Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

KM Dynax 5D "dåliga färger"

Produkter
(logga in för att koppla)

Dark2

Aktiv medlem
Tagit lite utebilder nu när våren har kommit. Dock tycker jag alla färger inte blir så intensiva och fina som typ grässet är nu på våren.
Lägger upp ett exempel senare. Vet att man kan ändra i photoshop. Men för en sådan kamera tycker jag man endå att man kan begära lite är ju endå ingen liten kompakta kamera från Avant.

Låter lite märkligt. I alla tester och omdömen jag läst så är det just färgåtergivningen och färgäktheten hos D5D som alla lovordat.
Jag är supernöjd med min och den slår allt annat jag tidigare haft.

Det har inte varit under några konstiga ljusförhållanden eller så? Inte ändrat nån inställning?

Senast ändrad:
Gillar du inte färgerna kan du sätta neutral+ i inställningarna, duger inte det kan du sätta +1 färgmättnad och kontrast +1..duger inte det så kör +2. :D (Färgerna är inte lika "starka" när bilden kommer direkt från 5D:n som från en digitalkompakt.) Annars kanske vitbalansen spökar?

Ladda upp en provbild du.

Det beror ju förstås på hur bilderna ser ut. Det är svårt att säga nått utan att se exempel men det finns ju lite generella saker att tänka på.

Dels så är ljuset så här års väldigt hårt och fortfarande rätt kallt. Fast våra ögon i kombination med vår hjärna gör gärna om det till något varmt och färgsprakande. Det hårda och kalla ljuset gör delvis att kameran inte klarar av att återge det vi upplever.

Vitbalansen är otroligt viktig att ha koll på så här års.

Ytterligare en sak som kan förvilla, och det råder lite olika skolor på marknaden, är att kameran kan default vara nerställd på låg kontrast. Detta för att det är betydligt lättare att ställa upp kontrasten i efterhand än vad det är att ta ner kontrasten i efterhand. Precis som det var med vanliga analoga filmer. Därför kan man säga att det är mer rätt att kameran ger en låg kontrast än en hög eftersom det första går att ändra om man vill medans det tvärtom är svårt att få ett bra resultat.

Noterar man att man så gott som alltid tycker att kontrasten är lite låg kan man naturligtvis ställa upp den lite i kameran så att det bättre motsvarar en egna preferenser. Det har jag gjort på min 7:a.

Tittar man på många typiska kompaktkameror så gör de precis tvärtom, de höjer kontrast och färg. Detta för ge en ökad upplevelse av skärpa och kvalité.

Så vi behöver nog se exempelbilden först innan vi dömer ut kameran.

Mvh
Maverick

Hej,
har haft samma problem, sliter mitt hår i förtvivlan, bilderna blir väldigt matta, gråa, trist, speciellt med auto-knappen.
Vet att man inte köper en DSLR för att konsekvent använda auto, men det ska jag för sjutton bli helt ok bilder även i det läget.
Kan lägga upp några bilder som exempel,
vet bara inte hur jag gör när jag lägger upp bilder här.

I mitt fall tror jag, problemet med lite grådaskiga trista bilder alltså, att det beror på att jag inte är så vidare duktig (ännu!) på systemkameror.

Fast jag vidhåller, även en idiot ska kunna använda en DSLR i autoläget.
Tycker jag.

just det - en exempelbild,
hoppas det fungerar!
(har minskat bilden i Photoshop)
å andra sidan har en av föregående talare rätt,
det är rätt trista färger i naturen just nu.
men det blir bättre. väldigt snart. till helgen redan, sägs det. (I Blekinge i alla fall)

christianhylse skrev:
Hej,
har haft samma problem, sliter mitt hår i förtvivlan, bilderna blir väldigt matta, gråa, trist, speciellt med auto-knappen.
Vet att man inte köper en DSLR för att konsekvent använda auto, men det ska jag för sjutton bli helt ok bilder även i det läget.
Kan lägga upp några bilder som exempel,
vet bara inte hur jag gör när jag lägger upp bilder här.

I mitt fall tror jag, problemet med lite grådaskiga trista bilder alltså, att det beror på att jag inte är så vidare duktig (ännu!) på systemkameror.

Fast jag vidhåller, även en idiot ska kunna använda en DSLR i autoläget.
Tycker jag.

Den funkar ju eller hur? Om det var kameran som gjorde alla bra bilder så hade det ju varit enkelt. Att göra bra bilder sitter till åtminstone hälften hos fotografen, det kan inget autoläge i världen ändra på än så länge. Den vet inte om ljuset kommer inte platt och tar bort all kontrast. Den vet inte att det sitter ett halvdant objektiv som saknar både hög upplösning och kontrast...

Det är liksom det som är en del av grejen med fotografi, att veta när kameran har fel och du har rätt. Bara för att det står ett värde i kameran på vad bländare och tid ska vara så betyder det inte att det är rätt. Det blir väldigt tydligt om man använder en ljusmätare och ställer inte efter den. Kamerans exponeringsautomatik brukar få frispel då...

Mvh
Maverick

Precis som Fabian skrev så pillar inte 5D'n själv i bilden utan det får du göra själv i PS eller ändra inställningarna. Dra upp mättnad/kontrast/skärpa så får du ut mer "färdiga" jpeg.

tack för alla tips,
lärde mig mycket bara i dag
och fick genast bättre bilder,
fast å andra sidan håller liksom naturen på att explodera här nere i Blekinge. Det blev så grönt, så snabbt, härligt.
------------
Vill också poängtera att jag köpt en kamera för att helst slippa sitta och pilla i Photoshop. Vet att det är ett fantastiskt program, men jag tillhör den lilla skara som tycker det är fusk att använda Photoshop.
Eller fusk och fusk. Visst är det bra med programmets alla möjligheter, men jag vill verkligen försöka få BRA bilder redan ute på fältet.

Fast så tänker nog de flesta, antar jag.
Och jag ska inte skälla på Photoshop även om jag aldrig i livet hade betalt 10 000 kr för programmet.
(ochdet har jag inte heller, använnder Photoshop Elements 3.0, funkar bra för mig och mina behov, 200 spänn på tradera.)

(oj, ännu ett längt inlägg, sorry, det är fredag och sommarens första Gin & Tonic sätter sprätt på tangentbordet)

Mer grönt än så här behöver i varje fall inte jag, som sagt ovan vitbalansen är a och o. Plus en hel del träning, nu har jag ju bara tagit ca 400 bilder med den här kameran men först trodde jag att det var fel på den, jag fick också väldigt tråkiga bilder.
Jag kör med adobe eller inbäddad adobe och sedan +-0 i allt utom skärpa som jag dragit upp en bit.

Får väl testa lite med neutral och neutral+ läget och se om det blir någon skillnad.

Kör till 80% med A-läget.

Vi som är gamla Kallingebönder får väl hålla ihop här på forumet. :)

ja, Patrik, nu trillar slanten ner.

kul med ännu en Dynax5D-själ från Blekinge. Och till råga på allt gamla kära Kallinge. Det finns för många Canon och Nikon-människor där ute. Och jag anser fortfarande att jag fått bra mycket mer kamera för pengarna än om jag hade handlat en Canon i samma prisklass.

(sorry alla andra för internt dravel, vi Blekingebor är lätt konstiga.)

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar