ANNONS
Annons

Kolla in priset

Produkter
(logga in för att koppla)
Visst framstår priset som lågt men jag skulle passa mig mycket noga. Har bara skummat igenom annonsen som hastigast men för mycket talar mot.

För det första är det en annons på Blocket vilket, åtminstone inte för mig, bidrar till det mest seriösa intrycket. Särskilt som han skriver att den är från ett uppköpt konkursbo vilket skulle innebära att han (annonsören) företräder ett företag som sysslar med sådan verksamhet. Föga troligt att dessa annonserar på Blocket.

Att han plötsligt har en till att sälja.

Testad på egen verkstad.

Delbetalning. Jag skulle ALDRIG köpa något begagnat på det här sättet och börja delbetala utan att samtidigt få varan. Aldrig.

Säljaren tycks gissningsvis inte ens finnas i Sverige.

Och vad betyder det att slutbetalningen sker mot faktura OCH kontant?!

Jag skulle passa mig.

Det är väldans basic:
Låter det för bra för att vara sant, är det så.
En 10D för 9 500:-? Visst, dra den om rödluvan oxå;-)

Mailade honom och ställde lite frågor.

Tydligen är det olika kameror som ligger ute på olika ställen, då han kommit över två nya på aktion.

Han vill ha 4000:- i förskott.

Ajja, inget jag skulle våga slå till på iaf...

Säkert stulen...

Om du ska köpa den och verkligen få den, får du nog se till att träffa personen i fråga och ge honom pengarna samtidgt som du får kameran.

Så här blev svaret när jag ville komma och se den.

Det err inte möjligt att komma förbi. Kameraet blir skickat DIREKT till kund
och jag får den inte hem. Den er köbt på konkurs...

JboShop
[person- och bankuppgifter borttagna av forumvärd]
Jag köba kvalitetsvaror på konkurs/auktioner. Test på eget verkstad. Vilkor:
Delbetaling ved bestilling. Sen när du har mottaket varen, faktura netto 10
dagar.

Å ena sidan får han den inte hem utan den går direkt till slutkund (från konkursförvaltaren?). Å andra sidan kontrolleras den först i egen verkstad. Hur går det ihop?

Vid en snabbkoll så finns i alla fall adressen och där bor en med samma efternamn. Finns även en (annan?) J. Olesen några gator därifrån. Samhället ligger i närheten av norska gränsen ungefär i höjd med Sundsvall.

Den som har extremt gott om pengar och har råd att förlora 4000 spänn kanske kan chansa (om man dessutom bodde i närheten och finge åka dit och lämna pengarna i näven mot ett undertecknat kvitto på att och när kameran ska levereras). Själv har jag det då inte. Och om jag hade det skulle jag ändå inte handla skumma begagnade prylar på Blocket.

Hur lockande det än kan vara rekommenderar jag att avstå.

Då får ju polisen ta den utan att ge en några pengar. Innan så fick den som hade blivit av med den betala men nu tar polisen den och ger tillbaks den utan att man får betalt. Även om den är köpt i god tro..

man blir så förbannad när man ser att vissa vill lyra folk på deras hårt besparade pengar...
jag brukar ibland läsa liknade anonser på tyska E-bay.
efter ett tag så hittar man ett visst system hos dem som använder detta verktyg i bedrägerisyfte.
När jag kommer fram till det genom att fråga dem om betalning på plats är ok såm de ej godtar skickar jag ett mail till de andra som bjudit och till E-bay.
Här i sverige borde vi inte dra oss för att skicka ett mail till polisen närmast "lyringen" och informera dem om eventuella bedrägeriförsök.
ha de gott!

Senast ändrad:
Å andra sidan finns en familjen Olesen på Myltstigen i Järpen, enligt telefonkatalogerna på nätet.

Kan ingen åka dit och köpa kameran direkt :)

Ta med några kompisar från den lokala MC-klubben...

Svante

petervis skrev:
man blir så förbannad när man ser att vissa vill lyra folk på deras hårt besparade pengar...
Ja, det är för jäkligt.
Men å andra sidan får man nästan skylla sig själv om man inte misstänker något när en 10D kostar 9500:-.
Det vore värre om annonsören begärde ett rimligt pris och sedan blåser köparen.

oj oj.. hoppas man klarar sig ifrån era metoder vid någon framtida försäljning, dvs publicerar namn och bankuppgifter mm på publika forum då ni anser (utan bevis) att han är en bedragare av stora mått. Det har inte slagit er att det kanske faktiskt är på det sätt som beskrivs och att personen ifråga ändddock gör sig en hacka genom en vidareförsäljning från ett konkursbo.

Ber att få påpeka att inte ens 10d är värdesäkrad för all framtid.

Personen finns på en adress, han är kontaktbar och det finns väl egentligen inget som hindrar att man åker dit (utan mc-gäng)

På kort tid har utdrag publicerats från tidning utan tillstånd (annan tråd), ni vet upphovsrätten (som många av er talar så varm och intensivt om) och nu beskylls en person för olagligheter utan bevis och som dessutom publicerats med namn, adress och kontouppgifter.. man tager sig för pannan..

Mvh
Johan

Jag har varit i kontakt med denne Jörgen och han bryter på norska så det är nog inget konstigt, å ligger Järpen så pass nära gränsen är det ju än mindre konstigt..

Jag har snackat med honom vid ett par gånger och har till nästan 100% bestämt mig för att köpa kameran.

Det jag kommer kräva av honom är att skicka den mot postförskott på 2000:- å sen kommer jag betala resterande / månad då jag inte kan hosta upp den summan han vill ha direkt.

Han verkar inte va nån som försöker lura då han har lite koll på frågorna jag ställt.

Att man sen kan få tag i dyra saker billigt vid konkurser är inget så konstigt.. Har flera vänner som köpt upp stora delar av företags utrustning till en billig peng.

Jag kan ju meddela hur det går när jag vet mer....
Jag har adressen till killens företag så blir det nått strul så har han nog polisen där knackandes på dörren...

daz skrev:
Jag har adressen till killens företag så blir det nått strul så har han nog polisen där knackandes på dörren...
Vi få ju hoppas att det går bra, men polisen har knappast tid med såna småsaker. Inte i Sverige, men det kanske är annorlunda i Norge?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar