Jag kanske är helt ute och cyklar men för mig (som nybliven 30D ägare) känns det som att 400D inte alls automatiskt behöver orsaka en 40D...?
Likväl kanske den kommer, med 10mpix och allt det där. Men största anledningen till att jag personligen valde 30D över 350 på sin tid, var inte sådana grejer, utan det faktum att den är i metallegering istället för plast, större och allmänt robustare - speciellt med de större optikerna på. För man läser ju genomgående på forumen att när folk hänger på sina 70-200/2.8 IS, 100-400 IS, 300L - 600L osv så "tappar" de helt enkelt 350:an, den är för lätt och för liten i förhållande - medan 20/30D ger dem lite mer stabilitet, speciellt med batterigrepp på. Dessutom finns det mycket man kan komma åt med enbart känsel och därmed de externa reglagen på 30D som kräver fippel i menyerna på en 350.
Så då ställer jag mig frågan - vad är förbättringsutrymmet mellan 30D och 5D, inte var det finns ner mot 400D. Dvs, jag skulle hellre se att de gör en 6D med t.ex. lite snabbare fps och kanske någonting annat... och att nuvarande 5D prissänks till att bli en "40D". Vad jag försöker säga alltså är att jag ser ett vägskäl här... där 30D är top-of-the-line för Consumer-line, medan 5D är instegsmodellen i professional-line. Alltså en full-frame för 18 000 - 20 000 tror jag skulle kunna bli en hit!
My two cent/Micke