Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompakt, max 6000kr

Produkter
(logga in för att koppla)

dan77

Medlem
Är ute efter en riktigt bra kompaktkamera och behöver lite råd.

Önskemål,

Ta bra bilder, inne och ute.
Gärna vidvinkel
Filma i hd, med zoom möjlighet och autofocus
Möjlighet till lite manuella inställningar

Jag har tittat på Panasonic LX3, dock känns modellen något gammal och ersättare bör komma snart.
Många här pratar om Panasonic TZ serie, hur är det med FX serien?

Vill helst hålla mig under 6000kr.
 
Bortsätt från kravet på HD-filmning så uppfyller Canons S90 dina specifikationer rätt väl. Har en S90 själv och är vansinnigt nöjd.

Nu vet jag inte vad du skall ha filmmaterialet till, men skillnaden mellan HD 720p (720 x 576 pixlar) och VGA (640 x 480 pixlar) är inte särskilt stor, få (om någon?) kompaktkameror filmar med full HD 1080p (1920 x 1080 pixlar).
 
Nu vet jag inte vad du skall ha filmmaterialet till, men skillnaden mellan HD 720p (720 x 576 pixlar) och VGA (640 x 480 pixlar) är inte särskilt stor...
Fast 720p innebär en upplösning på 1280x720 -- dvs tre gånger så många pixlar som vga.

I övrigt håller jag med om att S90 är en väldigt trevlig kamera.
 
Kanske Canon G11?

Canon G11 kan förvisso inte filma HD och inte zooma under filmning men för övrigt tror jag den uppfyller din krav. Har själv en G11 och är mycket nöjd. Är ditt huvudintresse fotografering så tror jag G11'an kan vara det du söker är kravet på filmning lika stort eller större får du välja annan kamera eller vänta tills nyare modeller kommer ut på marknaden.

mvh 2mas
 
Det låter som jag får invänta nya modeller, antar att ex. S90 bör uppdateras snart?
Både S90 och G11 kom (om jag inte missminner mig) i höstas, så det låter inte osannolikt att det skulle komma nya modeller i höst. Som alltid i den här branschen är ju frågan hur länge det är lönt att vänta -- det är ständigt en ny modell på gång!
 
Olympusen är en systemkamera, visserligen ganska kompakt.

Men plz. Den är mindre än G11 på 2 ledder av 3. Den är också mindre än ett gäng superzoomar. Vill man minska djupet på kameran går det utmärkt att köpa normalen, den s.k. pannkakan. Titta ett val! Hjälp! En kamera i metall, av hög kvalitet och kompakt. Det finns inget bra skäl att inte överväga den om man ska ha en kompakt kamera vilket jag tror är frågeställarens avsikt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.