Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Komma igång

Produkter
(logga in för att koppla)

Lejonfrost

Avslutat medlemskap
Har ganska nyligen väckt intresse för foto. Tycker det är en kul konst om jag får använda den termen.

Har läst några böcker av Ulf Sjöstedt, tycker att dem är ganska okej. Jag har en vanlig (simpel) digitalkamera (Olympus C-350).

Jag kan inte så mkt om kameror, vet till ex inte hur objektiv fungerar etc. Man ska ju kunna byta objektiv osv.

Några frågor:

Vad behöver jag för kamera?

Måste jag lämna digitalkamera och gå över till film?

Vad ska jag tänka på när jag fotograferar?

Tips på bra litteratur?

Tips på någon typ av kurser?
 
Kul att du har hittat foto som hobby, välkommen till klubben! Det var inga lätta frågor som du kommer med och många ggr handlar det om tycke och smak, men jag skall ändå försöka svara.

- Vad behöver jag för kamera?

Jag tycker du skall sikta in dig på en kamera med mauella inställningsmöjligheter (då menar jag slutartid, bländare, ASA...). Mycket av att utvecklas inom foto handlar om att förstå hur dessa inställningar jobbar tillsammans för att hjälpa dig att fånga bra bilder. Det finns digitala kameror, både kompakta och digitala som klarar detta på ett hyggligt sätt och då är det främst ekonomi som avgör hur mycket du vill satsa. Är du minsta osäker så satsa på en bra kompaktkamera först och gå över till systemkamera sedan, eftersom det tveklöst kommer att kosta mycket pengar på optik och tillbehör mm. Det har kommit många småtrevliga modeller som du kan läsa detaljerna om på exempelvis www.dpreview.com. Som du förstår är det stört omöjligt att ge bra kameratips rakt av.

Måste jag lämna digitalkamera och gå över till film?

Nej. Jag anser inte det. Snarare är det nog så att du kan testa mycket mer med digitalt och slippa kostnader för dåliga analoga bilder.

Vad ska jag tänka på när jag fotograferar?

Oj. Det finns oändligt med saker att tänka på och det är mycket här tjusningen med foto ligger. Du kan alltid förbättra dig och aldrig bli fullärd (även om en del tycks tro sig vara det inom hobbyn)

- Tips på bra litteratur?

Här går jag bet. Jag har några trista böcker hemma, men framför allt gillar jag att titta på bildböcker som ger inspiration till bilder snarare än teknik. Allt om teknik kan man dock hitta på Internet, här bland annat.

- Tips på någon typ av kurser?

Studieförbund och fotoklubbar har kanske något att erbjuda här, men det beror nog mycket på var man bor. Titta på länksidan här efter klubbar och ta kontakt...

Ytterligare ett bra tips är att fortsätta fråga här om allt inom foto.

Lycka till!
 
Tackar

Tackar för svaret. Trodde inte jag skulle få ett så välkommnande svar. Om jag vill ha publicitet till mina album här på fotosidan, hur gör jag då? :)
 
??

Om du menar hur man publicerar dom så finns en länk att klicka på under Din Sida och Dina album.

Om du snarare menar hur du ökar uppmärksamheten här på fotosidan så finns det nog inga generalknep men de bästa är nog:

1. Ta ruskigt bra bilder som förstummar betraktaren :)
2. Ta kontroversiella bilder (naket, våld och annat)
3. Var aktiv med nya bilder, kommentera andras bilder flitigt...
 
Tänk inte så mycket på utrustning just nu. Fotografera med det du har. Låt din litteratur vara fotoböcker med bilder. Det är alltid där det landar till slut ändå.
Se vad du kan åstadkomma med det du har.
Det finns en förklaring till alla objektiv, kamerahus och så vidare men bry dig inte i dagsläget.
Kan man inte åstadkomma något med en enkel kamera kan man inte få till det med en mera komlicerad utrustning heller. Faktiskt är det betydligt svårare.
Så fota på, tids nog upptäcker du vad du vill hålla på med för sorts fotografering.
Då är läget att fundera på mera avancerade saker.
Lycka till!!
Us
 
Jag håller helt med Ulf här. Se vad du kan åstadkomma med det du har och fall inte i fällan att direkt köpa på dig en massa dyr utrustning. Försök fokusera på motivet, testa och lär dig din kamera och öva upp ditt bildseende, något som jag ständigt brottas med att försöka träna upp.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.