Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kommando läget i D70

Produkter
(logga in för att koppla)

Emre_114

Medlem
Tja
jag har andvändt min D70 tillsammans med min SB-800 nu ett tag och det funkar riktigt bra inga problem, men det är en sak som har irriterat mig!
När jag andvänder Command läget mellan D70 och blixten så ibland kommer kamerans blixt med i bilden och andra gånger så blir det bara 800ans ljus som syns på bilden!! Jag skulle vilja veta vilken funktion som styr detta så jag kan kontrollera min blixtar som ja vill i framtiden!

tackar

Emre

Kamerans blixt kommer alltid att bidra litegrann till exponeringen. Det beror på motivet om det syns eller inte. Vill man inte att den ska göra det så kan man sätta något framför den som bara släpper igenom IR-ljus.

Nej, blixten är det sätt som blixtarna komunicerar med varandra. I pricnip kan man säga att det går till såhär:

Inbyggda blixten: Hallå, finns det andra blixtar här?
Fjärrblixt(arna): Jajjamän, vi är här!
Inbyggda blixten: Okej, då ska vi se hur mycket vi behöver ta i. Lys för mig!
Fjärrblixtarna: *blixt*
Inbyggda blixten: Okej, den och den styrkan blir bra, Blixtra när jag säger "nu".
Inbyggda blixten: NU!
Fjärrblixtarna: *blixt*

Det är alltså den sista "NU!"-blixten som syns i bilderna och bidrar till exponeringen då de i praktiken lyser på samma gång.

Jag brukar skärma av med en bit papper el liknande. Se bara till att 800an får sig en del av ljuset.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto