Advertisement

Annons

Klickljud

Produkter
(logga in för att koppla)

Lottabos

Aktiv medlem
Undrar om, och i så fall var/hur, man kan stänga av ljudet som hörs när man fotograferar. Om man är i ett tyst rum och fotograferar låter det ju väldigt högt och kan vara störande. Även i naturen kan det ju hända att man skrämmer motivet, t ex om det är djur man försöker fotografera. Kanske ska tillägga att jag har en EOS 350!

Hej Lieselotte!
Ljuden du hör är spegeln som fälls upp och slutaren (mest spegeln förståss). Dessa ljud kan du inte göra någonting åt då de är rent mekaniska.
I en kompaktkamera skapas dessa ljud "elektroniskt" och kan därför stängas av.

/PO

Jaha, då förstår jag. På min Sony Cybershot gick det ju så jag trodde det bara var jag som inte kunde läsa mig till det. Tack PO!

Jag vill inte verka otrevlig (hoppas du inte tar illa upp), men detta är väldigt roligt tycker jag. De där klickljuden som du vill stänga av finns ju på många digitala pocketkameror för att de ska låta som "riktiga" kameror. Det är alltså ett designat ljud för att få till mer fotokänsla. Det finns till och med mobiltelefoner med kamera som låter så.

Ljudet är helt enkelt konstruerat för att efterliknar framförallt äldre filmbaserade kameror och ska simulera spegelns rörelse och motorn som drar fram filmen.

Det komiska är att när du köper en kamera med spegel så vill du stänga av kamerans äkta ljud. Det är lite roligt faktiskt! :)

/Joakim

Senast ändrad:
Lite OT + "jag kan ha fel"-varning men fanns/finns det inte en lag som tvingade framförallt mobilkameror att ha ljudet för att försvåra smygfotografering med "icke kameror"

Ja ljudet är väl också ett måste för kameramobiltillverkarna om jag inte mins fel att jag läste om just detta..

Rättså ok tycker jag.

MVH Niclas,

Niclasfoto skrev:
Ja ljudet är väl också ett måste för kameramobiltillverkarna om jag inte mins fel att jag läste om just detta..

Rättså ok tycker jag.

MVH Niclas,
I Sverige finns ingen lag för detta, det enda landet jag vet som har den lagen är Sydkorea.

/Anders, som kan stänga av kameraljudet på sin telefon.

Anddje skrev:
I Sverige finns ingen lag för detta, det enda landet jag vet som har den lagen är Sydkorea.

/Anders, som kan stänga av kameraljudet på sin telefon.

Är du helt säker på det? Har ingen superkoll personligen men för nått år sen när ja köpte en ny mobil lyckade ja inte stänga av ljudet, så ja ringde tillverkaren och frågade. De sa då det inte var möjligt och det var pga en ny lag.

//Timmy (Som inte kan stänga av kameraljudet på sin telefon)

Kung skrev:
Är du helt säker på det? Har ingen superkoll personligen men för nått år sen när ja köpte en ny mobil lyckade ja inte stänga av ljudet, så ja ringde tillverkaren och frågade. De sa då det inte var möjligt och det var pga en lag.

//Timmy (Som inte kan stänga av kameraljudet på sin telefon)
I Sverige är det inte olagligt nej, men tänk på att dom flesta mobiler tillverkas borta i korea och liknande. Min Sony Ericsson K750i kan man stänga av ljudet på.

Det kanske finns en starkt stående policy,, och kanske ingen skriven lag.. Men jag kommer också ihåg att det pratades om lagbildning eller skriven lag.
jaja.
MVH Niclas,

Anddje skrev:
I Sverige är det inte olagligt nej, men tänk på att dom flesta mobiler tillverkas borta i korea och liknande. Min Sony Ericsson K750i kan man stänga av ljudet på.

Där ser man, ja har Ericssons K700i och där går de inte, så då ändrade de det igen på de nyare, otur har man..attans
Och ja hoppas Lieselotte är glad att vi reder ut det här ämnet nu en gång för alla :))

Jaadå, jag är jättenöjd. Insåg inte att det var en så stor grej faktiskt men det är klart att man inte ska kunna smygfotografera! Men hade gärna varit en paparazzi i naturen med min Canon också. Tyvärr har jag ingen mobil med kamera i så jag slipper i alla fall det problemet. Det var roligt att höra era funderingar. Tack.

M v h
Lotta

Klickljud i 350D?

Rent mekaniskt finns det ljud som kommer av att spegeln fälls upp och slutaren rör sig. Möjligen kan dessa ljud vara konstruerade elektroniskt eller mekaniskt. Minsa att min Minolta Dimage 7i saknade spegel, men hade slutare och den lät inte alls. Jag är övertygad om att de mekaniska ljuden i kameran är designade för att det ska låta och upoplevas som en Canonkamera som tar bilder, det ska märkas att det är något dyrt man använder. Detta ljud går att reducer aom kameran placeras i ett ljudisolerande hölje.

Det finns ett pipljud som indikerar att kameran har fokuserat och är redo att ta en bild. Detta ljud kan stängas av i en av menyerna

Lustig tråd minst sagt.
Lustigast va dock min flickväns nya mobil, där hon kunde välja vilket "slutarljud" hon ville ha. ;)

Ja, visst blev den lustig. Nästa gång ska jag köpa en mobilkamera tror jag. Underligt egentligen vad tillverkarna av alla möjliga och omöjliga grejer kan hitta på!

Anddje skrev:

Hur stänger du av "slutar" -ljudet på K750i?
Letar i menyerna, men lyckas inte. Stör mig dock på detta väldigt onödiga ljud.., :)

Tror inte att det går att stänga av ljudet på en K750. Däremot såg jag att man kunde det i samband med att man uppgraderar firmwaren. Jag har installerat firewaren till W800 i min K750 med ett program som heter "total server" (googla så hittar ni hur man gör), där fanns det en klickruta som stängde av ljudet i "kameran". Nackdelen är väl att man aldrig kan få tillbaka ljudet sen. (om man inte flashar firmwaren igen förståss)

zoomzoom skrev:
Tror inte att det går att stänga av ljudet på en K750. Däremot såg jag att man kunde det i samband med att man uppgraderar firmwaren. Jag har installerat firewaren till W800 i min K750 med ett program som heter "total server" (googla så hittar ni hur man gör), där fanns det en klickruta som stängde av ljudet i "kameran". Nackdelen är väl att man aldrig kan få tillbaka ljudet sen. (om man inte flashar firmwaren igen förståss)
Jodå, det går, sätter du telefonen i Ljudlöst Läge så stängs kameraljudet av.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar