Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Klassikerskydd (ursprungsdiskussionen under bildkommentarer)
- Trådstartare lottawe
- Start datum
lottawe
Aktiv medlem
Du har väl inte gjort det hittills heller?Estethia skrev:
okej. jag kommer akta mig noga för att lägga in något i den poolen framöver.
Poolerna är ju olika för olika inriktningar. Är det ett problem?
lottawe
Aktiv medlem
Här föreslås och diskuteras pooler. Alla medlemmar kan föreslå och diskutera inriktningar och poolbeskrivning.tormig skrev:
Vem skapar en pool, hittar på inriktningen och utser poolvärd?
Estethia
Aktiv medlem
bara för att jag inte gjort det än, betyder det väl inte att jag aldrig nånsin skulle vilja lägga in bilder i en sådan pool? eller?lottawe skrev:
Du har väl inte gjort det hittills heller?
Poolerna är ju olika för olika inriktningar. Är det ett problem?
jag tycker du drar väldigt snabba slutsatser kring saker och ser inte andra möjligheter och tolkningar.
försök se genom andras ögon lite oxå.
lottawe
Aktiv medlem
Men du är lika välkommen som alla andra att lägga in om du skulle vilja och jag förstår inte det ni gör till ett problem.
Det finns en angiven orsak till att bilden raderades. Om ni anser just den fel så ta upp vad som motiverar att den skulle ligga i Fine art nude i stället för att anklaga mig för snabba tolkningar. Frågan kvarstår: "Vilken av de två bilderna ser ni själva som den övervägande i verket och vilken bild anser ni ska bedömas i poolen?"
Det finns en angiven orsak till att bilden raderades. Om ni anser just den fel så ta upp vad som motiverar att den skulle ligga i Fine art nude i stället för att anklaga mig för snabba tolkningar. Frågan kvarstår: "Vilken av de två bilderna ser ni själva som den övervägande i verket och vilken bild anser ni ska bedömas i poolen?"
tormig
Aktiv medlem
Om förstått saken rätt så skapas en pool efter en (låång) diskussion som resulterar i en definition och en person som enväldigt har att utse vilka bilder som platsar i den här poolen.
Ni som uppenbarligen inte gillar poolvärdens beslut, kan ni tala om hur det skulle kunna fungera annorlunda? Är inte hela poängen med en pool att få ett snävt urval av bilder?
Ni som uppenbarligen inte gillar poolvärdens beslut, kan ni tala om hur det skulle kunna fungera annorlunda? Är inte hela poängen med en pool att få ett snävt urval av bilder?
JanOlofHärnström
Aktiv medlem
Det verkar inte som alla har läst poolbeskrivningen eller också struntar man i beskrivningarna. Det kan man i och för sig göra men trådinläggen bör värderas därefter.
Poolvärden har full frihet att be fotografen flytta bilder ur poolen eller också kan värden radera dem.
Klassikerskyddet som tråden ursprungligen handlar om verkar ju sakna substans eller snarare någon form av tyngd. Jag uppfattar det mest som någon slags etisk regel där en akademi väljer ut konstverk som ska skyddas i någon form. För min del känns det långsökt att Kemals bild på något sätt skadar eller utnyttjar det klassiska kontverket i bilden.
Poolvärden har full frihet att be fotografen flytta bilder ur poolen eller också kan värden radera dem.
Klassikerskyddet som tråden ursprungligen handlar om verkar ju sakna substans eller snarare någon form av tyngd. Jag uppfattar det mest som någon slags etisk regel där en akademi väljer ut konstverk som ska skyddas i någon form. För min del känns det långsökt att Kemals bild på något sätt skadar eller utnyttjar det klassiska kontverket i bilden.
lottawe
Aktiv medlem
Tjafs är jag gärna utan, men förklaringar och andra lösningar för allt som ifrågasätts vore välkommet.Estethia skrev:
jag orkar inte tjafsa längre.
Mina frågor lämnas obesvarade medan du ifrågasätter och får svar. T.ex. frågar du "måste det verkligen finnas ett syfte med alla bilder för att dom ska passa in i det och det facket/poolen?" och du ber mig se genom andra ögon med en anklagelse om att jag drar snabba slutsatser, men ingen, inte minsta lilla motivering eller svar på det jag ifrågasätter skrivs. Jag ser inte det värst utvecklande.
Jag önskar precis det tormig tar upp. Att ni talar om hur det skulle kunna fungera annorlunda.
Estethia
Aktiv medlem
jag är en person som även gillar vackra bilder. dvs. en vacker yta utan varken syfte eller innehåll. en njutning för ögat.
fine art nude är för mig precis detsamma, men jag blir även glad att se bilder i den genren med innehåll.
jag blir trött över att en bild blir raderad pga. felaktiga och tråkiga grunder.
att det skulle vara en skyddad bild som lånats till sandwichen och för att en person bara tolkar det som förnedrande.
mina bilder skulle inte passa in här och då varken vill eller orkar jag inte heller vara med och tjafsa längre.
jag håller mig borta och ber om ursäkt för att jag opponerade mig när jag inte orkar dra det vidare.
fine art nude är för mig precis detsamma, men jag blir även glad att se bilder i den genren med innehåll.
jag blir trött över att en bild blir raderad pga. felaktiga och tråkiga grunder.
att det skulle vara en skyddad bild som lånats till sandwichen och för att en person bara tolkar det som förnedrande.
mina bilder skulle inte passa in här och då varken vill eller orkar jag inte heller vara med och tjafsa längre.
jag håller mig borta och ber om ursäkt för att jag opponerade mig när jag inte orkar dra det vidare.
