Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon FD 600/4,5 för 2000:-

Produkter
(logga in för att koppla)
gunau skrev:
Bekymret med de engelska priserna är att de beställer ifrån HongKong. Det betyder att du får betala svensk moms och tull.... Men, lite billigare kan det nog bli.
Det är ju inte så lätt att smuggla in ett 500 4.0L. Om man blir tagen så är det ju en väldigt dyr resa...

Du menar om du kommer på hemresan med originalkartong etc,,eller menar du att du bara har den med i kamerabagen?

Man måste väl inte deklarera vi avresan exakt vad som är med.

Hur stor är risken att åka fast med en lins man hade med sig vid avresan? FINNS den chansen överH?? Hur bevisas saken i et sådant läge?

/Niclas,

Senast ändrad:
Ralph L skrev:
Köööp, du blir inte besviken! :)

Nej har man verkligen behovet av den linsen så finns det inte mycket att vara besviken på;)

Förutom att Canon har valt att plocka bort det manuella valet mellan två uväxlingar för den manuella focuseringen, det är en miss minst sagt.
För den finns väl inte längre kvar på den nya, eller?

Mvh Niclas,

Hur stor är risken att åka fast med en lins man hade med sig vid avresan? FINNS den c

Det var ingen moralpredikan, mer det att om tullen någon gång skulle visa intresse så vore det om man kom bärande på en jättelins ifrån USA. Det är ju inte deras primära intresse men man vet ju aldrig. Jag TROR att de kan vara ganska envetna och ta reda på var just detta exemplar är sålt om dom är på det humöret. Jag mailade och frågade och svaret var att man fick köpa för max 1700:-, även om det var ersättning för något som gott sönder. Köper man nya skidor efter att ha kört sönder de gamla så skall de i princip förtullas, punkt slut (enligt tullen).

När det gäller de Engelska HongKong linserna så måste de ju skickas och då tror jag det är svårt att komma runt tull och moms. /Gunnar

Om jag har med mig en fotopryl som är en lins 600 f4 så visst förstår man om tullen kan reagera.
Men om jag åker dit för att fota och har andra fotoprylar med mig dit och tillbaka så kan de knappas kräva ngt bevis, eller?
Har de överH rätt att kräva bevis på att den och den linisen inte är köpt under resan?

Kanske enormt stupida frågor;)

Mvh Niclas,

Niclasfoto skrev:
Nej har man verkligen behovet av den linsen så finns det inte mycket att vara besviken på;)

Förutom att Canon har valt att plocka bort det manuella valet mellan två uväxlingar för den manuella focuseringen, det är en miss minst sagt.
För den finns väl inte längre kvar på den nya, eller?

Mvh Niclas,

Tyvärr har du rätt, finns inte kvar. På 200/1,8:an har man t o m tre hastigheter. Snålt av Canon att banta ner så där... Men men, skärpa finns det gott om! :)

Niclasfoto skrev:
Men om jag åker dit för att fota och har andra fotoprylar med mig dit och tillbaka så kan de knappas kräva ngt bevis, eller?
Har de överH rätt att kräva bevis på att den och den linisen inte är köpt under resan?

Det är nog upp till dig att bevisa att du köpt de dyra kameragrejerna hemma i Sverige.

Jag försökte hitta regelverket på Tullverkets webplats, men där fanns inte mycket att hämta.

PD

PMD skrev:
Det är nog upp till dig att bevisa att du köpt de dyra kameragrejerna hemma i Sverige.

Jag försökte hitta regelverket på Tullverkets webplats, men där fanns inte mycket att hämta.

PD

Okey;)!
Om man då tex inte har ngt köpebevis (tex beg köp utan kvitto,,) hur får man då ett som duger?

En slags deklaration som tullen skriver vid avresan kanske, finns en sådan?

Kanske en kopia på ett försäkringspapper som visasr på serienummer och datum duger,, ett sådant har jag dock inte eftersom jag inte äger en försäkring;/

Detta känns lite konstigt faktiskt,, vart går då gränsen för vad som skall anses vara suspekt och misstänkt svartimport?

