Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Komposition - Det gyllene snittet

Produkter
(logga in för att koppla)

Hussan

Avslutat medlemskap
Jag vet att jag är nybörjare på området och undrar nu om någon kan förklara skillnaden mellan Bildkomposition och det gyllene snittet?

I artiklarna jag läst så verkar komposition vara mer statiska former, rektanglar, trekanter, diagonaler o.s.v medans det gyllene snittet är något mer levande...eller? Nä nu har jag nog snurrat till det igen.

Snälla någon - förklara för mig.
 
Det gyllene snittet är en del av en bildkomposition.

Det är en punkt som ofta bidrar till en vacker, tilltalande harmoni, om man placerar huvudintresse-punkten/focus där alltså.

Det är som alltid med "regler" att de kan fungera som en hint och inte LAG.

Det bör kännas rätt att placera ngt i det gyllene snittet, gör det inte det så glömmer man det kvickt.

Gyllene snittet är en gammal visa som härstammar från det gamla grekerna och deras filosofer. Där undersökte man om det fanns t ex en position på en linje som var "vackrare" än andra,,, Man kom då fram till bla tredjedelsregeln som den ibland kallas. Det finns många sätt att mer exakt räkna ut positionen men alla de svåra ekvationerna har inte jag i huvudet iaf;)

Det viktiga när man placerar ett motivobjekt inom en tvådimensionell yta är som jag ser det att man "stämmer av motivet", det det är tänkt att uttrycka och hur helheten fungerar/talar---> förmedlar sitt visuella språk till ett betraktkande männskligt sinne.

/Niclas,