Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kommer Canon tillbaka(eller stanna på) till toppen

Produkter
(logga in för att koppla)
Det blir lite kortfattat här:
Jag ser Sony lite som ett oseriöst bolag att investera i, eller åtminstone ett märke som jag inte skulle investera mina pengar i. Ser man till Canon exempelvis så kan jag använda objektiv köpta 1987 på min kamera köpt 2014. Jag har kunnat investera pengar i objektiv till min EOS 350D och många år senare köpa en ny kamera och använda mig av samma objektiv utan problem.

Jag ser inte detta som möjligt i dagsläget med Sony. Jag ser inte heller att de verkar ha ett intresse av att ha det på det sättet.

Sony är ett sådant företag som gärna satsar på att ligga på topp med teknik. Detta är nästan _alltid_ på bekostnad av något annat; oftast bakåtkompatibilitet och att istället för att göra "tråkiga" effektivitetsförbättringar av beprövade kameror göra helt "nya" saker. Här finns även andra företag, typ Microsoft, där man ändrar bara för ändrandets skull, med enda anledningen att "det inte ska vara som förut", det ska vara nytt.
(...)

Det är fortfarande fascinerande många som inte känner till att Sony tog över arvet från Minolta när de började göra systemkameror. Jag har flera minoltaobjektiv från 1985 som fungerar utmärkt med autofokus på min Sony a57. Jag uppskattar verkligen att Sony har hållt fast vid bakåtkompatibiliteten med A-mount, t ex har alla Sonys systemkameror med A-mount autofokusmotor i huset, så även gamla objektiv med skruvdrift fungerar fint, med både autofokus och stabilisering.

E-mount är en annan femma. Det är en helt elektrisk fattning som Sony lanserade med NEX-kamerorna för i sammanhanget ganska kort tid sedan.

Canon arbetar hårt med en helt ny sensortyp (enl Canonrumours), så dom kommer att genomföra en kraftig generationsväxling på kamerasidan när den är färdig. Så Canon ligger inte på latsidan!

Ingen som har pratat om AF ;)
Men nä, jag har bara manuella objektiv. Asnajs, har ju betalat så gott som inga pengar alls för mina objekitv, men ändå så ger dom riktigt trevliga bilder.
Vad skall man ha en sensor till som piskar övriga när man ändå inte hinner ställa in fokus?
Fotbollsspelaren/fågeln/barnen är ju borta sedan länge när fokus väl är där dem var.

Att använda manuell fokus är inte att vända sig till den breda massan idag.

Vi vet ju inte om TS hör till "den breda massan" som behöver autofokus, men bortsett från det håller jag med - att använda objektiv helt manuellt med adapter är nog inget för de flesta.

Däremot är det som skrivits tidigare fullt möjligt att använda Minoltas AF-objektiv från 1985 på en Sonykamera från 2014 med fullt fungerande automatik; med kamerorna som har A-fattning fungerar det direkt, och med E-kamerorna krävs en adapter.

Tidigare har Sony varit ganska hattiga och inte riktigt kunna bestämma sig för hur kamerorna ska se ut eller hanteras, men det har blivit bättre i den senaste generationen.

De små tekniska skillnaderna i bildkvalitet tror jag "den breda massan" över huvud taget inte ser, så egentligen är det nog hugget som stucket vilken tillverkare man väljer att handla sin kamera från. Att köpa moderna kameror (eller annan elektronik) för hobbybruk har jag mycket svårt att se som en investering hur man än räknar ...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar