Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Klarar jag mig utan Photoshop? (LR5).

Produkter
(logga in för att koppla)

Newnoise

Aktiv medlem
Hej.
Har tidigare använt Bridge och ACR. Det jag använder PS till är endast skärpning. Försöker skärpa efter Moderskeppets "Perfekt skärpa i Photoshop". Nu har jag tänkt att gå över till Lightroom och (av olika anledningar...) helt sumpa Photoshop.

Så min fråga är; hur effektivt är LR 5 vad gäller skärpning? Kan jag uppnå liknade resultat som när jag skärper med PS skärpningsverktyg?

MVH John.

Enklast är nog att installera Lightroom och göra jämförelsen.

Du kan ladda ner 30 dagars test från adobe helt gratis.

Ja, Lightroom räcker.

Men. Jag vet inte vad Moderskeppet går igenom för steg i skärpningen men man brukar prata om skärpning i tre steg, grundskärpa vid import av RAW, kreativ skärpning (vanligvis i PS) och skärpning för output.

LR är bra på grundskärpa och output. Algoritmerna grundar sig på ett PS plugin Photokit Sharpener så det är ju helt ok att använda över hela bilden. Men vill man göra mycket mer precis kreativ skärpning så är det mycket smidigare att använda PS och masker. Klarar man sig utan sånt finlir så räcker LR. Det går att approximera i LR med justeringspenslar men det blir bökigt(man kan få använda sig av negativ skärpa tex).

En anledning till att jag började använda mig av LR när jag redigerar mina bilder var att man kan koppla ihop det med t.ex. fotosidan och det har ju sina fördelar men dock även sina nackdelar tyvärr, fördelen är ju den att när jag t.ex. lagt upp ett foto och redigerar om den på något sätt så ändras det även på fotosidan när jag publicerar om bilden.

Gör jag det i PS så måste jag spara bilden i en mapp, gå till fotosidan hämta dit den, för att kanske se att jag missat något och samma procedur igen. Nackdelen då? Jo, råkar jag flytta mappen med mina foton från ett ställe till annat så måste jag först synka LR så att den hittar bildmappen igen, sen går det inte att redigera/publicera om de bilder jag lagt in tidigare..

Jag använder enbart LR för import/export av bilder samt Luminence och Clarity. Sharpening ogillar jag eftersom den gör bilderna för korniga och i min smak så förstör det en hel del.

Försöker skärpa efter Moderskeppets "Perfekt skärpa i Photoshop".

Jag tycker LR kommer väldigt långt. Det som du däremot behöver PS för är om du enligt Moderskeppet vill skärpa genom att frekvensseparera din mask, den funktionen finns inte i LR.

Lokal skärpning kan du i LR göra med penselverktyget, men det är lite trubbigare än i PS då du enbart kan pensla fram din mask. Men med liten pensel och mycket pyssel kommer du väldigt långt fram även med den.

All skärpning lägger till brus, även i PS. Det är ju en balans man får förhålla sig till.

Om man skärper visst får man då brus, detta får man kompensera med brusreduceringen så att det blir bra..

Lägger till brus? Ni menar väl att om man skärper en redan brusig bild, så skärper man bruset också. En brusfri låg-ISO bild blir väl inte synbart brusigare för att den skärps, om det görs korrekt.

En nackdel med Lightroom är just att det inte går att få lika bra skärpa på bilderna som med Photoshop. På samma sätt som att Clarity i LR/ACR aldrig lyckas åstadkomma samma lokala kontrastökning som Unsharp Mask på t ex 50/20/0.

Som sagt, jag tycker TS skall ladda ner Lightroom och prova och jämföra själv. Bara han kan ju svara på om verktygen är tillräckliga. Det beror helt på krav och preferenser.

För mig räcker Lightroom mer än väl men för andra är de förstås otillräckliga.

Jag prenumererar på det s.k. fotografipaketet från Adobe som innehåller både PS och LR, men använder PS mycket sällan (och då för sådant som inte är möjligt att göra som t.ex. att sätta ihop flera bilder).

Jag tycker skärpningen i Lightroom fungerar bra sedan jag läste på lite på nätet hur den bäst används - slutresultaten blev mycket bättre när jag förstod hur det fungerar (förstås) :)

En del fotografer skulle förstås inte klara sig utan PS. Jag skulle göra det, men tycker att CC-paketet är så pass prisvärt att jag ändå har båda.

Här är ett blogginlägg med porträttbilder där jag enbart använt LR och lagt lite mer krut på just skärpningen än jag normalt gör. Jag har inte använt några penslar för skärpningen, utan enbart reglagen: http://www.fotosidan.se/blogs/afe/elaka-portratt-funkar-inte-alltid.htm

Här är ett blogginlägg med porträttbilder där jag enbart använt LR och lagt lite mer krut på just skärpningen än jag normalt gör. Jag har inte använt några penslar för skärpningen, utan enbart reglagen: http://www.fotosidan.se/blogs/afe/elaka-portratt-funkar-inte-alltid.htm

Fina porträtt, om än mjuka. Prova att öppna dem i PS efter skärpningen i LR och lägg till t ex Smart Sharpen, mängd 70% och radie 0,3. Skulle tro de ser ett touch skarpare ut då. Beror naturligtvis på hur du skärpt i LR. Syftet är att återskapa utseendet av ett riktigt skarpt objektiv, inte överskärpt digitalskärpning.

Fina porträtt, om än mjuka. Prova att öppna dem i PS efter skärpningen i LR och lägg till t ex Smart Sharpen, mängd 70% och radie 0,3. Skulle tro de ser ett touch skarpare ut då. Beror naturligtvis på hur du skärpt i LR. Syftet är att återskapa utseendet av ett riktigt skarpt objektiv, inte överskärpt digitalskärpning.

De ser inte mjuka ut när jag klickar på dem så att de förstoras från bloggen. Överskärpning vill jag förstås inte ha, men jag har heller inte tiden att lägga ner på finskärpning i PS på såna här bilder.

...
Jag tycker skärpningen i Lightroom fungerar bra sedan jag läste på lite på nätet hur den bäst används - slutresultaten blev mycket bättre när jag förstod hur det fungerar (förstås) :)

En del fotografer skulle förstås inte klara sig utan PS. Jag skulle göra det, men tycker att CC-paketet är så pass prisvärt att jag ändå har båda.
...

Moderskeppet har en kurs om skärpning, som finns i Moderskeppet guld.
Kan verkligen rekommenderas för den som vill lära sig mer, och hitta en massa bra tips på ett och samma ställe.
http://guld.moderskeppet.se/kurser/kurs/allt-om-skarpa/

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto