Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompensation vid blixtfotografering.

Produkter
(logga in för att koppla)

Tommy Törnquist

Aktiv medlem
Nu när solen kommer fram och det är omöjligt att få bra bild på folk som bär keps eller annan skärmprydd huvudbonad funderar jag på det här med att lätta upp med en blixt och undrar då på hur mycket man "bör" ställa in den i underkompensation. Finns det något inställning som funkar för det mesta? -1 eller -2 stopp eller bör man vara mer exakt än så? -1,3 eller -1,7.
Tommy
 
Det är helt olika från situation till situation. Vill du bara he en "lätt upplättning" kan det kanske räcka med 1,7 - 1,3. Är det däremot direkt motljus kan du behöva betydligt mer kraft för att du ska kunna se ansiktet under mössan ;)

Gäller att prova sig fram från fall till fall några generella riktlinjer vågar jag mig inte på att sätt upp.
 
Tack Gustav. Jag förstår vad du menar. Det behöver inte mycket för att motivet ska var helt svart i ansiktet pga kepsen, så det är mer för att lätta upp och få fram lite av ansiktet. Jag börjar lite mitt i, -1.5 så får jag se hur det blir.

Tommy
 
Kör på det! Ett annat tips om du tex vill lyfta fram en blå himmel är att underexponera själva bilden medan du överexponerar blixten. Sög att du ställer kameran på - 1 medan du skruva upp blixten till + 1. Då pratar vi iofs inte upplättning längre men det kan vara användbart i vissa lägen ;)

Lycka till!
 
Spännande Gustaf. En fråga till eftersom du är haj på detta. Spelar det någon roll om jag underbelyser via blixten, eller gör det via kameran? Är det samma sak eller någon skillnad i det? Jag använder en SB-800 och D70s.

Tommy
 
haha nja jag vet inte precis om jag är någon fena på blixtfotografering iofs ;)

Vet inte hur det fungerar med den kombon av kamera / blixt men själv underexponerar jag på kameran och blixten (en SB800) skruvar jag upp på blixten.
 
Okey! Jag provar mig fram. Man lärsig på misstagen. Tack för hjälpen Gustaf och hoppas att du få många fina bilder i sommar.

Tommy
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.