Annons

Klassikerskydd (ursprungsdiskussionen under bildkommentarer)

Produkter
(logga in för att koppla)
ntz skrev:
Max jag har aldrig påstått att jag eller någon överhuvudtaget skulle vara medborgare på fotosidan. Varför försöker du förlöjliga det jag har skrivit? [...]
I första meningen tar jag upp en allmän tes om hur jag ser på relationen maktutövare, lagar etc och medborgaren. Har du invändningar mot att jag tar upp det eller innehållet i tesen?
I den andra meningen talar jag mer specifikt om medlemmar i FS. Är det svårt att förstå detta?
Jag försöker inte förlöjliga något utan bemötte det svar som kommer som direkt följd av mina inlägg. Jag förstår inte vitsen med att ta upp en allmän tes som jag inte anser har mycket relevans i sammanhanget. Bara för att en medborgare har en viss rättighet/skyldighet i ett samhälle betyder det inte med automatik att en medlem på en webbsajt skulle ha likartade rättigheter/skyldigheter. I retoriken används detta knep, genom att först ta upp en väldigt allmän och sann tes försöker man förstärka en annan tes som inte alls är självklar och nödvändigtvis sann för alla betraktare och jag brukar reagera stark på sådant, jag kanske reagerade för starkt i detta fall. Det kanske inte var din avsikt. Uppenbarligen tyckte du att den var relevant. Men, jag har noterat vad du sagt, förstår att det föreligger missförstånd här och går gärna vidare.

Och som svar på din fråga om det var svårt att förstå detta. Ja, jag tycker det är svårt att förstå tillvägagångssättet med att fortsätta driva processen i tråden trots dödläge. Min uppmaning var och är fortfarande att ta närmare kontakt med redaktionen om du anser att missförhållanden råder här, det är något som de uppmanar till i förhållningsreglerna, i avsikt att komma till en varaktig lösning. Att klaga i ett forum är ett bra sätt att ventilera hetluft men tämligen dåligt sätt att komma i kontakt med redaktionen som inte har en suck att hinna med allt som avhandlas i trådarna. Ju mer inflammerad den här tråden blir desto mindre tror jag de sakliga argumenten kommer fram till berörd part.

Har någon följt denna uppmaning i detta fall?

Har någon påstått att fotosidan skulle vara demokrati?
För att citera: "Någon skriver att det här inte handlar om demokrati. Jag anser att det är tvärt om." samt "Det är i allra högsta grad en fråga om demokrati, yttrandefrihet och konstnärlig frihet." Så ja, jag tolkade det som det. Jag ber om ursäkt om jag tolkade dig fel och efterlyser lite mer tydlighet i framtiden för att i möjligaste mån undvika fortsatta missförstånd. Är jag otydlig får någon gärna påpeka det så jag kan komma med klargörande. Jag hoppas förekomma sådant.

En webbsajt, likväl som en tidning, tidskrift, fotoklubb etc kan vara demokratisk eller icke demokratisk. Menar du att Fotosidan inte är demokratisk och inte följer eller inte bör följa demokratiska principer? Eller vad menar du?
Jag har inte sett några tendenser på att fotosidan skulle göra anspråk på att följa särskilt många demokratiska principer. Man har inga val och redaktion och forumvärdar väljs inte ut på några av mig demokratiskt kända principer. Som jag sade så lyssnar redaktionen på fotosidans medlemmar, men det gör det inte till en demokrati för det! De har friheten att totalt skita i vad du och jag tycker. Inte ens om vi skulle få en majoritet av medlemmarna med oss har vi någon som helst egentlig makt annat än den som en kund har till en leverantör, dvs att vi går annorstädes med våra pengar etc. Visst vill fotosidan ha medlemmar, det är jag med på, och visst vill de blidka dem i bästa möjliga mån. De är ungefär lika demokratiska som vilken affärsverksamhet som helst, de vill ha kunder men de gör inte vad som helst för att få behålla dem. Ord som demokrati, yttandefrihet och konstnärlig frihet tycker jag därför passar mycket dåligt i sammanhanget, även om de mekanismer som används för att blidka kunder/medlemmar/etc kanske ter sig likartat. Jag har arbetat många år inom serviceyrken och vet att en kund som skriker och gormar har generellt mycket svårare att få rätt än den som sakligt presenterar sina problem och vänder sig till rätt person, även om den förstnämnda kanske till och med har mer rätt i sina krav. Visst, bra servicepersonal kan bemöta och hjälpa även sådana kunder, men det kräver mer möda och arbete för att få samma arbete gjort.

Så ja, jag står fast vid att fotosidan inte är en demokrati och inte använder sig av andra demokratiska principer annat än med redaktionens goda vilja. Eftersom denna goda vilja inte finns i pränt någonstans tänker jag inte ta för givet att världsordningen består för all framtid, även om jag hoppas på det. Hitintills har de uppfyllt alla mina förväntningar och mer därtill.

Men jag vågar hävda att om man i detta fall kontaktar rätt instans med vettiga argument får man en bättre effekt än att fortsätta klanka ned på en enskild medarbetare som, enligt de förhållningsregler hon fått, anser hon agerat korrekt. Dvs, i detta fall kanske väcka frågan "på vilka grunder ska en poolvärd få ta bort bilder?"

Hon kanske har agerat felaktigt, det tänker jag ta ställning till, det jag tar ställning till är förfarandet hur man vill komma till rätta med det.

[Edit: Fixade stavfel.]

Senast ändrad:
Max, efter ditt svar har jag förstått att vi inte tycker mycket olika. Saken är att vi antagligen har missförstått varandras debattinlägg och intentioner.
Jag har inte några naiva föreställningar angående hur demokratisk FS sidan är. (för tydlighetens skull: jag menar inte att du har påstått det, det är mina egna ord). Jag tar FS för vad den är: ett privatägt företag med en specifik inriktning och en kundkrets som betecknas som medlemmar. Det är inte en medlemsägd kooperation eller dylik. Men normerna som redaktionen har utformat för hur Fotosidan ska fungera andas demokratiska värderingar.

Varför förs den här diskussionen.
Jag läste Lottas första kommentar under bilden och reagerade genom att kommentera det hon skrivit. Det följde något till och jag insåg att hon inte ville förstå varför jag reagerade. Då tänkte jag anmäla till redaktionen både hennes och mina kommentarer. Under tiden fick jag ett e-mail från henne där hon föreslog att vi kunde diskutera saken i ett diskussionsforum som hon startade. Jag hade förväntat mig att diskussionen skulle leda till något konkret och att redaktionen kanske skulle uppmärksamma frågan. Jag vet inte om det sistnämnda har hänt men jag hoppas att dina och andras inlägg kan leda till att det inte uppstår liknande problem i framtiden.

Har föjt den här diskussionen med intresse under dagen. Till att börja med så kan jag säga att jag själv inte förstår varför bilden raderades ur fine art nude poolen. Jag ser ingeting i poolbeskrivningen som skulle direkt diskvallificera just Kemals bild med tanke på en del andra bilder som ligger kvar i den poolen. Visst kan man anmärka på att Da Vincis teckning syns aningens mycket i bilden, men det torde innebära att man kommenterar just detta i bildkritiken, inte tar bort bilden ur poolen.

Avslutningsvis så tänkte jag svara på de frågor Lotta ställde.

1. Hur stor del av bilden utgör Vitruvian Man? (procentuellt sett på ett cirka)
Först vill jag säga att jag anser att bilden är mer än summan av dess (i detta fall 2) delar, men för att höfta med något låt oss säga ca 25%.

2. Hur många anser att Da Vincis "Vitruvian Man" är fotografisk fine art nude?
Jag utgår från att ingen anser en teckning vara "fotografisk fine art nude" men det är väl i ärlighetens namn inte en för sammanhanget relevant fråga då den bild som det gällde var en komposit med Da Vincis tecking som bakgrund till ett fotografi.

3. Vad motiverar att bilden "självklart" skulle vara fine art nude?
Det finns inte många självklara sanningar här i världen men en god indikator på att Kemals bild borde platsa i poolen (och där kunna få den konstruktiva kritik som den förtjänar) är en del bilder som redan ligger där. Samt att det ändå verkar vara så att många precis som jag ser den kvinnliga modellen som huvudobjektet.

/Jesper
Som hoppas få se fler svara på Lottas frågor.

Visst har ni rätt i att det är en annan bild än Vitruvian Man och visst har jag så här i efterhand förstått hur olika vi ser den, att inte många andra såg den som jag gjorde.

Jag är rätt säker på att kombinationen av placeringen med den centrerade framåtvända mannen i Da Vincis teckning spelar mer roll än optaciteten för vilken av bilderna jag själv såg som förgrund respektive bakgrund i kombinationen. Jag testade med en av mina egna och upplever även den där ljuset är satt på "normal" med optaciteten på Vitruvan Man till 25% som att det är min bild som hamnar i bakgrunden. Detta trots att Vitruvian Man i mitt montage är betydligt svagare optiskt än i Kemals.

Nu är Kemals bild redan raderad ur poolen och jag kan tyvärr fortfarande inte se bilden som annat än att Vitruvian Man är det övervägande som drar min blick. Som "ett välkänt konstverk med ny bakgrund" och innebörd (på precis samma sätt jag ser min exempelbild i detta inlägg.) Hade jag kunnat förutse denna diskussionen hade jag ändå säkerligen handlat annorlunda och antagligen gör jag det nästa gång. Duger det?

Och som svar på motfrågor Henrik. Nej. Montage är tillåtet och bilden kan innehålla mer än kropp, men kroppens former som "målats med ljus", alltså fotograferats är motivet.

Bilagor

• vitruvio.jpg
    vitruvio.jpg
    44.1 KB · Visningar: 337
Senast ändrad:
lottawe skrev:
Visst har ni rätt i att det är en annan bild än Vitruvian Man och visst har jag så här i efterhand förstått hur olika vi ser den, att inte många andra såg den som jag gjorde.

Jag är rätt säker på att kombinationen av placeringen med den centrerade framåtvända mannen i Da Vincis teckning spelar mer roll än optaciteten för vilken av bilderna jag själv såg som förgrund respektive bakgrund i kombinationen. Jag testade med en av mina egna och upplever även den där ljuset är satt på "normal" med optaciteten på Vitruvan Man till 25% som att det är min bild som hamnar i bakgrunden. Detta trots att Vitruvian Man i mitt montage är betydligt svagare optiskt än i Kemals.

Nu är Kemals bild redan raderad ur poolen och jag kan tyvärr fortfarande inte se bilden som annat än att Vitruvian Man är det övervägande som drar min blick. Som "ett välkänt konstverk med ny bakgrund" och innebörd (på precis samma sätt jag ser min exempelbild i detta inlägg.) Hade jag kunnat förutse denna diskussionen hade jag ändå säkerligen handlat annorlunda och antagligen gör jag det nästa gång. Duger det?

Och som svar på motfrågor Henrik. Nej. Montage är tillåtet och bilden kan innehålla mer än kropp, men kroppens former som "målats med ljus", alltså fotograferats är motivet.

Att da Vincis verk hade högre opacitet än 25% var det väl aldrig något tal om utan det jag svarade på var frågan om hur stor visuell plats den tog. För mig var det ca 25%. Sen tror jag iof sig inte att bilden genast hade blivit bättre av att man ändrat opaciteten utan det handlar snarare om kontraster i linjerna. Men det är en helt annan sak att diskutera.

Nu anser jag i alla fall att den här tråden har kommit fram till den punkt då jag inte har mer att säga så jag tackar alla inblandade parter för ett intressant åsiktutbyte.