Clouseau
Aktiv medlem
lottawe skrev:
Jag har aldrig skrivit att Kemals bild är dålig eller tagit upp kvaliten. De orden står du för Henrik. Jag har skrivit att den inte är Fine art nude och att jag ogillar sättet Da Vincis bild används på samt delgett min tolkning. Ni väljer att ta in vissa av dessa faktorer som grund ill raderingen ur poolen och jag upprepar gång på gång att orsaken är att det inte fanns en bild ett bedöma som fine art nude. Vilken av de två bilderna ser ni själva som den övervägande i verket och vilken bild anser ni ska bedömas i poolen?
Jag måste säga att det du skriver nu börjar bli efterkonstruktioner in absurdum. Det finns ju flertalet ställen i dina texter där du påpekar vilka brister du anser Kemals verk ha. Att du ens påstår något annat än att du stämplar det som dåligt ser jag inget annat än rent ljug.
Men det som jag ser som mest graverande är att du så löjligt lättvindigt bara raderar hans verk ur poolen utan att först ge honom chansen att åtgärda det som du anser göra att bilden inte hör hemma i poolen. Du är för jösse namn poolvärd och ska väl om någon UPPMUNTRA istället för att såga rakt av (ja jag anser att du sågar någon ganska grovt om du bara raderar en bild ur en pool utan att ge en chans till "förbättring"). Det enda du hade behövt skriva hade varit "Minska opaciteten ca 15% och/eller prova att öka kontrasten lite så tror jag att du får en mer homogen bild och kvinnan kommer fram mer". Men istället raderar du bara. Själv hade jag kännt det som att jag blivit utkastad ur poolen och förmodligen hade jag inte återvänt till den.
Som du driver Fine Art Nude nu verkar det ju snarare vara ett galleri för perfekta bilder än en pool för folk som är intresserad av en inriktningen och vill ha hjälp att utvecklas inom den. Kanske dags att starta en Elitpool?
tormig
Aktiv medlem
Visst är det jobbigt när någon driver en sak efter sitt eget huvud och inte efter ditt? Men det går ju bra att skapa en egen pool antar jag, med andra regler. Då kan ju folk välja i vilket sammanhang de vill synas.Clouseau skrev:
Som du driver Fine Art Nude nu verkar det ju snarare vara ett galleri för perfekta bilder än en pool för folk som är intresserad av en inriktningen och vill ha hjälp att utvecklas inom den. Kanske dags att starta en Elitpool?
Sedan undrar jag vad det är för fel på elitism, egentligen. Är det dåligt med kvalité?
lottawe
Aktiv medlem
Som sagt är det ytterst få bilder som plockats ur poolen. 4-5 typ, så elitistiskt eller något perfekt galleri förstår jag inte hur det kan tolkas som.
Exempel jag återfann på vad som tidigare tagits ur:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/505771.htm
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/542953.htm
Att poolen vänder sig till en viss inriktning är faktum och det är ambitionen och inte kvaliten i det fallet som gäller. En "elitpool" skulle kanske vara intressant, men just denna poolen är ingen sån.
Att poolen vänder sig till en viss inriktning är faktum och det är ambitionen och inte kvaliten i det fallet som gäller. En "elitpool" skulle kanske vara intressant, men just denna poolen är ingen sån.
Clouseau
Aktiv medlem
tormig skrev:
Visst är det jobbigt när någon driver en sak efter sitt eget huvud och inte efter ditt? Men det går ju bra att skapa en egen pool antar jag, med andra regler. Då kan ju folk välja i vilket sammanhang de vill synas.
Sedan undrar jag vad det är för fel på elitism, egentligen. Är det dåligt med kvalité?
Torbjörn det du skriver är så dumt så jag vet inte om jag egentligen bara borde ignorera det!? Men eftersom du tydligen inte förstår och därför ber om hjälp så ska jag förklara för dig.
Först och främst har Lotta (helt korrekt) flyttat den här diskussionen till ett forum för att få höra andras åsikter i frågan. Därav får hon höra min med hennes inte överensstämmande åsikt. Detta var ingen förklaring utan mer en replik om ditt bjäfs om "Visst är det jobbigt när någon driver en sak efter sitt eget huvud och inte efter ditt?" som jag ser mer som en provokation är argumentation.
