Annons

Kompakt vs. SLR

Produkter
(logga in för att koppla)

Jozze

Aktiv medlem
Är det någon skillnad i kvallité på en kompaktkamera och en SLR-like (vad det nu heter på svenska)? Tycker att den senare känns som mer kamera, och en kompakt att man har knökat in en massa och kanske inte tänkt på vilka konsekvenser som det får, bara den är liten till formatet. Jag har nämligen fått för mig att min nästa kamera inte skall vara en kompakt-kamera, utan en lite större för att få en bättre kamera kvalitétsmässigt. Är det bara i sagan som det är så, eller är jag inte helt fel ute i min tankegång?

SLR-like (eller alltiettkamera som man kan säga på svenska) har oftast större sensor än kompaktkamerorna, 8.8 x 6.6mm jämfört med många kompakter som har sensorer som inte är större än 5.3 x 3.9mm...vilket i sig ger möjlighet till högre bildkvalitet.

Sen har de mer påkostade och ljusstarkare objektiv, är snabbare och har fler inställningsmöjligheter/anslutningsmöjligheter.

De är ett klart bättre alternativ än de små kompaktkamerorna om man vill fotografera mer seriöst.

Finns det någon vettig kamera (allt-i ett) som man kan få för runt 5000 kronor? Hade en Canon EOS 1000N innan jag bytte bort den mot en digitalkamera, modell kompakt. Minolta F200 blev det. I dagsläget så ångrar jag mitt köp. Skulle satsat på en allt-i-ett istället. Jag vill helst ha samma möjligheter som på en systemkamera, förutom att kunna byta objektiv. Det ser jag inte som en nödvändighet. Blir alldeles för mycket som man får släpa med sig i så fall. Lite lat är man ju av naturen ;) För 5000 borde man väl få något hyffsat som jag inte behöver knna efteråt att jag gjort ett dåligt köp. Har varit inne på Minoltas Z3, men är lite skeptisk till den lilla bildsensorn som den har. Jag har ju faktiskt större i min F200! Hoppas att någon kan hjälpa mig i detta virrvarr av kameror. Just nu känns det som om jag har för höga krav och aldrig kommer att få någon ny kamera... *snyft*

kolla in olympus.

efter en månads kollande, recensionsläsande, bildstuderande och specifikationsjämförande valde jag till slut olympus C750 pga flera anledningar.

Den har jag varit och är fortfarande nöjd med och jag har inte slutat använda den trots köp av Nikon D70.

C750 är väl inte kvar på marknaden nu (var ett år sen jag köpte den) men det finns flera uppföljare till den.

Lycka till!

Ja, jag har allt tittat på den och suktat ;)

Det hade ju varit käckt om den hade svalt SD-kort istället för Compact Flash. Det blir ju ytterligare en liten utgift för ett minneskort...

JennieE skrev:
kolla in olympus.

efter en månads kollande, recensionsläsande, bildstuderande och specifikationsjämförande valde jag till slut olympus C750 pga flera anledningar.

Den har jag varit och är fortfarande nöjd med och jag har inte slutat använda den trots köp av Nikon D70.

C750 är väl inte kvar på marknaden nu (var ett år sen jag köpte den) men det finns flera uppföljare till den.

Lycka till!

Skall genast ta och kolla vad Olympusen erbjuder. Tack för tipset.

Sagan skrev:
A1:an klarar av att hantera microdrive, man kan säkert hitta en begagnad 1gb microdrive för runt 1000:-

Då är jag ju plötsligt uppe i 7000 kronor. Kanske skall gå ner i källaren och trycka upp lite fler sedlar...

Om vi räknar tex Hexar RF och andra mätsökarkameror till "de yttre delarna av kompaktsegmentet" så har vi här kameror som håller och avger minst lika hög kvalitet som de bästa SLR,kamerorna bara med lite andra förutsättningar och möjligheter, såklart.

Själv så fotograferar jag mest med SLR MEN känner mig direkt och fullständigt handikappad om jag inte har direkt tillgång på en kvalitativ mätsökarkamera! Två helt olika kameror som stimulerar till två helt olika arbetssätt, det vill jag inte vara utan!

Kanske är det lite missvisande att lägga mätsökarkamerorna bland kompakterna men jag menar i alla fall att det inte ligger låångt undan. Om vi inte kallar kamerorna i M6/HexarRF storlek som kompakter så kan vi inte heller räkna dit de flesta faktiska kompakter från 80 och tidigt 90,tal,,,,

Så javisst kvaliteten styrs inte av om det är en kompakt eller inte;)

Mvh Niclas, som gled lite ut av tema där,,,;)

Jozze skrev:
Skall genast ta och kolla vad Olympusen erbjuder. Tack för tipset.

Gör det! Jag tycker att man får mycket kamera för pengarna!

