Annons

Konica lins på Nikon hus, utan adapter!

Produkter
(logga in för att koppla)

hammmpus

Ny medlem
En dag när jag var på myrorna och letade bland högarna av billig fotoutrustning hittade jag ett gammalt konica objektiv (Konica Hexanon AR 40mm F1.8, 55mm i diamater) för tio kronor. Jag köpte det för att jag skulle experimentera lite, priset var så lågt att det inte gjorde någonting om det inte skulle gå att använda.

Det första som förvånade mig extremt mycket, och som jag fortfarande har lite svårt att förstå, var att objektivet passade på min Nikon D50! Visst var det lite trögt att få på, men det passade!

Självklart fungerade inte någon ljusmätning, men jag kunde köra helmanuellt. Det som däremot inte fungerade särskilt bra var fokuseringen, först kunde jag inte hitta fokus överhuvudtaget, men sedan kom jag på att fokus alltid var extremt nära. När fokus var inställt på 45 cm hade jag fokus vid cirka 20-25 cm, när jag istället använde oändlig fokus blev fokus vid cirka 40 cm. Det fenomenet är rent optiskt ganska enkelt att förklara, och det hela leder till att jag kan ta riktigt schyssta närbilder med en närgräns på 20 cm på ett 60mm (40mm * 1.5 D50's brännvidsförändring) objektiv!

Jag frågade en fotohandlare som först knappt trodde sina ögon, men som sedan varnade mig för att elektroniken i kamerar riskerar att gå sönder. Mina fråga är om någon har någon uppfattning om hur stor risken är att använda fel objektiv på en modern kamera?

Jag undrar också, och jag har sökt lite på internet utan att hitta någon svar, om någon har hört talas om detta tidigare?

Det jag inte får ihop är att Konicas objektivfäste borde vara samma som Konica Minoltas objektivfäste, och som nu är samma som Sonys objektivfäste, och jag kan ju inte använda ett Sony objektiv på min Nikon... eller?
 
Nej, Konicas bajonett är inte samma som Konica-Minolta och Sonys.
När Konica och Minolta gick ihop använde de sig av Minoltas A-bajonett. Sony fortsätter med den.
 
Jag upptäckte precis samma sak idag och undrar också om det är så att man riskerar att göra sönder kameran då man sätter på konicaobjektivet? Dock 6 år gammal tråd detta...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.