Annons

Kommer Canon 40D nu ????

Produkter
(logga in för att koppla)
Hoppas, hoppas! Det skulle vara alldeles lagom för mej att byta ut min 350D då.

30D var ju egentligen aldrig nån riktig uppdatering, bara en "nödlösning".

/K =)
 
Tja, turn-over på xxD-serien har ju legat på:

D30-D60 = 21 mån
D60-10D = 12 mån
10D-20D = 18 mån
20D-30D = 18 mån
30D-30D = 7 mån

Verkar lite kort, men titta på D60 som kom för tidigt, 10D var ju den kamera som D60 skulle ha varit. Kan vara så att Sony, Nikon och pentax puttar på och Canon känner att de måste släppa den. Förmodligen var den tänkt till PMA2007, vilket hade gett den samma turn-over som D60. Så 40D är vad 30D skulle ha varit ;)
Man får nog inse att det handlar om 12 månaders "livs-längd" numera. Inte helt sunt enligt mig...ivf inte för plånboken för de som måste ha det senaste...
 
Hoppas..

..men det kan ju lika gärna vara skitsnack.

Skulle vara skumt eftersom 30D "just" har kommit till affärerna.

Men med argumentet att "400D har 10 MP och kameran snäppet över den, (30D) har bara 8" så är det ju inte så konstigt om det kommer en ny semi-pro modell på Photokina. Jag kan tänka mig att köpa den rätt omgående om det blir så iaf. Är less på den dåliga skärmen och det lilla greppet på min 350D. Sen skulle det vara trevligt med lite snabbare fps och bättre fokussystem också.

Lånade en 1D Mk II en kort stund i sommras och slängde på min 300 glugg, testade att fota lite måsar som flög och blev riktigt imponerad av att den nästan aldrig tappade med AI-servon. Tycker att 350D´n missar mer än hälften av alla bilder jag tar iaf.

over...

/ Magnus
 
Förmodligen har väl Canon skissat på en rejäl ersättare till 20D rätt länge, och släppt 30D som en mellankamera.

Den nya lär väl ha 6 dolda fokuspunkter (som 5D) och förhoppningsvis vara vädertätad.

Frågan är ju om bruset kommer att hållas nere trots mindre pixlar. Eller så har 40D också 8.2mp men ännu lägre brus. Jag hoppas på det senare iaf.

Om den nu kommer...
 
Jepp, kommer den så kommer den då. Det är samma dag som Photokina 2006 öppnar. Specarna ger sig själv, det är bara att ta en 400D - 0 ;)

Mindre än 10.1MP har den inte. Johan, tror du på fullt allvar att det är skillnad mellan 10.1 och 10.2? Om Canon kan göra en med "samma" upplösning som D200 fast med bättre bildkvalité så är det nog så bra. Fast D200 är ju en grymt trevlig modell. Så Canon måste nog locka med lite mer, vädertätning kanske, men annars tror jag att den kommer att konkurrera med D200 *OM* den kommer.
 
Man skulle kunna tro

att de jobbat för fullt med att få 40D som ersättare till 20D, men misslyckats med deadlinen, exvis pga att de gick upp i sensorstorlek, och varit tvungna att lansera 30D istället. "Normalt" sett brukar man ju lansera high-performance produkten först och den kostnadsreducerade sedan, av den enkla anledningen att man inte haft tid att kostnadsreducera från början.
 
Nog lär det väl komma en "40D" eller liknande rätt snart ELLER kommer det kanske en modell som lägger sig strax över D200 i pris men med vassare specar? (en slags 3D t.ex.)

/Micke
 
30D och sedan direkt 40D... vad är det för skillnad? Ingen revolutionerande precis...

Om 20D-användarna känner sig tveksamma till uppgradering, vad ska inte 30D-användarna göra?

Denna eventuellt nya maskin måste väl rikta sig till de som vill byta upp sig från konsumentmodellerna 300/350D och förstaköpare.?!

När kommer finslipningen på 1D-husen? Eller är de redan så bra att det inte behövs? =o)

//Peter
 
peter_wahlström skrev:
30D och sedan direkt 40D... vad är det för skillnad? Ingen revolutionerande precis...

Nej, inte precis. Men Canon känner sig nog tvingade att göra denna uppdatering eftersom både Sony, Nikon och Pentax trycker på, som sagt. Marknaden styr - ingen vill köpa en 8MP när man kan få en 10MP för ungefär samma pris. Fast det är ju marknaden det. Personligen bryr jag mig inte om antalet pixlar, de räcker. Det är andra egenskaper som jag tycker är mer intressanta.

peter_wahlström skrev:
När kommer finslipningen på 1D-husen? Eller är de redan så bra att det inte behövs? =o)

Precis! ;)
Nej men de får gärna fila av några 100 gram på vikten...Annars är den helt okej.. Ytterligare spridning av AF-punkterna hade varit bra.
 
*gäsp* Tidigt på morgonen är det. 40D verkar inte vara något jag kommer att springa benen av mig för. Kan inte canon jobba på bättre och större sökare istället för att småfjutta med megapixlar och antidamm...

Edit: Jesper har rätt. Det är säkerligen "marknaden" som kväver 10Mpix, även om Canon borde känna sina kunder bättre än så...
 
Jag kanske är helt ute och cyklar men för mig (som nybliven 30D ägare) känns det som att 400D inte alls automatiskt behöver orsaka en 40D...?

Likväl kanske den kommer, med 10mpix och allt det där. Men största anledningen till att jag personligen valde 30D över 350 på sin tid, var inte sådana grejer, utan det faktum att den är i metallegering istället för plast, större och allmänt robustare - speciellt med de större optikerna på. För man läser ju genomgående på forumen att när folk hänger på sina 70-200/2.8 IS, 100-400 IS, 300L - 600L osv så "tappar" de helt enkelt 350:an, den är för lätt och för liten i förhållande - medan 20/30D ger dem lite mer stabilitet, speciellt med batterigrepp på. Dessutom finns det mycket man kan komma åt med enbart känsel och därmed de externa reglagen på 30D som kräver fippel i menyerna på en 350.

Så då ställer jag mig frågan - vad är förbättringsutrymmet mellan 30D och 5D, inte var det finns ner mot 400D. Dvs, jag skulle hellre se att de gör en 6D med t.ex. lite snabbare fps och kanske någonting annat... och att nuvarande 5D prissänks till att bli en "40D". Vad jag försöker säga alltså är att jag ser ett vägskäl här... där 30D är top-of-the-line för Consumer-line, medan 5D är instegsmodellen i professional-line. Alltså en full-frame för 18 000 - 20 000 tror jag skulle kunna bli en hit!

My two cent/Micke
 
Stämmer specarna på en ny 40D, och Canon fortsätter i denna stilen, så kommer väl skillnaden mellan nya och gamla modeller snart att *enbart* bestå av märket med det nya modellnamnet... ;-)

Skämt åsido, jag föredrar faktiskt Nikons sätt att sköta det. Rejäla förändringar lite mer sällan, kompletterat med en och annan "s"-modell då och då (och där existerande ägare får det mesta nya som firmware). Känns lite ärligare på något sätt...
 
jorgene skrev:
Skämt åsido, jag föredrar faktiskt Nikons sätt att sköta det. Rejäla förändringar lite mer sällan, kompletterat med en och annan "s"-modell då och då (och där existerande ägare får det mesta nya som firmware). Känns lite ärligare på något sätt...

Jag kan inte se något bra i att det är långt mellan uppdateringar, framförallt inte i början av en ny teknikutveckling. För alla som ska köpa nytt eller uppgradera är det bättre med snabbare nyheter, för alla som ändå inte tänker uppgradera borde det vara irrelevant. Dom enda som kanske uppskattar lång väntan mellan modeller är väl dom som är rädda om andrahandsvärdet på redan köpta kameror eller dom dom är nervösa för att måsta hålla sig med senaste modellen hela tiden.

Håller med om firmwareuppdateringar, Canon skulle kunna göra mer där.
 
Om länken och specarna stämmer så är det en intressant kamera.
400D med sitt pris är väldigt prisvärd tycker jag.
Om denna 40D kommer och har rätt pris så blir det nog en storsäljare. Jag tycker att 40D-400D verkar matcha varandra ungefär som 350D-30D matchar varandra idag.

Kanske, eller förhoppningsvis kommer det ytterligare en överraskning från Canon. "Den felande länken" mellan 30D och 5D saknas. Förmodligen slipas det på en ny processor Digic III och även fullformatare innan man släpper en riktigt kompetent APS-C kamera.
 
1. Om vi antar att 40D-specen stämmer...
2. Om vi bortser från att 40D har ett metall-hus...

Vad är det då som gör denna 40D så mycket bättre än Nikon D80?

(Prisskillnaden mellan de två motsvarar väl ganska väl priset för just skillnaden i huskonstruktionen, skulle jag tro)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.