Jag valde Olympusen bland annat pga:
* möjligheter till manuella inställningar
* överlägsen närgräns med 3 cm
* möjlighet till ext. blixt
* den optiska zoomen!
* möjlighet till filter
(jag tycker att det finns mycket på den här kameran för att vara en "kompaktkamera")

...och inte att glömma: ISO 50 som inte många andra kameror har (måste säga att jag ibland saknar låga ISOtal på Nikon D70)

Här är en länk till Olympus C765:
http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/olympus/c765.php

P.S. Säg till om du vill se bilder tagna med Olympusen, jag har ett par hundratal på en sida på nätet.

Senast ändrad:
JennieE skrev:
* överlägsen närgräns med 3 cm

Lite offtopic kanske, men hur hänger egentligen närgräns och avbildningsskala ihop?
Det känns inte som att det per definition är bra med en liten närgräns, speciellt om man vill fota något som flyger iväg när man kommer för nära...

ormestad skrev:
Lite offtopic kanske, men hur hänger egentligen närgräns och avbildningsskala ihop?
Närgränsen säger ingenting alls om avbildningsskalan, så länge man inte känner till brännvidden.

ormestad skrev:
Det känns inte som att det per definition är bra med en liten närgräns, speciellt om man vill fota något som flyger iväg när man kommer för nära...
Som tur är så kan man plåta även på längre avstånd än närgränsen ;-)

ormestad skrev:

Jag skrev ner punkter gällande den kameran som gjorde att JAG valde den. Och närgränsen var en av dem, jag vill stoppa upp kameran i ansiktet på folk, bokstavligen, och få bra skärpa.
Såg du att jag skrev att det finns 10x optisk zoom också?

Hur det hänger ihop vet jag ej. Jag klickar på knappen och in i datorn kommer det förr eller senare en bild.

:)

ormestad skrev:

3 cm närgräns har man förresten bara om man väljer SUPERMAKRO i menyn, så kameran, den jag pratar om, har inte alltid en sådan närgräns.

sagan skrev:
Som tur är så kan man plåta även på längre avstånd än närgränsen ;-)

Så sant, men vad jag menade var att med ett bra makroobjektiv kanske man vill ha en maximal avbildningsskala utan att behöva krossa de stackars insekterna (eller vad man nu vill fota) med sin kamera.
Jag antar att den största avbildningsskalan får man vid närgränsen, eller?

Jennie: Du får välja precis vilken kamera du vill, jag var bara nyfiken på det där med närgränsen.

ormestad skrev:
Jag antar att den största avbildningsskalan får man vid närgränsen, eller?
Beror ju på, om närgränsen är 3cm vid 38mm och 15cm vid 380mm så är ju avbildningsskalan större vid 380mm/15cm än vid 38mm/3cm.

Nu är jag just hemkommen från en tur på stan och min titt i den stora fotobutiken.

Hade jag 5000 på fickan fick jag rekomendationen att köpa Canon S1 IS. Kan det vara ett bra köp montro?

Det enda negativa som jag kan se så här på en gång är att den endast har 3Mpixel upplösning. Men är det så dåligt med "bara" 3 Mpix? Skall jag satsa på en kamera med bättre upplösning?

Jag var inne på Minoltas Z3 förut så gör jag en jämförelse mellan dem så det positiva med den är att den har bättre upplösning, dessvärre mindre bildsensor, den tar SD-kort som min gamla kamera, den har 12x zoom jämfört med 10x på Canon. Spelar väl ingen större roll egentligen. Det som väger tyngre för Canon är att den har vridbar LCD. Kan ju vara användbart nångång vid fotografering i konstiga ställningar. Den har även något minnesläge så man kan ställa in kameran precis så som man vill ha den. Kan kanske vara användbart det med nångång. Tja, det är vad jag kommer på just nu i alla fall.

Så vad tycker ni? Canon eller Minolta? Olympusen som föreslogs tidigare i tråden har jag inte haft chans att titta på ännu. Borde jag kanske göra det? Eller skall jag helt enkelt ragga tag på lite mer pengar och köpa mig en Minolta A1?

Varken Z3 eller S1 har bildkvalitet i topp..det är väl som man får räkna med det zoomomfånget och priset.

Z3 är klart snabbare är S1 som har riktigt seeeg AF i teleläget.

Olympuskamerorna ger bra bildkvalitet men är rätt så långsamma.

Du noterade SD/CF adaptern jag länkade till tidigare?

Ja, nu noterade jag länken.. ;)

Usch vad trött jag blir på det här att fundera på kamera att köpa då. Kan ni inte göra det lätt för mig och säga att DEN kameran skall du köpa. Inte hålla på att säga att den är bra på det men inte på det... Tror ni bara jäklas med mig... hehe Det enda som jag vill är ju att köpa en bra allt-i-ett kamera som jag kan ha ett par år framöver, som kommer att stötta mig i mitt foto-utvecklande från glad amatör till ännu lite gladare amatör med inslag av vissa proffsigheter!

Det finns helt enkelt för mycket att välja bland. Snart så rånar jag en bank och köper en aette, som de flesta verkar vara nöjda med i alla fall. Har inte hört något negativt om den. Så kom inte och förstör min fredagskväll med att säga att den inte heller är bra, för då måste jag springa ut i skogen och slå på några träd för att lugna ner mig...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar