ANNONS
Annons

Kolla in priset

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker att hela denna tråd visar vad som kan hända när man jagar upp varandra med antaganden. Dessutom så skrev någon att det skulle vara mer mysko för att annonsen låg på Blocket! Har själv köpt & sålt genom blocket & tycker att det är en alldeles utmärkt annonssight, självfallet så måste man vara försiktig som alltid vid privatköp.

Nu får vi hoppas att det går bra för Daniel & att säljaren verkligen är ärlig.

Larsa

daz skrev:
....Det jag kommer kräva av honom är att skicka den mot postförskott på 2000:- å sen kommer jag betala resterande / månad då jag inte kan hosta upp den summan han vill ha direkt.
....

går han med på detta DÅ är det skumt.. varför medge delbetalning med risk att inte få in utestående pengar... om han inte anlitar motsv kreditföretag som typ onoff mfl... men det är väl tveksamt... och hur vet han att inte du är en skojare...

intressant tråd detta...

mvh
Johan

Calle S skrev:
Vi få ju hoppas att det går bra, men polisen har knappast tid med såna småsaker. Inte i Sverige, men det kanske är annorlunda i Norge?

Företaget är registrerat och finns i Sverige, Killen bor i Sverige.. ARN hade inga anmälningar mot dom. Ska kolla med RSV nu oxå.. sitter i telefonkö hos dom.

Nu får vi hoppas att det går bra för Daniel & att köparen verkligen är ärlig.

Tackar.. Som jag skrev innan.. jag meddelar hur det går med affären..

Att sen påstå att blocket är oseriöst är helt befängt. Samma med ebay... sen att det finns tomtar som använder dessa siter för att bedriva skumraskaffärer med hjälp av dom...
Jämför Blocket med DN eller liknande där dom oxå har annonser... lika stor chans att råka illa ut där...

daz skrev:
Att sen påstå att blocket är oseriöst är helt befängt.

Är det?

En jobbekompis ville ha en bärbar dator hemma och började kolla in blocket i vårt närområde. Han hittade en som hade flera annonser. Han hade ett knepigt användarnamn som var lätt att känna igen så andra dagen då det var fler bärbara datorer till salu så roade vi oss med att logga hans annonser.

Hur många bärbara datorer kan man sälja i månaden utan att det verkar skumt? blocket ansåg inte att det fanns någon direkt övre gräns och deras del i det hela var att förmedla annonser vilket var lagligt. Affären ska ju gå genom dem för att de ska riskera att räknas som hälare.

Lite off-topic men en tanke som kan passa i denna tråd ändå. Vi har kunnat läsa om hur man kollat vilken gata säljaren bott på och diverse annan information. Det är lätt att få tag på uppgifterna. Nu till poängen; Det finns många som fyllt i en massa uppgifter om "i min fotoväska".....är det inte ett smörgåsbord för kriminella?

Som jag skrev tidigare. Skojare finns överallt. Både på blocket, ebay, dn å alla andra liknande forum. Så Blocket ska inte svartmålas specifikt.. I så fall ska alla former av försäljningsforum svartmålas på samma sätt.

Bäst är att ha lite bakom pannbenet och inte slänga sig på första bästa annons utan att ha lite koll på läget å kanske undersöka personen/företaget i fråga..

Jag har tagit reda på alla uppgifter jag kan om den här personen och hans företag. Har hans personnummer, hemadress, företagadress. Var han jobbar, Hans fru/flickväns namn å allt sånt.. Kollade även med ARN och Skattekontoret och dom kunde inte se några som helst konstigheter...

Blåser han mig så har han rättsliga följder att vänta sig av mig.

det är klart. du har kollat upp så pass mycket att du kan känna dig säker på att han inte smiter ifall han nu, mot förmodan, skulle blåsa dig. Och med checkupen så har du ju iaf sett att inga anmärkningar finns hittills.

Jag kommer försöka kräva att få det på faktura, då jag får kameran innan jag betalt ett öre å han inte kan blåsa mig..
Det som är i det här fallet verkar va att det är konkursboet som säljer den, alltså en jurist.

Men jag berättar mer hur det går i det här köpet.. han har min adress och telefonnummer iaf.. så nu väntar jag bara på en bekräftelse att den är skickad... Avbetalning på 3 månader med 3000 vid första tillfället blev det...

fint, hoppas allting funkar, då har du ett kap...

Blocket funkar, men lite sunt förnuft får man ju ha. Själv sålde jag min gamla A40 där, funkade fint, han som köpte den kändes lite skum så jag knallade ner i foajen här hos oss(sitter på RSV IT) och loggande in på allmenhetens terminal kronofogden/skatten för att kolla. Är ju lätt gjort liksom.

Om nu kameran verkligen finns och är till salu för 9kkr så skulle jag göra mig omaket att åka till säljarn o betala den kontant i handen mot varan och kvitto.

Skulle säljaren inte gå med på det så fick det nog vara. För billigt är sällan på riktigt.

Gunnar D skrev:
Om nu kameran verkligen finns och är till salu för 9kkr så skulle jag göra mig omaket att åka till säljarn o betala den kontant i handen mot varan och kvitto.

Skulle säljaren inte gå med på det så fick det nog vara. För billigt är sällan på riktigt.

Köper man saker från konkursbo kan man få det väldigt billigt å långt under listpris... inget konstigt i det..
Problemet i det här fallet är att det är konkursboet som har kameran fortfarande.. inte killen som säljer den.. Han får säkert provision på det eller nått.. Ser inget konstigt där heller..

Jämföras kan att en polare till mig köpte 4st 19" rackskåp fulla med utrustning för 20000... bara 1 skåp skulle kostat så mycke..

Men om killen får provision på det han säljer, varför säljer han inte kamerorna för 12kkr då? det är ju fortfarande billigt?
Och varför skriver han att dom är testade i egen verkstad om han inte ens har tillgång till dom?

sorry, Daniel, jag tvivlar tills jag är överbevisad.

Just nu väntar jag på att han ska skicka kameran till mig. Han sa 4 veckor till mig, så det blir den 15-16'e September. Allt betalas via faktura. så jag kommer få kameran innan jag betalar. å nått annat tänker jag inte gå med på.

Mer info kommer när jag får kameran..

Det är mycke möjligt, då hans företag håller på med köp av konkursbon och via budgivning...

Efter mycke funderande och att jag sett att priserna droppat på 10D har jag bestämt mig för att köpa den från Cyberphoto istället.. Mest pga att jag är 100% säker att det inte är nått skumt + att det inte finns nån chans att jag blir lurad.

Dessutom får jag full garanti å slipper sånna problem om dom skulle uppstå.

Samma annons finns nu på blocket med pris 9695 kr.
http://www2.blocket.se/view/1480239.htm?l=0&c=1

[Borttaget av forumvärd]
Vi publicerar inte personliga uppgifter i forumet
-------------------------------------------------

Det finns inget telefonnummer angivet i annons eller svar, men slår man på telias websidor hittar man ett telefonnummer med det efternamnet på den adressen (Olesen på Myltstigen 1D i Järpen)

Har beställt

Hej.
Jag har beställt en Eos 10D av Joergen och betalt 2500:- i förskott till hans bankkonto.Jag har även fått betalningen bekräftad av honom med ett mail men jag får vänta på leverans till v44 för att sedan betala resten 6995:- på faktura.Efter kontakt med honom om det ingick minne i affären så svarade han mig att minnet på 512 mb som satt i kameran var medräknad i priset.Väntar med spänning på att få köpet avklarat om det går hem så har jag gjort ett kanon köp hör av mig hur det än går.
Mvh Leo

lite drygt 12 + moms är väl normalpris på en 10D i butik nuförtiden?

Undrar hur det gått för Leo...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar