Annons

Kompaktkamera till makrofotografering

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker att Canon PowerShot G7 är riktigt schysst till makro-fotografering! Antar att G9 inte är sämre heller. Jag skulle gissa att du kanske kan hitta en beg. G7 på blocket för 3000kr.
Canon S5 IS tror jag inte är dum heller, men jag har inte provat den ordentligt för att säga något vettigt ännu.
Här är en makrobild från G7 (syrebubblorna ni ser på akvarieväxten är ca 1mm diameter): http://bp2.blogger.com/_u1fGoxLr_9s/SCczvzW6MDI/AAAAAAAABQU/b9_IgLxlT1g/s1600-h/Riccia1.JPG

S5

Vill du ha möjlighet till bra video, mycket bra ljudupptagningar samt bra vidvinkrlmaccro från 1 cm + vanlig telemacro (typ närbilder på fjärilar från 1 m håll) så rekomenderar jag Canon Power shot 5 och fotograferande vid ISO 100 eller lägre. Det blir toppkvalite som många gånger slår ut Systemkamerakombos. Kan får från 3 lök. Är sjäv systemkameraforograf med allehanda macomacroutrustning men är ändå glad att ibland ta till min långzoomare för bilder jag inte skulle få annars. Kmeran är liten och´nätt och finns alltid med! Plus ochså för det sora skärpedjupet som f´öljer med kompaktkamerorna. Bilden är ett utsnitt på ca 2cm på höjden. Bilden är ett utsnitt ur en blåsuga.
Ursäkta stavfelen!

Bilagor

• buskskvatta1_maj08fs2.jpg
    buskskvatta1_maj08fs2.jpg
    58.2 KB · Visningar: 159
Re: Nackdel/fördel

Enicar skrev:
Det här kan nog lika gärna uppfattas som en fördel av många.

Ja men med en system kamera kan du ju välja = större frihet att variera.

Du kan få ett skärpedjup på 1mm - och du kan få ett skärpedjup på ett par cm.

Det är ju med skärpedjupet du väljer vad du vill att betraktaren skall titta.

Om du tittar på Tonys bild ovan så är det en bra närbild, men jämfört med att OCKSÅ få möjlighet att göra som denna bifogade bilden, ger en helt annan möjlighet.

Adam

Bilagor

• blomma.jpg.jpg
    blomma.jpg.jpg
    36.5 KB · Visningar: 154
Fördel/nackdel

Jo jag känner till möjligheterna med det korta skärpedjupet vid makrofotografering med systemkamera. Och jag känner till svårigheterna.
Har en 40D och EFS60mm + Sigma 150mm Macro.

Det är ju otvivelaktigt lättare att få objektet i fokus om man har större skärpedjup

Re: Fördel/nackdel

Enicar skrev:
Jo jag känner till möjligheterna med det korta skärpedjupet vid makrofotografering med systemkamera. Och jag känner till svårigheterna.
Har en 40D och EFS60mm + Sigma 150mm Macro.

Det är ju otvivelaktigt lättare att få objektet i fokus om man har större skärpedjup

? Det är väl lika viktigt vid båda tillfällena?
Det är ju bara det att det inte är lika lätt för ögat att avslöja vart skärpan borde sitta?

För övrigt var bilden tagen med D60 60mm macro på frihand.

Hälsningar

adam

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar