köpa en Konica minolta dynax 5d som min första digitala systemkamera. Är det någon risk att det är svårt att få tag i tillbehör till den här kameran i framtiden. Jag ska köpa ett paket med två objektiv, ett 18-70 och ett 70-210 mm.

Jag hade i stort sett bestämt mig men nu blir jag så osäker.

Sony ska ju använda samma fattning som KM för objektiv och de ska överta serviceansvaret så det skulle förvåna mig om inte det mesta kommer att vara precis som tidigare. Vågar man hoppas så kommer Sony att snabba på utvecklingen av nya produkter som vi kan använda ihop med även våra kameror.

Beslutet är ju ditt men kanske kommer priserna att falla då en del osäkra kommer att avvakta som du och därigenom minska efterfrågan på D5D. Så du kanske ska avvakta trots allt!
 
Annapahl skrev:
Jag hade bestämt mig för att köpa en Konica minolta dynax 5d som min första digitala systemkamera. Är det någon risk att det är svårt att få tag i tillbehör till den här kameran i framtiden. Jag ska köpa ett paket med två objektiv, ett 18-70 och ett 70-210 mm.

Jag hade i stort sett bestämt mig men nu blir jag så osäker.

Jag har en 5D och är inte orolig. För det första funkar ju min kamera (förhoppningsvis!) oavsett om Minoltamärket finns kvar, och för det andra så kan ju Sony mycket väl vara en bra grej för framtiden. Det som är mest synd är att jag nu känner mig tvingad att avvakta med t ex dyra objektiv, eftersom man inte vet var man står om ett eller två år. Men jag hade hur som helst inte kunnat köpa något stort det närmsta halvåret. :p

Men om jag inte redan hade en 5D så skulle jag avvakta. Om du inte absolut vill ha en kamera precis nu så tycker jag du ska räkna till tio (..tusen alltså ;)) innan du slår till. Mest för att det är bra att känna sig helt säker när man handlar dyra grejer.

Och som sagt priserna kan ju sjunka framöver.

Men 5D är jäkligt fin ;)
 
Konica Minolta lägger ned

--------------------------------------------------
Sten-Åke Sändh skrev:

Allt nedan är ett citat klippt från Ny Tekniks webb daterat idag.

"Konica Minolta lämnar kamerorna till Sony
Konica Minolta drar sig helt ur markanden för kameror. I fortsättningen kommer Sony att tillverka kamerahus som även kan använda Konica Minoltas objektiv för spegelreflexkameror...
--------------------------------------------------

Tack för den informationen, Sten-Åke!
Onödigt att läsa samma sak på engelska, när går att finna det på svenska oxå, suveränt!


--------------------------------------------------
Anna Påhlsson skrev:

Jag hade bestämt mig för att köpa en Konica minolta dynax 5d som min första digitala systemkamera. Är det någon risk att det är svårt att få tag i tillbehör till den här kameran i framtiden. Jag ska köpa ett paket med två objektiv, ett 18-70 och ett 70-210 mm.

Jag hade i stort sett bestämt mig men nu blir jag så osäker.
--------------------------------------------------

Ja, rent av smart, att avvakta ett tag med inköpet av K-M 5D.
Priset sjunker säkert något, den närmaste tiden.
Men, sista (?) chansen att köpa en D-SLR med K-M logo på.
Framtida samlar objekt, kanske?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.