Skrotografen
Avslutat medlemskap
Om det blir fult och grötigt när du croppar från en D7100 så beror det inte på kameran
Ta en titt på den här bilden, de av er som kör stor skärm kan rent av se den i 100% pixelstorlek:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/248297/2991002.htm
Det är en hyfsad beskärning ur en D7100-bild (AF-S 80-400 @175 mm, f5,6, 1/800, iso 500), hur mycket beskuren kan ni få ett begrepp om utifrån skärmdumpen ur Lightroom nedan. När jag ser på den i 100% i LR är detaljteckningen helt makalös - och då är den tagen på iso 500, med en zoom, fullt uppbländad, handhållet när jag satt i en väldigt obekväm ställning (fotade genom ett elstängsel). Inga idealiska förhållanden direkt.
De här "gränserna" som ideligen dyker upp finns bara i människors huvuden. Någon tydlig övre gräns för upplösning finns inte. För några år sedan var det 10-12 megapixel som var en gräns, nu lägger somliga den vid 20 andra vid 40 megapixel (den skillnaden kan möjligen vara märkesberoende
Jag har själv gjort experiment med Nikon 1-kameror + FT1-adapter och inte ens vid motsvarande drygt 70 megapixel har helt vanliga DSLR-objektiv några uppenbara problem att skapa extra detaljer (utan "grötighet").
Hade det varit ett sådant gigantiskt problem att få detaljteckning ur så små pixlar som en D7100, hur förklarar du då att de avsevärt mindre pixlarna i t.ex. en Sony RX100 (motsvarar ca 140 megapixel i småbildsformat) ger jätteskarpa, fina bilder? Eller att de ännu mindre pixlarna i helt vanliga kompaktkameror (där objektiven till råga på allt är små billiga superzoomar med 15x, 20, 25x zoomomfång) fungerar utmärkt trots att de motsvarar 300-400 megapixel (och mer) i en småbildssensor?
Vi kommer troligen se väsentligt högre pixelantal snart, inom några år kanske rent av tresiffriga megapixelantal. Var hamnar de här "gränserna" då tro?
Jodu "Greven" jag fick även låna en PENTAX K5 II (som i mina ögon ger bättre bilder) Jag provade att beskära bilderna lika mycket från båda kamerorna (tog på samma objekt) Om det blev "fyrkanter" med K5 så blev det en ful "gröt" med D7100. Intressant var att jag på MM i Västerås träffade en CANON representant som hade gjort exakt samma upptäckt. En annan sak som stör mig är jämförelsen mellan en 5 år gammal 12mp FF sensor och en splitterny 24mp FF sensor, det har faktiskt hänt jävligt mycket i utveckling på 5 år. Skulle man idag ta fram en 12mp FF sensor skulle den vara oerhört mycket bättre en den 5 år gamla och förmodligen även ha betydligt bättre isoegenskaper än en lika dagsfärsk 24mp sensor. Men den biten tänker en del inte på, sen har elektroniken att bearbeta bilderna blivit bra mycket bättre. Nej jag ändrar inte på det jag sett med egna ögon .