Annons

Kompaktkamera till resan

Produkter
(logga in för att koppla)
niklasmagnus skrev:
Har inte någon kolla på ixus familjen. Men om man jämför data mellan ixus 800 med Fujifilm Finepix F11 så är det ingen större skillnade utom zoomen och bildstabilisering.

F11 tycker jag verkar vara en bra kamera med bra batteritid och användbar iso upp till 1600. Nackdelen är att den verken har bra vidvinkel eller mycket zoom. F11an ligger på ett bra pris oxå, ca 3300kr.



Vad uppskattar ni mest? vidvinkel eller mycket zoom?

Absolut är vidvinkel något som jag uppskattar mer än mycket zoom!
 
Vad gäller vidvinkel och zoom. När jag hade D70n så var det sällan jag ville ha mer vidvinkel. jag hade 18-70 kitobjektivet och med en korrfaktor på 1,5 så blir det 27-105mm. Men det kändes oftare som att man gärna hade kunna zooma mer.

Innan jag köpte D70n så hade jag en Minolta F100 med 38-114mm i omfång, och då var det grymt ofta som jag velat ha mer vidvinkel. Jag kommer dock inte ihåg om jag klarade mig på 114mm i tele.

Så vad menare jag med detta då. Jo att mina tankar runt Panasonic DMC-FC01 (28-102mm) blir en liten kamera "lika" D70n. Och tex en Canon S2/S2 IS (36-432mm) blir en grym zoomare, men på gränsen till stor och även lite väl dyr.

Måste nog funderar lite mer på vad jag verkligen vill ha.

Tack för alla era tips. Såklart tar jag gärna emot fler tip och tankar.

MVH
Niklas
 
Tankar kring långresa

Själv gjorde jag en gång en sex månaders långresa jorden runt och tog med mej allt jag hade i fotoväg. Plus ett extra kamerahus som jag lånade. Det blev fem gluggar från 28mm till 300mm's tele, en 2 gångers telekonverter och tre hus.
Detta släpade jag runt i en ryggsäck utan att lämna ur sikte en enda gång.

Trots mer än 40 graders värme i Australiens Outback till temperaturer på minus 11 i norra Kina försökte jag hela tiden vara lika allert. Det kräver en del att inte strunta i att byta objektiv bara för att man känner sig trött eller för att det är besvärligt. Att inte nöja sig med näst bästa bildvinkel utan verkligen jobba på hela tiden. För det ska ju faktiskt vara kul att plåta...

Min långresa var på den gamla kemiska tiden då det bara existerade filmrullar och det bästa som fanns hette Kodachrome.

Om jag hade haft en lång zoom, på en liten digital kamera, där varje exponering inte kostade ett nickel och där en felaktig exponering gick att se på en gång och det bara var att radera och försöka igen...
Inte ens i min eller någon annans fantasi gick det att föreställa sig någon dylik tingest.

Utvecklingen har utan tvekan gått framåt. Jag tycker inte 200-500 gram extra vikt är någonting jämfört med de sex kilo metallskrot jag släpade runt. Även de 65 rullarna film vägde en del och ändå var det bara drygt 2300 bilder... alltså motsvarande ett av de största minneskorten idag.

Tre hus behövdes faktiskt eftersom ett gick sönder genom att jag "tappade" ryggsäcken i en stenlagd gata. Skulle slänga upp ryggan på axeln men missade att fånga den, pga mina stenfrusna fingrar, så att den istället gjorde en snygg halvcirkel rakt ner i en trottoarkant bakom min rygg. Frammatningens armen på en Nikon FE hoppade ur läge. Objektiven höll. Skulle en kompaktdigital ha gjort det?
 
Ja du Ronnie innan jag skulle idas dra med mig flera kamerahus och ett antal gluggar. Jag hade med mig D70n under semestern i somras och det blev lite jobbigt att dra på den i längden.

Nää nu får det bli nå mindre. Jag ska fara runt fotobutikerna här i stan till veckan och känna och kläma på lite olika storlekar på kameror. Måste få en kännla för vad som är max volym.
 
Har varit och klämt på några modellar idag. Och Canon S2 IS känns alldeles för stor att bära omkring på, det gäller även A620. Någon Fuji F11 kunde jag inte hitta men jag tror att den kan ligga inom storleksramen. Kollade även på typ Ixus storleken, de känns bra. Går lätt att ha i fickan en solig sommardag. Jag klämde lite på Panasonic DMC-FX9 och den kändes redigen. FX01 som jag är intresserad av är i samma storlek så jag hoppas bara den tar bra bilder oxå.

Någon som vet när Panasonic släpper sin DMC-FX01:a?
 
Dpreview har testat fx01:an. Det verkar vara en bra allround kamera, MEN det är mycket brus i bilderna. Vet inte vad ni tycker, men iso 400 ger snudd på för dåligt resultat flr min del.

Jag prova att jämföra lite med Fujifilm F10 och det är stor klasskillnad. F10 ger grymt bra bilder, och jag kan tänka mig att F11 ger t.o.m. bättre bilder. Frågan är om man ska skita i vidvinkel som jag tycker tala mycket för FX01:an. Att F10/F10:an sankar stabilisator gör inte så mycket när man kan höja känsligheter för att på så sätt sänka slutartiden.


Jag är en vilsen själ just nu :(, vet ni av någon kommande modell som är värd att vänta in?

http://www.dpreview.com/reviews/panasonicfx01/
 
canons s 80 verkar vara lovande med 28 mm vidv det kanske kan vara något, går själv i dessa banor är snart tokig utav allt jag läser o försöker sätta mig in i, det finns i stort sett nya kamrer varje dag...
Mvh Björn
 
Köp nu grubbla sen

Jo, det kommer ju ständigt nya kameror. Jag var också i beråd.
Läste en klok amerikan (det finns såna) som menade att man ska köpa det senaste NU. Om tre år kan man då, med relativt gott samvete, köpa en förhoppningsvis ännu bättre kamera. Den gamla går att sälja. Konstigt nog finns det alltid dom som vill köpa.
Så jag slog till och köpte min Fuji F10. Hade jag väntat till nu hade jag kunnat köpa en F11, men å andra sidan missat flera hundra foton.
 
Har lite samma funderinger, dvs en kompakt som komplement till DSLR.
Just nu tycker jag Fuji e900 är mycket intressant. Bra vidvinkel 32 mm, vilket jag tycker är viktigt. 32 mm är stor skillnad motv 36-38 som många kompakter har. Max zoom är 128mm och ok brusnivåer.
/A
.
 
Apropå komplement till dslr. Jag kör med EOS 350D och Canon S45. Båda har samma typ av batteri och minneskort. Mycket praktiskt! S45:an är lite gammal och det jag skulle önska är mer vidvinkel och högre upplösning. Alltså en S80! Annan typ av minneskort men fortsatt samma batterityp.
 
niklasmagnus skrev:
Jag är en vilsen själ just nu :(, vet ni av någon kommande modell som är värd att vänta in?
Fujifilm F30 (efterträdaren till F10/F11) kommer i Maj, och så finns Panasonic TZ1 som är en mycket kompakt långzoomare, dock endast 5MP och troligen i Panasonics anda en aning brusig.
 
Jag tycker att Canons S80 verkar bra men jag tror den kan bli lite stor. Sen är den lite i över kant vad gäller budget.

Fuji e900 ligger bättre i pris med den är oxå på snudd för stor. Jag vill kunna ha kameran i fickan. Andreas du säger att 32mm är bra mycket bättre än 36mm. Hur stor skillnad är det igentligen. Finns det nån bild som vissa skillnaden?

Fujifilm F30: ISO 3200 gör ju ingen ledsen så länge det är användbart. Synd att dom inte gett den lite bättre vidv och tele.

