RikkeT
Aktiv medlem
Sony RX100 III
Okej,
Ska kolla den.
"Bad sound kills good music", skriver HIFI-Klubben om Sony.
Kanske dom är bättre på kameror....
mvh
Rickard
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Sony RX100 III
På vilket sätt tycker du att din F30 är bättre än en X30? Skärpa? Färger? Dynamik? Det är inte så att du jämför en 6 MP-kamera i 100% med en 12 MP-kamera i 100%? Gör man det kan man få intrycket att 6 MP-kameran är bättre utan att den är det!
Vad var det för fel på den förra tråden? Bildkvaliteten du får hänger ihop med sensorstorleken och ska du få jättemycket mer kvalitet blir kameran större. Om du ska kunna gör a rimligt stora bilder krävs åtminstone 10-12Megapixel oavsett sensorstorlek, tränger vi ihop dem på en liten yta blir pixlarna små och signal brusförhållandet sämre. Små pixeltäta sensorer kräver också att optiken är bättre för att kunna upplösa små fina detaljer och dimmensioner på små bländaröppningar blir mindre vilket ökar risken för sämre skärpa p.g.a. diffraktion.
Ska du ha optisk sökare är det väl idag bara diverse Leica M modeller, Fujifilm X100T med fast optik, samt Fujifilm X-Pro1 som har anständiga optiska genomsiktssökare. I övrigt är det EVF som gäller om man vill ha en liten kamera som man sätter till ögat och av dessa är det väl bara Fujifilm X100T som med god vilja skulle kunna kallas kompakt, men den faller på att den inte har någon zoom.
Ska du ha något som är bättre än det som föreslogs i förra tråden får du välja något med åtminstone m4/3 format helst ännu större, och då blir de inte speciellt kompakta heller eftersom liten sensor gör att linskonstruktionen måste bli större, Kanske något i stil med Sony A6000 eller Fujifilm X-E2 men de här är ju inte direkt kompakta kameror Nästa steg upp blir Sonys spegellösa fullformaatkameror, men även de har ju sedan länge passerat fickformat om vi inte räknar större jackfickor.
Det du söker finns inte på marknaden, och kommer alldrig att finnas av rent fysikaliska skäl.
Leica M kvalar väl knappas in som kompakt, men om du tycker det så borde Fuji X100T eller X-Pro1 passa bra. Risken är dock att du inte kommer tycka de heller är bra eftersom du verkar jämföra bilder i 100%.
Jag tycker att Leica M är mer kompakt än en SLR i alla fall.
Sedan det här med bildkvalitet och 100%. Tittar jag på faktiska pixlar på en bild från min
Finepix F30 och jämför bildkvaliten med X30, så är bildkvaliten klart bättre med Finepix.
Visar jag samma storlek på bilderna, så kanske X30 ser bättre ut. Men det jag menar är att
det är märkligt att man inte kan få samma bildkvalitet samt större bilder med X30.
Mvh
Rickard
Problemet är att du jämför det du kallar "faktiska pixlar", och en sådan jämförelse blir aldrig rätt. Testa att skriva ut en bild från F30 och en från X30 med samma motiv och i samma storlek - den från X30 kommer bli mycket bättre.
Har du inte köpt en RX100 III ännu!? ;-)
Nej,
Jag väntar på en CD med testbilder från Leica D-Lux.
Den nya med 4/3" sensor. Tror på den. Vettig brännvidd på optiken också 24-75mm.
Mvh
Rickard
Jo,
Jag vet vad du menar.
Undrar vad som händer om man skriver ut båda i 300dpi, mer än att utskriften blir större
med X30.
Jag ska inte jämföra F30 och X30 mer. Anledningen, som någon skrev tidigare är väl
att man klämt in 12MP på en sensor som kanske inte är mycket större än den i F30.
Mvh
Rickard
Du tänker fortfarande fel. Om du skriver ut båda i 300 dpi och den ena bilden blir större så jämför du ju inte den färdiga bilden, utan håller på med pixeltrams igen.
Samma kamera som Panasonic LX100. Sladdrigare bländarring men du får Lightroom på köpet (och kostar 500:- mer).
Det relevanta är att se på bilderna i det största formatet du kommer presentera dem som, elektroniskt eller på papper. Jag vet inte varför man skulle jämföra på annat sätt mer någon slags teknisk nördighet.Ja,
Jag skrev ju att jag inte ska jämföra helt olika kameror som F30 och X30 mer.
Relevant jämförelse kan vara två olika kameror med samma upplösning och sensorformat.
Med vänlig hälsning
Rickard
Ja,
Jag skrev ju att jag inte ska jämföra helt olika kameror som F30 och X30 mer.
Relevant jämförelse kan vara två olika kameror med samma upplösning och sensorformat.
Med vänlig hälsning
Rickard
Leica C är en Panasonic LF1 i annan kostym.
Båda kamerorna testades i Tidningen Foto. Bildresultatet var samma för båda, objektiven var samma . Det enda som skiljde lite var utseendet och givetvis priset. Den röda pluppen är dyr. )Hur vet du det?
Har du skruvat isär en Pannasonic LF1 samt en Leica C och inspekterat innanmätet?