Annons

Kompakt digitalkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Linis

Avslutat medlemskap
Min kusin är ute efter ny kamera. Hon har ingen direkt kunskap men vill citerar "kunna ta bra bilder som man sedan kan redigera i datorn". Hon har fotat lite anologt förr men mest kört på auto program.

Hennes önskemål var först en digital system men känner nu att hon inte riktigt har råd eller kunskap för att kunna glädjas med kameran. Nu står hon väljer mellan kompaktkameror. Eftersom jag har noll koll på denna marknad så letar jag efter tips.

Raw är ju oersättligt i digitala systemkamera världen, men funkar de samma i kompakt världen?
Vad jag förstått så finns det kameror med och utan raw.

Sen babbla hon om optisk zoom, och någon annan zoom, har själv ingen aning om vad detta är?


Kameror hon tittat på är:
Canon Ixus 950
Canon powershot G9
Canon powershot S5

Supertacksam för alla tips jag/vi kan få!!
 
Hejsan Lina,

har ingen av modellerna, men har både 850 IS och en gammal G3 som ligger och samlar damm, samt använt en G6:a ganska mycket... Men att göra ett val är aldrigt lätt och det handlar om att ställa ett antal fördelar och nackdelar mot varandra.

Att fundera kring:
RAW - har ingen större betydelse om man inte använder det för mer "proffessionellt" bruk - alternativt är väldigt krävande och ska pilla i varje bild. Jpeg är normalt bättre, eftersom filerna blir mycket mindre, jämfört med RAW filer. Med RAW får hon även fundera på en ökad hårddiskstorlek på datorn (beroende på antal bilder hon tar) och att ha ett bra arbetsflöde i datorn för att behandla raw-filerna - alltså mer tid och pengar som ska investeras. Av dina förslag är det bara G9 som kan köra RAW, om jag minns rätt. Som sagt - lite mer möjligheter med RAW i datorn, men sällan som man har behov av det i vardagssituationer.

Av de tre modellerna:

950 IS är point & shoot. Största fördelen är tillräckligt bra bilder samt att den är tillräckligt liten så den alltid följer med.

S5:an kanske är den bästa komprissen mellan kompaktkameran och systemkameran. Den vridbara skärmen är ganska nyttig att ha i olika situationer, plus att den har blixtsko som gör att du kan ha extern blixt, samt har störst zoom (och har lite problem med kromatisk abberation). Men optiken ska vara ganska ljusstark, så det kanske bliir bra ändå.

G9 är steget upp i modellläget och antagligen den "bästa" av dem och mest lik systemkameran. Har också blixtsko, RAW format och hyfsat zoomomfång (ej lika bra som S5:an). Tror att batteriet är lite bättre också. Har dock fått lite kritik för alla sina megapixlar, som gör att bilderna kan vara lite brusiga.

Vad jag gillade bäst i G3:an var den vridbara skärmen, plus att man hade frihet att välja bländar- och tidsautomatik. Tror därför att S5:an vore den jag skulle välja om jag skulle köpa från scratch, och inte redan hade en systemkamera. Skulle dock kollat upp om den kromatiska abberationen är mycket framträdande först...

Så, nu blev du väl bara mer frågande.
Lycka till med köpet
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.