Panasonic TZ1: Även denna är lite stor, vidv 35mm men med en enorm zoom, 350mm. Och dessutom bildstabilisator. Om bilderna är i bra brusklass (lite brus) så kan den vara värd att kolla närmare på. Det är ju även synd att den bara ar 5Mp
 
S 80 ger grymt skarpa bilder har jag sett på många ställen + en bra v-vinkel
Jag läser o kikar runt
Björne
 
S80 för stor? Ojdå! Jag går alltid med min S45 i fickan utan problem. Aldrig upplevt den som stor.
Annars finns ju de små Ixusarna. Har en bekant som brukar bära sin innanför ärmen för att kunna slita fram den på tiondelen av en sekund. Så kan man förvisso inte bära en S80.
 
I mitt fall är det så att jag vill ha mycket bra bildkvallite samt bra autofokus, så valet får bli en budgetsystemare eller typ s80 eller likvärdig.
Då det inte alltid är kul att bära en jätteväska, eller behålla g3 o köpa en KM d5 men blir jag nöjd det vet man alldrig förän senare
 
eldaren3 skrev:
I mitt fall är det så att jag vill ha mycket bra bildkvallite samt bra autofokus, så valet får bli en budgetsystemare eller typ s80 eller likvärdig.
Då det inte alltid är kul att bära en jätteväska, eller behålla g3 o köpa en KM d5 men blir jag nöjd det vet man alldrig förän senare
Då hade jag nog köpt en systemare om jag varit som du. De spelar liksom i en annan division och så himla stora tycker jag trots allt de inte är. G3:an kan du behålla för de tillfällen du vill bära på lite mindre. Eller kan vara bra att köra normal med när du har tele eller vidvinkel på systemaren och inte hinner byta i en flux.
 
Jag tycker att S80 är lite för stor, framför allt tjock. Jag jämför måtten mot min gamla Minolta F100 och den är både mindre på bredd och tjocklek men några mm längre. Och jag kommer ihåg att den var rätt stor att ha i fickan. Så S80 går bort för min del, och det beror på dess tjocklek. Sen är den för dyr.

Ska kanske för tydliga mig, när jag säger fickan så menar jag byx och shortsfickan. Jag ska som sagt till mycket värma länder där jag för hoppningsviss inte behöver använda jackan.

Jag ser nu oxå att Panasoniv TL1 är i samma storlek som F100an så den går oxå bort.

Det börjar luta mer och mer mot en F11, då FX01:an brusar en hel del.

Vad tycker ni om bruset och bildkvaliten i FX01:am? är den för dålig eller kan man leva med den?

Den är bilden är tagen med F10
http://img2.dpreview.com/gallery/fujifilmf10_samples/originals/dscf0201.jpg
skulle det vara möjligt att ta en sådan bild med FX01 som har bildstabilisator utan att behöva gå över ISO200. Vad tror ni?
 
Visst, med stativ...

Bilden är tagen på f2.8 med 1/4 sek och ISO 1600.

Eftersom Panasonic FX01 har samma ljusstyrka på objektivet som F10 så skulle det vid ISO 200 ge en slutartid på 2 sek. Det är en mycket lång tid att hålla en kamera på även med bildstabilisering och stöd...
 
Såg inte att det var en sluttartid på 1/4sek och att dom användt stativ. Men även om man har stativ till FX01:an så händer det rätt mycket på 2sek.

Ronnie har du nå kloka svar på dessa frågor
Vad tycker ni om bruset och bildkvaliten i FX01:am? är den för dålig eller kan man leva med den? Alltså som kompakttkamera. Dslr ligger ju inte en helt annan liga
 
Det måste vara du som avgör om kameran passar för din behov.

Bilderna som DPreview har tagit är både bra och mindre bra - ISO 1600 skulle jag personligen aldrig använda...

Som jag skrev tidigare använder jag tele betydligt mer än vidvinkel och därför passar den inte speciellt bra för mej även om kameran i övrigt är ett bra köp.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.