Dennis_foto
Aktiv medlem
Det blir lite kortfattat här:
Jag ser Sony lite som ett oseriöst bolag att investera i, eller åtminstone ett märke som jag inte skulle investera mina pengar i. Ser man till Canon exempelvis så kan jag använda objektiv köpta 1987 på min kamera köpt 2014. Jag har kunnat investera pengar i objektiv till min EOS 350D och många år senare köpa en ny kamera och använda mig av samma objektiv utan problem.
Jag ser inte detta som möjligt i dagsläget med Sony. Jag ser inte heller att de verkar ha ett intresse av att ha det på det sättet.
Sony är ett sådant företag som gärna satsar på att ligga på topp med teknik. Detta är nästan _alltid_ på bekostnad av något annat; oftast bakåtkompatibilitet och att istället för att göra "tråkiga" effektivitetsförbättringar av beprövade kameror göra helt "nya" saker. Här finns även andra företag, typ Microsoft, där man ändrar bara för ändrandets skull, med enda anledningen att "det inte ska vara som förut", det ska vara nytt.
(...)
Det är fortfarande fascinerande många som inte känner till att Sony tog över arvet från Minolta när de började göra systemkameror. Jag har flera minoltaobjektiv från 1985 som fungerar utmärkt med autofokus på min Sony a57. Jag uppskattar verkligen att Sony har hållt fast vid bakåtkompatibiliteten med A-mount, t ex har alla Sonys systemkameror med A-mount autofokusmotor i huset, så även gamla objektiv med skruvdrift fungerar fint, med både autofokus och stabilisering.
E-mount är en annan femma. Det är en helt elektrisk fattning som Sony lanserade med NEX-kamerorna för i sammanhanget ganska kort tid sedan.