Annons

Kompakt vs. SLR

Produkter
(logga in för att koppla)
Jozze skrev:
Kan ni inte göra det lätt för mig och säga att DEN kameran skall du köpa.

Köp en begagnad A1, de dyker upp lite då o då, kolla radannonserna här på Fotosidan. Då kanske du klämmer in både kamera o minneskort i din budget, o kameran lanserades för knappt ett år sedan så det är ingen urgammal relik du får tag i...

(eller http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=15121 om du kan avstå bildstabiliseringen...)

Alla gillar Aette, läs bara inte nåt som "Nekomy" har skrivit ;-)

/kg, som planerar att göra slut med Aette i vår

Senast ändrad:
sagan skrev:
Beror ju på, om närgränsen är 3cm vid 38mm och 15cm vid 380mm så är ju avbildningsskalan större vid 380mm/15cm än vid 38mm/3cm.

Jag förstår vad du menar, har läst på lite formler nu (jag vill dock inte påstå att jag förstår dem, men jag kan ju se vilka variabler som är inblandade...)
Men jag menade ju att avbildningsskalan borde vara störst just vid närgränsen vid en specifik brännvidd.

Och för att återgå lite till ämnet (?) vill jag bara inflika med en förklaring till min närgränskommentar... Jag tycker att man ofta ser att tillverkare anger närgräns bara-några-centimeter som en "feature", speciellt på många konsumentklasskompakter. Men som Kim säger så betyder ju det i sig inte någonting egentligen (förutom att man kan går RIKTIGT nära sitt motiv).
Och enda anledningen (som jag ser det i alla fall) till att man vill komma nära någonting är att man vill få det större och då vore det ju mer relevant att tillsammans med närgränsen ange avbildningsskalan.

Jozze skrev:
Kan ni inte göra det lätt för mig och säga att DEN kameran skall du köpa.

Jag håller med KG där, kika runt efter begagnade Aettor. De har ju numera också ett ganska förmånligt pris som nya, men har man satt ett pristak så har man... :)

Jozze skrev:
Har inte hört något negativt om den.

Fråga Jim Engström :)

Tja, man kan åtminstone göra ett DOA test mha 16 MB, klarar den 2 bilder i RAW så klarar den vad som helst ;-)

En stund gjorde det det... såg ett lockande erbjudande o började räkna... kanske, kanske annonserar jag ut Aette... men säg inget till henne ;-)

(A1 + extern blixt+grepp+extrabatteri för 6.000:- hur låter det? vattnas det i munnen eller?)

/kg, som borde sluta fundera o gå i ide

Gå i ide??? Det är ju vår i luften för sjutton :)

Priser å så har jag ingen aning om hur de ligger, så du skulle kunna blåsa mig totalt om du så vill (vilket jag inte tror att du gör)

Greppet som du nämnde, är det något som gör att man kan hålla kameran på ett mer stabilt sätt eller? Resten har jag koll på vad det är i alla fall.

Nä, jag tror inte att jag blåser nån, men å andra sidan har jag inte bestämt mej än. Erbjudandet jag såg kanske redan har passerat (det var en A2 till lockande pris, fast egentligen är skillnaden mellan A1 o A2 lite för liten...)

Greppet är ett vertikalgrepp som gör kameran rätt mycket stabilare o skön att hålla i. Jag lämnar inte hemmet utan det. Trodde att jag bara skulle använda det "ibland" när jag köpte det. Dessutom rymmer det två specialbatterier, eller sex AA-batterier så kameran blir som en jämra Duracellkanin, den bara går o går o går...

Kamera: 6.354:-
Grepp: 1.683:-
Batteri: 851:-

Nypriser hos Cyberphoto. Blixten är inte en original Minolta, har ingen aning om vad den kostar ny, men en tusenlapp är den säkert värd... = pryttlar för ca 10 lax i nypris...

Jag kanske var lite klumpig i mitt inlägg. Menade inte att du skulle blåsa mig bara för att jag har noll-koll på priser, utan att just att jag har noll-koll på priserna så har jag ingen aning om det var ett bra pris eller inte. Men nu har jag ju fått reda på vad nypriserna är, så då e det väl bara att knipa igen :)

Jag har ingen panik med kamera, så ta du och fundera i lugn och ro.

Om jag nu skulle springa över en annons på bara en A1, vad är ett ungefärligt bra pris för en sådan då? Säg att den är typ ett år eller så. Hur mycket sjunker de där rackarna i pris?

Jozze skrev:
Om jag nu skulle springa över en annons på bara en A1, vad är ett ungefärligt bra pris för en sådan då? Säg att den är typ ett år eller så. Hur mycket sjunker de där rackarna i pris?

Än finns ingen A1 som fyllt ett år...
gissar att 4-5.000 borde vara rimligt med tanke på nypris, o sen beror det väl på vad du får med för godis... själv pröjsade jag väl över tio för kameran för elva månader sen... de sjunker fort...

HDFS) (KGS skrev:
själv pröjsade jag väl över tio för kameran för elva månader sen... de sjunker fort...

Shit pomfritt alltså...

Angående vertikalgreppet, är det så att man får den dubbla batterikapaciteten eftersom det får plats med två laddningsbara Li-Ion? För inte är det väl så att bara det ena batteriet används?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar