Annons

Konica Digital Revio KD-400Z eller Canon Powershot A70??

Produkter
(logga in för att koppla)

Athena

Medlem
Jag är i farten och ska köpa mig en digitalkamera och står i valet och kvalet mellan Konica Digital Revio KD-400Z eller Canon Powershot A70. Jag känner nog mest för Canon (har en EOS tidigare), men Konica har 4 megapixel istället för 3. Vill gärna kunna göra lite delförstoringar utan att förlora för mycket upplösning. Har dock hört att Canon har bättre optik. Någon som kan råda något???
 
Optiken är mycket bra i båda kamerorna, jag har stor erfarenhet av framförallt Konica´s digitala kameror coh deras optik är mycket bra.

Vad gäller upplösningen är det ju egentligen
enbart delförstoringar som tjänar på fler pixlar, dina vanliga bilder upp till A4 kommer nog i sort sett vara likvärdiga.

Inställningarna däremot skiljer sig mycket åt. Du har ju vana av EOS innan och du använder A70:n på samma sätt, programratten ser i stort sett identisk ut. Du har möjlighet att ställa in bländare och slutare inom vissa nivåer.
Konican har ett mycket bra auto-läge men har lätt för att överexponera enligt de bilder jag jämfört med andra kameror. Som tur är har du möjlighet att ställa exponeringen +- 2 i halvsteg (tror jag) vilket hjälper.

Med andra ord, bäda kamerorna är jättebra men är det inställningar du söker är A70:n ett klokt val. Är det däremot en "fräckare" kamera med tex metallhölje och fickformat du vill ha så välj Konican.

/Martin
 
Det blev Canon A70!

Tack för ditt svar. Det blev en Canon och än så länge är jag jättenöjd!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.