Sedan för att svara på din direkta fråga (jag väljer att svara på den i ett "Fotosidanperspektiv" eftersom jag antar att du inte anser att hela samhället ska drivas av elitism). Så länge jag har varit med här på FS har jag haft uppfattningen att sajten är till för att fotografer ska träffa andra fotografer och kunna få utbyte av varandra. Oavsett om du är vansinnigt driven eller du är totalt hopplös så får du vara med. Det gemensamma målet är att utvecklas. Är du inte intresserad av det så förstår jag inte varför du är här. FS är väl inget galleri för perfekta bilder? Är du ute efter det så får du åka till konsthallen eller museet istället. Men inte ens där kommer du att finna idel bilder du anser vara perfekta. Om Fine Art Nude är en pool för endas färdiga verk inom genren kan man väl lika bra ta bort möjligheten att ge kommentarer? Allt som är där är redan perfekt!
Förävrigt är i mina ögon inte elitism att likställa med kvalité utan snarare av en utrensning av det som inte är bra nog för en skara folk som anser sig vara förmer än andra.
Clouseau
Aktiv medlem
lottawe skrev:
Som sagt är det ytterst få bilder som plockats ur poolen. 4-5 typ, så elitistiskt eller något perfekt galleri förstår jag inte hur det kan tolkas som.
Att du jämställer Kemals bilder med de här två gör ju inte saken bättre. Här finns ju inga inslag av fine art nude vilket det väldigt tydligt finns i Kemals bild. Att 4-5 bilder raderats från en pool med bara 110 bilder kan väl ändå inte ses som lite? Bör dock sägas att jag har ingen aning om hur hur stor raderingsratio de andra poolerna har så det kan kanske vara helt normalt även om det för mig ter sig som hög siffra med ca 4%.
Tre raka frågor till dig Lotta:
1) Varför hjälpte du inte Kemal att få ordning på bilden istället för att bara radera den?
2) Tror du att andra än du själv kan uppleva det som en ganska hård och otrevlig sågning att få väldigt negativ kritik av en poolvärd och sedan få bilden raderad från poolen?
3) Tror du att det främjar poolen att radera en bild ur den istället för att hjälpa upphovsmakaren till bilden att förfina sitt verk så att det platsar?
lottawe
Aktiv medlem
Tjae, jag vet iaf en pool med betydligt högre raderingsratio där mycket uppenbart felplaceras. Jag meddelar i 99% av fallen fotografen om en bild raderas (även om jag inte har skyldighet att göra det.) Så även i detta fallet.
Jag kommenterade bilden och framförde mina åsikter samt information. Det var menat som hjälp, men visst hade jag ju kunnat formulera annorlunda förstås. Eller kanske inte alls.. Jag har inte mer skyldighet än du eller någon annan att kommentera/hjälpa eller förklara.1) Varför hjälpte du inte Kemal att få ordning på bilden istället för att bara radera den?
Jag vet att jag inte är ensam om att anse att radering är rätt. Även i detta specifika fallet. Sen vad som anses som sågning är nog en tolkningsfråga. Jag anser inte att jag sågat och upplever inte heller att fotografen tolkade min kommentar som sågning.2) Tror du att andra än du själv kan uppleva det som en ganska hård och otrevlig sågning att få väldigt negativ kritik av en poolvärd och sedan få bilden raderad från poolen?
Jag är övertygad om att det främjar poolen att radera bilder som inte är rätt placerade där. Att gränsdragningen är svår erkänner jag.3) Tror du att det främjar poolen att radera en bild ur den istället för att hjälpa upphovsmakaren till bilden att förfina sitt verk så att det platsar?
Clouseau
Aktiv medlem
lottawe skrev:
Tjae, jag vet iaf en pool med betydligt högre raderingsratio där mycket uppenbart felplaceras. Jag meddelar i 99% av fallen fotografen om en bild raderas (även om jag inte har skyldighet att göra det.) Så även i detta fallet.
Jag kommenterade bilden och framförde mina åsikter samt information. Det var menat som hjälp, men visst hade jag ju kunnat formulera annorlunda förstås. Eller kanske inte alls.. Jag har inte mer skyldighet än du eller någon annan att kommentera/hjälpa eller förklara.
Jag vet att jag inte är ensam om att anse att radering är rätt. Även i detta specifika fallet. Sen vad som anses som sågning är nog en tolkningsfråga. Jag anser inte att jag sågat och upplever inte heller att fotografen tolkade min kommentar som sågning.
Jag är övertygad om att det främjar poolen att radera bilder som inte är rätt placerade där. Att gränsdragningen är svår erkänner jag.
Jag måste säga att det känns en aningens beklämmande att du inte anser dig ha mer ansvar vad gäller förklarande/kommenterande/hjälpande i en pool du tagit på dig ansvaret att vara värd för.
Tyvärr kan jag inte kommentera dina svar på fråga 2 och 3 då du inte besvarat dem trots deras enligt mig ganska raka natur.
Wizard
Aktiv medlem
Clouseau skrev:
Förävrigt är i mina ögon inte elitism att likställa med kvalité utan snarare av en utrensning av det som inte är bra nog för en skara folk som anser sig vara förmer än andra.
Håller med till 114%, elitistiska snobbar finns det redan för många av..
Vansinningt OT men ändå..
/Peter