Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan ej montera gammalt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Tyvärr inte. Jag har tagit ett principbeslut på att jag inte säljer något gammalt. Har gjort så alltför många gånger och ångrat mig allt för ofta :)

Jag skall också lägga till att jag inte är säker på att det är en Novoflexbälg när jag tänker efter lite extra. Den ser ut exakt som en sådan men då namnplåten är borta så.... Annars är den riktigt trevlig med inställningssläde, diaduplikator och allt....

Kan vara ett både smart och dumt beslut, bara tiden kan nog utvisa. Jaja...hör av dig om du kan tänka dig att byta mot nått annat gammalt iaf, jag har en del gulliga saker liggandes som jag inte riktigt använder och på sista tiden har jag blivit väldigt sugen på att göra svartvita diabilder men står utan duplikator.
 
mankan: jo, jag tror det kan vara för generösa toleranser här ja, man ser att tjockleken på objektivets flänsar är tjockare än vanligt.
kanske att det hade gått att fila ner tjockleken lite å testa, men det känns som att det blir en massa jobb för att kunna använda ett halvdant objektiv. det måste ju dessutom ai-moddas, vilket jag aldrig gjort innan heller.

fabian: bilderna är tagna med en lånad canon 20D, med en nikon-adapter utan AF-confirm. en 1.6x crop-sensor sitter ju i den kameran.
jag borde testat objektivet mot mitt lilla nätta manuella sigma 200/3.5 som är helt ok nedbländat 1-1.5 steg. vet inte hur mycket mer detaljer chinonflexet hade kunnat ge.
jämförde det lite som hastigast med mitt sigma 50-150/2.8, och ett utsnitt taget vid 150mm, f/4-5.6 uppskalat till samma storlek som 300mm f/4.5-5.6 hade inte lika mycket detaljer. så därmed hade objektivet ändå existensberättigande för min del.

ska se om min canon-kompis vill köpa objektivet, annars ska jag försöka få skicka tillbaka objektivet med pengar tillbaka.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.