-h

polarhund skrev:

Jag utgår från att ingen anser en teckning vara "fotografisk fine art nude" men det är väl i ärlighetens namn inte en för sammanhanget relevant fråga då den bild som det gällde var en komposit med Da Vincis tecking som bakgrund till ett fotografi.
Jag ansåg personligen inte att teckningen var/är bakgrund till ett fotografi och tycker nog därför att frågan är både relevant och intressant.

Frågorna ställdes p.g.a min nyfikenhet till hur mycket andra element än fotografi man kan plocka in och fortfarande kalla det fotografi. Jag anser att det är skillnad på bildkonst och fotokonst. (Båda är kul och intressanta och inget är mindre värt än det andra i mina ögon. Dock värda att skilja på.)

Jag vill tacka alla som har varit med i den här diskussionen och önskar er ett Gott Nytt År.

Mvh

Kemal

ntz skrev:
Varför förs den här diskussionen.
Jag läste Lottas första kommentar under bilden och reagerade genom att kommentera det hon skrivit. Det följde något till och jag insåg att hon inte ville förstå varför jag reagerade. Då tänkte jag anmäla till redaktionen både hennes och mina kommentarer. Under tiden fick jag ett e-mail från henne där hon föreslog att vi kunde diskutera saken i ett diskussionsforum som hon startade. Jag hade förväntat mig att diskussionen skulle leda till något konkret och att redaktionen kanske skulle uppmärksamma frågan. Jag vet inte om det sistnämnda har hänt men jag hoppas att dina och andras inlägg kan leda till att det inte uppstår liknande problem i framtiden.
Jag tycker att du bör kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma dem faktiskt. De har för tillfället jullov så jag vet inte hur snabba de är på att läsa eller kolla trådar, men antagligen kollar de upp någon gång framöver om du ber dem.

Jag tror du tjänar på att hålla det till fakta utan förvrängningar av verkligheten då. T.ex att du inte glömmer att jag innan denna diskussionen startade och redan under bilden angav andra orsaker än klassikerskydd för raderingen två gånger samt låter bli uttalanden som det om att jag i mailet föreslog att jag själv skulle starta en diskussion i forumet (inte för att det spelar nån större roll, men så var det ju faktiskt inte.) Så förvrängning är onödig. Det var inte heller så att Kemal lade bilden i bildkritik efter att den togs ur Fine art nude som du tidigare hävdar. Där låg den redan med tidigare kommentarer.

Och snart är det nytt år.
Jag kan ge ett nyårslöfte om att aldrig meddela radering under bildkommentarer igen. Dock lovar jag inte att meddela på annat sätt i stället.
Gott nytt år!

Lotta jag är nu ganska trött på den meningslösa diskussionen med dig och detta är sista gången jag svarar. Vem som förvränger fakta är en fråga som var och en som har läst kommentarerna under bilden och inläggen här kan avgöra själv. Det är inte osannolikt att jag i förbifarten eller för att sammanfatta något har återgivit någon obetydlig detalj otydligt eller kanske på ett missvisande sätt. All kommunikation, mellan oss två och andra har varit skriftlig och är väldokumenterad här. Naturligviss tar jag det fulla ansvaret för allt jag har skrivit.

Du påstår att jag förvrider fakta angående diskussionstrådens uppkomst. Jag kopierar här vad du själv har skrivit under bilden och i e-mail till mig.

Under bilden
2005-12-26 21:51
"En forumdiskussion ang. frågor och regler kanske vore på sin plats om någon vill starta. Bättre än under bilden här."

E-mail till mig.

2005-12-26 22:12
"Hej Nikolas.
Jag kan förstå din frågeställning eftersom även jag är medveten om att vissa verk manipuleras. Dock är jag övertygad om klassikerskyddet och om fotosidans regler.

Om du vill starta en diskussion i forumet runt mitt handhavande, lagar, hur fotosidans redaktion ställer sig eller liknande så har jag inget mot det. Jag kommer svara om fler frågor om mitt handlande uppstår i en sån, men inte under bilden.
Vänlig hälsning
Lotta Werner Elofsson"

Under bilden
2005-12-26 22:44
"Jag startar en diskusson i forumet nu och meddelar länk när jag formulerat ihop den."

Sedan Lägger du under bilden länken till den diskussions tråden som du startade
2005-12-2623:10
Lotta Werner Elofsson
Diskussion: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=51583

Jag sammanfattade allt detta, i ett svar till Max, på följande sätt:

"Under tiden fick jag ett e-mail från henne där hon föreslog att vi kunde diskutera saken i ett diskussionsforum som hon startade."

Om detta är missvisande eller förändrar något väsentligt i huvudfrågan som diskuteras här ber jag samtliga om ursäkt.

Gott Nytt År till alla.

Intressant men också bedrövlig diskussion. Av den här tråden och den om konstfotopoolen drar jag slutsatsen att många fs-medlemmar har svårt för raderingar. Men är det inte något man får ta med i beräkningarna när man lägger upp bilder i nischade pooler?

Jag kan inte det lagtekniska i den här frågan men fotografen bakom den bild vi diskuterar lär slippa faktura för bildstöld med diverse pålägg för utebliven byline osv. Men jag noterar att en del här ger sitt ok till att norpa andras verk. Da Vinci har visserligen varit död väldigt länge, men förändrar det förfarandet med hans teckningar? Hur hade vi resonerat om han dog förra året eller om han var medlem här på fs idag? Svaret är att det hade blivit ett j*a liv!

Antingen är det tabu att plagiera/stjäla eller så är det det inte - oavsett när upphovsmannen gick ur tiden.

/Johan

hansen2 skrev:

Jag kan inte det lagtekniska i den här frågan men fotografen bakom den bild vi diskuterar lär slippa faktura för bildstöld med diverse pålägg för utebliven byline osv. Men jag noterar att en del här ger sitt ok till att norpa andras verk. Da Vinci har visserligen varit död väldigt länge, men förändrar det förfarandet med hans teckningar? Hur hade vi resonerat om han dog förra året eller om han var medlem här på fs idag? Svaret är att det hade blivit ett j*a liv!

Antingen är det tabu att plagiera/stjäla eller så är det det inte - oavsett när upphovsmannen gick ur tiden.

/Johan

(Jag trodde jag var klar med den här tråden men ack nej...)

Eftersom du skriver att du inte kan lagtexten så får du den här.

4 Kap. Upphovsrättens giltighet

43 § Upphovsrätt till ett verk gäller intill utgången av sjuttionde året efter det år då upphovsmannen avled eller, i fråga om verk som avses i 6 §, efter den sist avlidne upphovsmannens dödsår. Upphovsrätt till ett filmverk gäller i stället intill utgången av sjuttionde året efter dödsåret för den sist avlidne av huvudregissören, manusförfattaren, dialogförfattaren och kompositören av musik som har skapats speciellt för verket. Lag (1995:1273).

Hela texten hitar du på http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.HTM

Da Vinci har varit död i 484år så det är inga poblem att använda sig av hans bildmaterial. Inte ens rent etiskt kan jag se något problem med att använda bilder från en person som varit död ett halv millenium. Hade han kilat vidare förra året som du skriver i ditt exempel så hade det med all rätta blivit liv här på FS och bilden hade förmodligen också med lagen i ryggen blivit raderad.

1. Hur stor del av bilden utgör Vitruvian Man? (procentuellt sett på ett cirka)
2. Hur många anser att Da Vincis "Vitruvian Man" är fotografisk fine art nude?
3. Vad motiverar att bilden "självklart" skulle vara fine art nude?

Jag har inte varit med i diskussionen tidigare, men har nu läst den och tänkte svara på Lottas frågor...

1. Svårt att tolka, någonstans 40-60% tycker jag.

2. Bilden av Da Vinci i sig tycker jag inte är Fine Art Nude, men använt som den är i det här fallet tycker jag att den passar in...

3. Ingenting, upp till var och en att tycka! Men min mening är att som Kemal har använt sig av teckningen i samband med kvinnan så passar den, jag kanske inte kan motivera varför, men det känns så för mig!

Sen vet jag inte exakt vad som gäller för poolvärdar, har letat lite men inte hittat konkret info (är nog lite för dålig på att leta...), men som jag kan tolka det jag har hittat har värden rättigheten/skyldigheten att sköta poolen på bästa sätt som han/hon ser det (inom poolens givna ramar), och det är ju det som Lotta har gjort, sen om andra håller med eller inte, det må så vara... detta är iofs något som går att påverka genom att föra en bra saklig dialog med ansvariga för poolen/sidan, det är jag säker på.
Dock en intressant diskussion om ett ämne jag kan väldigt lite om!
Gott nytt år på er allihopa!
//Milan :)

Att du citerar mitt mail Nikolaos och fortfarande hävdar att jag där föreslog att jag skulle starta bevisar ju hur du tolkar saker felaktigt. Denna diskussionen pågår för att du inte accepterar det jag skriver utan väljer att förvränga det eller bortse från andra faktorer än de som passar dig. I mitt mail du citerar står ordagrant "Om du vill starta en diskussion i forumet runt mitt handhavande, lagar, hur fotosidans redaktion ställer sig eller liknande så har jag inget mot det. Jag kommer svara om fler frågor om mitt handlande uppstår i en sån, men inte under bilden." Jag ville ha bort diskussionen från bildkommentarerna, men du accepterade inte.

Så varför i all världen finns denna diskussionen? Jo, för att diskussionen inte skulle ske under bilden. Och lång blev den p.g.a förutfattade meingar och missuppfattningar. Du Nikolaos har tolkat en hel del till lika fel som ditt senaste inlägg bevisar hur du tolkade mitt mail.

Andra här skriver att "Den passar utmärkt i den konstpoolen", jag tycker du drar väldigt snabba slutsatser kring saker och ser inte andra möjligheter och tolkningar.
försök se genom andras ögon lite oxå." o.s.v. Att det t.o.m missas vilken pool som diskuteras tycker jag är jättetrist. Det skulle kunna visa på raderingsrädsla överlag snarare än resonemang grundat på poolens tanke och beskrivning, men uppenbart tyder väl dessa meningar på att det jag skriver och orsaker till handlande samt vilken pool det rörde sig om inte varit av betydelse att ta till sig innan man gnäller.. Varför?

Att ärenden om klassikerskyddet aldrig prövats i rätten visar att det är tandlöst, men tandlöst, svagt är inte uppenbart det samma som OK. Jag medger också att det nog vore väldigt långsökt att tro att Kemal hamnar i rätten p.g.a det, men dock finns det och inget är helt självklart. Det finns av en orsak och orsaken är att skydda äldre betydelsefulla verk från förvanskning. Fast vad spelar det för roll. Bilden raderades fortfarande inte p.g.a det, men att teckningen fanns med i bilden var en orsak. Det är en fotosida och fotografisk fine art nude poolen riktades till.

Clouseau skrev:
Da Vinci har varit död i 484år så det är inga poblem att använda sig av hans bildmaterial. Inte ens rent etiskt kan jag se något problem med att använda bilder från en person som varit död ett halv millenium. Hade han kilat vidare förra året som du skriver i ditt exempel så hade det med all rätta blivit liv här på FS och bilden hade förmodligen också med lagen i ryggen blivit raderad.

Juridiskt sett är det inga problem, måhända träder klassikerskyddet in.
Men på det etiska planet händer det saker. Stöld är stöld oavsett hur och när den begås. Allt annat är dubbelmoral och fina omskrivningar.

/Johan

hansen2 skrev:
Juridiskt sett är det inga problem, måhända träder klassikerskyddet in.
Men på det etiska planet händer det saker. Stöld är stöld oavsett hur och när den begås. Allt annat är dubbelmoral och fina omskrivningar.