Mvh Niclas, som ställer fler stupida frågor;)

Har du sagt att den är köpt beg. hemma så kan knappast tullen säga ngt.
Till slut så skulle det hamna i domstol och vad ska tullen säga där?
Tullen TROR att .... Det håller knappast i rätten.

Man är ju oskyldig till motsatsen har bevisats.

Ett bevis är att man redan har bilder som är tagna med den optiken hemma.

Fotografera din utrustning i samlad tropp hemma innan du åker. (Det går ju hyra det man har tänkt att köpa sig....Hoppsan det bara slank ur mig.)

Ngn väl infomerad fotografisk vän intygar att du hade den innan du åkte.

;)
Ja, det var ett bra tips!
Själv så skall skriva under en fullmakt idag,, så det där med vitnen är ju en juridiskt sett tung sak om det ser formellt ok ut.

Men visst är det lite lustigt att det alls skulle kunna uppstå dessa problem,,
Jag har personligen inte rest så mycket men tillräckligt med dyra prylar att folk skulle uppfatta det som lite småsuspekt när jag säger att jag, -jag är amatörfotograf,,,

Jaja, det man inte oroade sig för då bör man ju inte oroa sig för nu. Men visst kommer jag att ha detta i tanken nu innan jag åker;)!

Mvh Niclas,

PMD skrev:

Jag skrev ett brev till Tullverket och frågade:
Vid inresa till Sverige från icke-EU-land finns ju en begränsning på värdet av de varor man får ta in utan att tulldeklarera. Antag att jag har rest ut med en omfattande fotoutrustning, och vid inresan tillbaka till Sverige blir stoppad av tullen för att tultjänstemannen misstänker att min fotoutrustning är inköpt under resan. Vad gäller då? Vems är bevisbördan? Vilken författningssamling reglerar ett sådant fall?

Svaret blev (jag citerar inte hela eftersom det var ganska långt) att om tulltjänstemannen misstänker att jag har smugglat in dyra varor så kan han ta dem i beslag. Sen är det upp till åklagare att att besluta om beslaget ska stå kvar eller inte. Hur lång tid det tar framgick inte.

Om beslaget kvarstår och fallet går till åtal så är det Tullverket som måste ta fram tillräcklig bevisning för att varorna är köpta utanför EU.

Man kan alltså bli av med sina grejor en lägre tid om man har otur. Tullverkets informatör rekommenderade att man alltid har med sig inköpshandlingar för dyra fotogrejer när man är ute och reser så att man enkelt kan visa att man har köpt grejorna i EU.

Det är smugglingslagen §8 och §22 som är tillämpliga. §22 är den paragraf som innehåller bestämmelser om hur och vad som får tas i beslag.

PD

PS. Det här kanske borde vara i en egen tråd? Går det att flytta texten?
DS.

eBay finns oxå på fäljande länkar

I alla fall på tyska ebay verkar det finnas en del. Är det någon som har erfarenhet av ebay? Man köper ju så att säga grisen i säcken men å andra sidan brukar de flesta människor inte luras. Vågar man???

Re: eBay finns oxå på fäljande länkar

gunau skrev:
I alla fall på tyska ebay verkar det finnas en del. Är det någon som har erfarenhet av ebay? Man köper ju så att säga grisen i säcken men å andra sidan brukar de flesta människor inte luras. Vågar man???

Finns många trådar om just köp på Ebay auktionerna.

Ett tips är att nyttja betaltjänsten paypal/payzon mfl. Då förs pengarna över när du håller prylen hemma i dina händer och godkänner den. Betaltjänsten typ paypal "håller alltså" pengarna tills dud är nöjd. Kan knappt bli tryggare än så!
Finns dock skräckexempel på handlare som blivit lurade även med dessa tjänster, på ngt vis.

Inte alla säljare som accepterar betaltjänserna dock,,

Ett tips är ju att köpa ngt billigt för att testa.

Köper man kameraprylar så är det ju fint om säljaren sålt mer än en kamerapryl,,,

Smart är det också att maila säljaren, en seriös säljare övervakar sin annons och svarar snällt och trofast på dina frågor,,,

Jag har aldrig handlat på ebay, utan enbart den svenska tradera.. det beter sig ca på samma sätt.

Mvh Niclas,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar