ANNONS
Annons

Kompakt med genomsiktssökare

Produkter
(logga in för att koppla)
Flash Gordon,

Jag hade också tänkt fota RAW med X20-X30, om det nu blir en sådan.
Har alltid använt Camera Raw för biderna från systemkameran.

Menar du att resultatet Camera Raw + XTranssensorn inte är överlägset jpeg verkar det tråkigt.

mvh Rickard

Det är tyvärr relativt komplicerat och drabbar bara vissa motiv. Fritt översatt brukar det kallas akvarelleffekt. Alltså som att måla vattenfärg på ett blött papper. Detaljerna flyter ut.
Detta drabbar främst det som lövverk, grenverk, gräs gärna brunt och enfärgat.
Här är ett exempel från X-20. 100% förstoring. Rawfilen körd i LR till vänster och samma bild körd i Iridient som plugin till LR till höger.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/359998/3168383.htm

Jag kör idag ofta bara LR men är jag inte nöjd så kör jag via Iridient och får fram detaljerna. Du kommer bara se effekten i vissa motiv.

Mmm,

Nu är det så små bilder men jag tycker att jpeg från kameran verkar helt okej.
Fotar man RAW så brukar man ju få skärpa upp bilderna lite vilket du gjort.
Men jag förstår vad du menar med att vissa detaljer kan ha tendens att flyta ut.

Tack

/Rickard

Mmm,

Nu är det så små bilder men jag tycker att jpeg från kameran verkar helt okej.
Fotar man RAW så brukar man ju få skärpa upp bilderna lite vilket du gjort.
Men jag förstår vad du menar med att vissa detaljer kan ha tendens att flyta ut.

Tack

/Rickard

Du sitter inte md en 30 tums skärm som jag:) I så fall borde skillnaden vara markant.

Har kollat testbilder på X30 nu - Cyberphoto har lagt ut ett antal.

Tycker bildkvaliten är rätt så medioker, i alla fall inte mycket bra som dom skriver i sin bedömning.
Godkänd skulle bli min bedömning. Gonkänd - Bra - Mycket Bra

Men allt är relativt. Man kanske bör ha någon referenskamera att jämföra med.

Cyberphoto ger den betyget Toppklass och mycket bra bildkvalitet. Man kan ju undra om dom har tittat på testbilderna innan dom laddat upp dom. Eller om referenskameran är någon mobiltelefon, Kodak Instamatic eller annat.

Jag har en Fujifilm Finepix F30 som ger klart bättre bildkvalitet, faktiska pixlar, men det är en 6MP så bilderna blir givetvis mindre.

Ingen X20-X30 alltså för min del. Synd på bildkvaliten för jag gillar själva kameran annars.

Testbilder och recension: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=X30si

mvh Rickard

Tittade på deras testbilder. Inte alls dåliga tycker jag för att vara en kompaktkamera. Tvärtom faktiskt.

Tog en av mina egna X-20 raw-bilder och fixade till den i LR 5.7. Det ser bra ut både min 30 tumsskärm med normal upplösning och även på Retina-skärmen som bättre visar skärpa och detaljer.
Skall du ha bättre resultat än så får du nog välja något med större sensor.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/337130/3283536.htm

och här en gammal från Afrika

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/337130/2844463.htm?_p=2844465

Nästa steg nog något likt Sony Nex 5 eller a6000 eller Fujis större modeller vilka alla har sökare och aps-c sensor. Vill man ha bästa möjliga bildkvalitet i en ett så litet format som möjligt hamnar i nästa segmet, Sony A7-serien.

Tittade på deras testbilder. Inte alls dåliga tycker jag för att vara en kompaktkamera. Tvärtom faktiskt.

Tog en av mina egna X-20 raw-bilder och fixade till den i LR 5.7. Det ser bra ut både min 30 tumsskärm med normal upplösning och även på Retina-skärmen som bättre visar skärpa och detaljer.
Skall du ha bättre resultat än så får du nog välja något med större sensor.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/337130/3283536.htm

och här en gammal från Afrika

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/337130/2844463.htm?_p=2844465

Här är två exempel på X30 där den inte presterar bra (Utsnitt från Cyberphotos testbilder).
Björken och sedan busken intill huset.

/Rickard

Nästa steg nog något likt Sony Nex 5 eller a6000 eller Fujis större modeller vilka alla har sökare och aps-c sensor. Vill man ha bästa möjliga bildkvalitet i en ett så litet format som möjligt hamnar i nästa segmet, Sony A7-serien.

Jag ska kolla på Panasonic DMC-LX100 och Leica C först.
Får se om någon av dom har bra bildkvalitet och handhavande.

Tack för tipset

Rickard

Jag ska kolla på Panasonic DMC-LX100 och Leica C först.
Får se om någon av dom har bra bildkvalitet och handhavande.

Tack för tipset

Rickard
Leica C är praktiskt taget en Panasonic Lumix LF1 med en Leica-logo och lite småförändringar i utseende och mjukvara. Bara så du är medveten om det.

Förslag på en kompakt med optisk sökare och mycket bra bildkvalitet

Hej,

Har tröttnad på min kompakt som man får hålla ut 30cm för att se skärmen och sedan fota.
Svårt att få skarpa bilder då.

Kom gärna med förslag på någon bra kompakt med genomsiktsökare som har bra bildkvalitet.
Inte fast brännvidd men 24-80, motsvarande fullformatsensor duger bra.

Fujifilm X20-30 räcker inte för mina krav på bildkvalitet.

Med vänlig hälsning

Rickard

Vad var det för fel på den förra tråden? Bildkvaliteten du får hänger ihop med sensorstorleken och ska du få jättemycket mer kvalitet blir kameran större. Om du ska kunna gör a rimligt stora bilder krävs åtminstone 10-12Megapixel oavsett sensorstorlek, tränger vi ihop dem på en liten yta blir pixlarna små och signal brusförhållandet sämre. Små pixeltäta sensorer kräver också att optiken är bättre för att kunna upplösa små fina detaljer och dimmensioner på små bländaröppningar blir mindre vilket ökar risken för sämre skärpa p.g.a. diffraktion.

Ska du ha optisk sökare är det väl idag bara diverse Leica M modeller, Fujifilm X100T med fast optik, samt Fujifilm X-Pro1 som har anständiga optiska genomsiktssökare. I övrigt är det EVF som gäller om man vill ha en liten kamera som man sätter till ögat och av dessa är det väl bara Fujifilm X100T som med god vilja skulle kunna kallas kompakt, men den faller på att den inte har någon zoom.

Ska du ha något som är bättre än det som föreslogs i förra tråden får du välja något med åtminstone m4/3 format helst ännu större, och då blir de inte speciellt kompakta heller eftersom liten sensor gör att linskonstruktionen måste bli större, Kanske något i stil med Sony A6000 eller Fujifilm X-E2 men de här är ju inte direkt kompakta kameror Nästa steg upp blir Sonys spegellösa fullformaatkameror, men även de har ju sedan länge passerat fickformat om vi inte räknar större jackfickor.

Det du söker finns inte på marknaden, och kommer alldrig att finnas av rent fysikaliska skäl.

Hej,

Har tröttnad på min kompakt som man får hålla ut 30cm för att se skärmen och sedan fota.

Kom gärna med förslag på någon bra kompakt med genomsiktsökare som har bra bildkvalitet.

Med vänlig hälsning

Rickard

Som sagts i tidigare svar får du nog ta steget upp till en större sensor. Jag var inte heller nöjd med vad min X-20 kunde prestera men jag gillade Fujis kameror.
Så därför blev det en X-PRO1. Det valet är jag fortfarande nöjd med. En härlig kamera att fota med och som inte väger mycket. Fst inget man stoppar i fickan direkt.
För mig är det min kompaktkamera även om den inte klassas som en sådan.
Nu säljs kameran med 18/2 och 35/1.4 för cirka 12 000 kr.

Vad var det för fel på den förra tråden? Bildkvaliteten du får hänger ihop med sensorstorleken och ska du få jättemycket mer kvalitet blir kameran större. Om du ska kunna gör a rimligt stora bilder krävs åtminstone 10-12Megapixel oavsett sensorstorlek, tränger vi ihop dem på en liten yta blir pixlarna små och signal brusförhållandet sämre. Små pixeltäta sensorer kräver också att optiken är bättre för att kunna upplösa små fina detaljer och dimmensioner på små bländaröppningar blir mindre vilket ökar risken för sämre skärpa p.g.a. diffraktion.

Ska du ha optisk sökare är det väl idag bara diverse Leica M modeller, Fujifilm X100T med fast optik, samt Fujifilm X-Pro1 som har anständiga optiska genomsiktssökare. I övrigt är det EVF som gäller om man vill ha en liten kamera som man sätter till ögat och av dessa är det väl bara Fujifilm X100T som med god vilja skulle kunna kallas kompakt, men den faller på att den inte har någon zoom.

Ska du ha något som är bättre än det som föreslogs i förra tråden får du välja något med åtminstone m4/3 format helst ännu större, och då blir de inte speciellt kompakta heller eftersom liten sensor gör att linskonstruktionen måste bli större, Kanske något i stil med Sony A6000 eller Fujifilm X-E2 men de här är ju inte direkt kompakta kameror Nästa steg upp blir Sonys spegellösa fullformaatkameror, men även de har ju sedan länge passerat fickformat om vi inte räknar större jackfickor.

Det du söker finns inte på marknaden, och kommer alldrig att finnas av rent fysikaliska skäl.

Det är klart att det måste finnas en 12MP med genomsiktssökare och hög bildkvalitet.
Jag skrev i något tidigare inlägg att jag har en Fuji Finepix F30 med 6MP. Den ger bättre bildkvalitet än X20-X30, faktiska pixlar, trots att den är 7 år gammal. Toppklass då i många fototidsskrifter, och det håller jag med om. Konstigt att det inte hänt mer på kompaktsidan på 7 år.

Som sagts i tidigare svar får du nog ta steget upp till en större sensor. Jag var inte heller nöjd med vad min X-20 kunde prestera men jag gillade Fujis kameror.
Så därför blev det en X-PRO1. Det valet är jag fortfarande nöjd med. En härlig kamera att fota med och som inte väger mycket. Fst inget man stoppar i fickan direkt.
För mig är det min kompaktkamera även om den inte klassas som en sådan.
Nu säljs kameran med 18/2 och 35/1.4 för cirka 12 000 kr.

Okej,

Letar efter testbilder från Leica D-Lux. Större sensor än X30 och trevligt zoomomfång, 24-75mm
motsvarande småbild.

Köper hellre en kvalitetskamera som man kan ha 5-6 år än en ny varje år......

/rickard

Hej,

Med vänlig hälsning

Rickard
Sony RX100 III

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar