Graal skrev:
Är grönt en färg som återkommer med skrämmande exakthet gång på gång i naturen?
Ok, det var inte jag som skrev "skrämmande exakthet", men jag övertolkar inte det som att hela decimalutvecklingen finns där.
Är dina bägge armar
exakt lika långa? Skulle du vilja säga att förhållandet mellan dem är 1:1 eller 1:1,00003? (Om du inte har avsevärd skillnad i armlängd skulle jag nog säga 1:1. YMMV.) När levande ting växer så räknar de inte decimaler. Det verkar lustigt nog mest vara motståndare till att GS förekommer i naturen som gör det. Övertyga mig gärna med någon form av konkreta argument om att de ställen där GS verkar dyka upp i vår omgivning är ren slump. Det verkar vara enklare så.
Titta gärna på
http://mathworld.wolfram.com/Phyllotaxis.html. (Notera vad de skriver: "
The beautiful arrangement of leaves in some plants, called phyllotaxis..." inte "
all", några sådana påståenden görs inte. Men att det ens förekommer, ger det inte en funderare? Eller är det alltid slump när det dyker upp?)
När det gäller exaktheten så kan du inte få till det med oändlig precision som skeptikerna mer än gärna poängterar gång på gång. Hur kan du det när företeelserna där de dyker upp i naturen (tex löv) är ändliga? Kvoten mellan två på varandra följande tal i Fibonaccis talserie
konvergerar mot gyllene snittet ju längre fram i talserien man kommer, det
är inte gyllene snittet. Förstår man inte den skillnaden förstår jag att man förblir skeptiker.
När det gäller GS och fotografi: Strunta i det, kör på känsla. Jag har inte brytt mig om det förrän någon påtalade det (och bryr mig ärligt talat inte särskilt mycket nu heller).
Det enda jag brukade tänka på var om kompositionen skulle vara helt centrerad eller ej. När den inte var helt centrerad eller när jag inte medvetet valt skapa dramatisk komposition, genom att lägga intressepunkten väldigt långt ut i bilden, poängterade flera att den faktiskt hamnade i en punkt som många skulle säga sammanfaller med GS eller tredjedelsregeln. Jag har inga "gyllenesnittlinjer" i min sökare utan går efter vad jag tycker ser bra ut. Någon kanske tycker annat ser bra ut.
Det är skillnad på att inte bry sig och betvivla. Om någon tycker det är helt förkastligt sätt att arbeta på så får de göra på sitt sätt. Jag fortsätter på mitt.