/Johan

Stöld, eller tillgreppsbrott om man så vill,är att utan lov ta annans egendom med uppsåt att tillägna sig den. Da Vinci har varit död i snart 500 år så jag tror att vi kan räkna bort honom som ägare. Att jag skulle hålla på med dubbelmoral kan jag ju möta med att jag tycker du håller på med fjanterier.

Clouseau skrev:
Da Vinci har varit död i snart 500 år så jag tror att vi kan räkna bort honom som ägare.
Det är sant och det är även orsaken till att ett klassikerskydd finns (även om det som sagt är svagt som skydd.) Om det (mot all förmodan) skulle tillämpas skulle landet dit klassikern tillhör stämma eftersom upphovsmannen inte lever och kan göra det själv.

Clouseau skrev:
Stöld, eller tillgreppsbrott om man så vill,är att utan lov ta annans egendom med uppsåt att tillägna sig den. Da Vinci har varit död i snart 500 år så jag tror att vi kan räkna bort honom som ägare. Att jag skulle hålla på med dubbelmoral kan jag ju möta med att jag tycker du håller på med fjanterier.

Att samvetets rymlighet varierar står klart. Men hur tänkte du trassla dig runt fs egna regler?:

"Du ansvarar själv för bilderna du publicerar här!
Om du inte tagit bilden själv och är det minsta osäker på om du har rättighet att publicera den skall du inte lägga upp den! Scanna inte bilder från tidningar, hämta på nätet etc - sådant har du garanterat aldrig rätt att publicera.

Bilderna äger du och vi lägger till en copyright-symbol och ditt namn under varje bild för att det inte skall bli något tvivel om vem som äger bilden."

Väntar med spänning ...

/Johan

lottawe skrev:
Det är sant och det är även orsaken till att ett klassikerskydd finns (även om det som sagt är svagt som skydd.) Om det (mot all förmodan) skulle tillämpas skulle landet dit klassikern tillhör stämma eftersom upphovsmannen inte lever och kan göra det själv.

Nu var det upphovsrätten och inte klassikerskyddet det handlade om. Två vitt skilda saker.

hansen2 skrev:
Att samvetets rymlighet varierar står klart. Men hur tänkte du trassla dig runt fs egna regler?:

"Du ansvarar själv för bilderna du publicerar här!
Om du inte tagit bilden själv och är det minsta osäker på om du har rättighet att publicera den skall du inte lägga upp den! Scanna inte bilder från tidningar, hämta på nätet etc - sådant har du garanterat aldrig rätt att publicera.

Bilderna äger du och vi lägger till en copyright-symbol och ditt namn under varje bild för att det inte skall bli något tvivel om vem som äger bilden."

Väntar med spänning ...

/Johan

Nej du har helt rätt i det Johan men nu bytte du inriktning på det hela. Du skrev först utifrån da Vincis upphovsrätt och inte kopian som Kemal använt. Håll dig till den diskussion du själv dragit igång och försök inte ändra reglerna för den för att den ska passa din argumentation bättre.

Dessutom utgår din nya argumentation från att Kemal har stulit bilden och du har därmed anklagat honom för stöld utan att först hört med honom om det är hans egen kopia alternativt en kopia han köpt eller anskaffat på annat lagligt sätt. Inte särskilt etiskt snyggt av dig. Oavsett var bilden kommer ifrån. Om någon anklagar någon för stöld är det målsägande som har bevisbördan.

Vad mitt samvete gäller så... tja Johan, det har du inte med att göra och jag tycker knappast att det är något du behöver spekulera i heller.

Hoppas att du kan slappna av nu och ha ett gott nytt år istället.

Det är inget nytt att jag tycker stöld är stöld oavsett när/hur den utförts.

Det nya är att jag även citerar Fotosidans egna regler. Kan vi få ett svar på hur du tänkte trixa dig runt dem när det gäller publiceringar av det här slaget?

Gott Nytt År! :)

/Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar