Annons

Kompakt kamera som tar riktigt bra bilder??

Produkter
(logga in för att koppla)

lalle81

Medlem
Hej!

Jag letar efter en kompaktkamera som tar riktigt bra stillbilder! Är inte intresserad av filmfunktionen.

Den ska vara hyffsat liten och smidig och gärna ha 5x zoom.

Prisklass upp till ca 2000:-

Har ni några förslag??

Mvh
 
Till att börja med så är det inte kameran som tar bra bilder, utan det är fotografen..

Har inte så jättestor koll på kompaktkameror dock.
Men skulle va bra att veta lite mer specifikt vad för stillbilder det är du har tänkt att ta?
 
Ferarrirummet ställde en jättebra fråga:
"Men skulle va bra att veta lite mer specifikt vad för stillbilder det är du har tänkt att ta?"
 
bra kompakt

Jag har en Panasonic Lumix LX-2 som jag blir allt mer nöjd med. Visserligen inte i marknadens absoluta toppskick men duger gott för en amatör. Priset för en beg ligger på drygt 2000 kr. Kameran är liten, smidigt och har en hel del manuella funktioner om du vill. Dessutom är den riktigt snygg!
Du kan fotografera i jpeg eller RAW. Den har även widescreen samt en sådär zoom. Själv kör jag mest på 28 mm brännvidd. Svartvita bilder blir riktigt bra direkt ur kameran. Men det finns tusentals andra kameror att välja bland. Om du går in på cyberphoto så kan du klicka dig fram till utgångna modeller och läsa där. Vill du ha subjektiva bedömningar går du in här på Fotosidan och läser användarnas recensioner.
Lycka till
Sture
 
Senast ändrad:
Om du ska ligga i 2000 kronors klassen måste jag tyvärr meddela att det är kört.

Det enda alternativet är typ Canon G11, S90 eller Panasonic LX3(LX4 kommer snaaart)...

Annars Olympus ep-1 eller den nya som kommer i mars EPL-1 som ska vara billig men med stor m4/3-sensor :)
 
Canon brukar vara att lita på i det här segmentet. Leta upp den dyraste som passar din budget och läs några tester, är mitt råd.

Per.
 
Detdär med "riktigt bra" är kanske svårt att få för 2000kr, men det finns kameror i den prisklassen som är bra. Canon A1100IS, IXUS 100IS eller SX120IS är tre exempel. Den sistnämnda är imponerande bra med tanke på priset och zoomomfånget och har dessutom manuella exponeringsinställningar.
Panasonic TZ6 är åxå najs, men lite dyrare.

Den beror ju lite vilken typ av kamera man vill ha åxå.
 
Tack för era inlägg..

Jag tänker fota mest människor, både porträtt men även byggnader.. Inte så mkt landskapsbilder dock. Ska resa i Thailand i 3 månader så jag tänkte ha den som en behändig resekamera som ändå tar bra bilder!

Har hört mkt gott om Ixus 100 IS, men är lite tveksam när det endast är 3x zoom.. Så länge sedan jag hade en egen kamera så jag är inte haj på hur mkt man klarar sig på 3x?!
 
Har hört mkt gott om Ixus 100 IS, men är lite tveksam när det endast är 3x zoom.. Så länge sedan jag hade en egen kamera så jag är inte haj på hur mkt man klarar sig på 3x?!

Det gör du säkert. I värsta fall får du göra en delförstoring, vilket bör gå bra om bilden är tagen utomhus i dagsljus.

Per.
 
Varför inte kolla på någon i IXUS-serien. Där finns det ju modeller kring 2000. Har själv en IXUS 70 sedan ett par år och är helnöjd med den.

Att hävda att endast modeller i stil med Canon G11 och andra i prisklassen runt 6-7000 är helt i stil med fotosidan.se. Det skall helst vara så dyrt, stort och överkvalificerat som möjligt för att räknas. Men är man inte ute efter en så stor skrytfaktor som möjligt så hittar man bra alternativ runt 2000.

Dessutom, skulle olyckan vara framme och kameran går förlorad under resan så är ju inte den ekonomiska förlusten så stor. För skillnaden mellan vad en kamera i 2000-klassen och den klass som många på fotosidan.se förordar kan man ha mycket roligt.
 
Har dagens kompakta kameror blivit bättre på just stillbilder eller kan en äldre modell av ixus eller annan kamera ta minst lika bra bilder.. Kommer inte göra några superförstoringar och är som sagt inte så intresserad av videofunktionen..

Har ni sett något på blocket nyligen som skulle pricka i det jag söker.. Har läst lite om de nyare modellerna är inte så insatt i de äldre..
 
Visst har det skett utveckling och jag skulle nog säga att utvecklingen gått fortare inom kompaktkamerorna än inom systemkamerorna (iaf vad gäller bildkvalitet). Objektiven har blivit bättre och brusegenskaperna likaså.
Sedan beror det ju på hur gammal kamera man tänkt sig att man kanske skulle kolla på isf. Kollar man på en modell som är något år gammal skiljer det ju inte så enormt mycket, tex.
Jag har inte sån koll på begagnatpriser och så, men Canon G9 kanske skulle kunna finnas för neråt 2000kr.
 
Canon IXUS 120 IS får man just nu för cirka 2500 från flera leverantörer. Den är jätteliten och smidig att använda, har 4x optisk zoom.

Jag skulle nog handla mig en sån om jag inte hade en IXUS 40 redan för slit och släng-foto. Däremot är det varken en långzoom eller "nästan-system-kompakt", det ska man ju tänka på.

(För under 2000 får man en IXUS 100 IS istället, 3x zoom och i övrigt snarlik.)
 
Om du ska ligga i 2000 kronors klassen måste jag tyvärr meddela att det är kört.

Det enda alternativet är typ Canon G11, S90 eller Panasonic LX3(LX4 kommer snaaart)...

Annars Olympus ep-1 eller den nya som kommer i mars EPL-1 som ska vara billig men med stor m4/3-sensor :)

Det finns fler alternativ än så, Ricoh GR-D III t.ex.
Men den är ju inte heller billig.

Självklart finns det grader i 2000-kronors-kompakt-helvetet också, men jag har inte koll på dem.
 
Casio EX H10 24-240mm i zoomförmåga, Eisa-vinnare, har fått många goda omdömmen, ovanligt liten och behändig trots 10ggr zoom. 2495 Kr på Expert.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.