Clouseau skrev:
Jag kan ärligt talat inte tycka att det är upp till en ensam poolvärd att radera en bild på grund av en personlig tolkning som i min mening känns hyfsatt vag och aningens ofärdig.
Bara av ren nyfikenhet, hur borde det gå till? Mig veterligen så är det så poolvärdar och forumvärdar alltid jobbat. Jag ställer frågan i all ärlighet och inte för att ifrågasätta någons åsikter. Frågan är lätt att ställa men jag har själv inget svar.
Visst kan det ge upphov till problem, tolkningsföreträde och trätomål, det är denna tråd ett bevis på. Man kan försöka se vad alternativet är. Speciellt när det gäller trådar som lätt spårar ur, men även bilder där kommentarerna kan balla ur, så kan det vara bättre att ingripa snabbt än att försöka invänta flera andras tolkningar. Tror att det nuvarande systemet med värdars befogenheter är utformat för att tackla detta, säkerligen ur redaktionens synvinkel, tuffare problemet.
Visst, nu var inte denna bild särskilt akut att åtgärda. Möjligtvis kunde det vara en tolkningsfråga om regler. Bilden skulle kunnat ligga kvar ett tag till och man kunde ha inhämtat annan opinion.
Detta ger upphov till frågan: Ska man ha olika arbetssätt om det är akuta fall (dvs då får pool-/forumvärd ingripa direkt) och icke-akuta fall (då skall det ske i samråd med andra)? Vem beslutar när det är akut eller ej? Hur ska man rekrytera fler poolvärdar som lägger ner egen tid och möda på att göra jobbet? Är vi säkra på att fler värdar verkligen löser problemet? Kan det inte istället bli risk att vi får fler kockar som ska tolka riktlinjerna?
Dock är detta frågor som bara redaktionen kan avgöra, det här är ingen demokrati, även om vi medlemmar har en chans att göra vår röster hörda. Mitt förslag är att istället titta på hela systemet med värdar och de riktlinjer de ska gå efter än detta enskilda fall. Som jag ser det gjorde Lotta det hon ansåg vara korrekt för tillfället och med det mandat hon fått från redaktionen. Om det sen visade sig vara tokigt är det beklagligt, men tyvärr har det redan hänt. Frågan borde alltså inte vara att träta om detta utan att försöka förändra systemet som ligger till grund för det och möjligtvis be om klargörande för vad som är ok att lägga upp och inte.
Det här var många frågor, som jag sade så saknar jag själv svar på de flesta av dem, även om jag förstår problemställningen och att den troligen inte går att lösa på ett sätt som tillfredställer alla.
Tack för ordet.