Annons

Epson utskrifter - plötsligt grön ton

Produkter
(logga in för att koppla)
Vi kan ju tycka vad vi vill men i det fall jag beskrivit så har jag väldigt svårt att se något annat än att Cansons icc-profil faktiskt ger en helt annan färgskala än den min skärm är kalibrerad med och som synkar med Epson Semigloss, Scandinavians Satin med Epsons Semigloss icc eller Epsons Archive Matte med tillhörande icc eller Epsons Glossy med tillhörande icc. Det är fyra papper med tre matchande icc som lirar väldigt bra med min Spyder X kalibrering.

Det enda som avvikit starkt är just Cansons Etching Rag med rekommenderad icc. Det här är till skillnad från det du kallar "myter" eller möjligen vandringssägner ren emperi efter rätt mycket testande.

Jämför utskrifterna ovan och främst ettan från vänster och bilden i mitten. Det handlar inte om små skillnader utan om en helt annan färgskala. Cansons icc ger allt annat lika en jordartsfärgad lite smutsig look åt en bild som faktiskt i huvudsak är rätt klart turkos.

Du får nog komma upp med en lite mer trovärdig och "open minded" förklaring än den du tydligen fastnat i.

Jag ska verkligen gå till botten med detta med hjälp av Canson när det blir höst och jag har tid för sånt. För mig är det inte OK att inte ha synk mellan en kalibrerad skärm och mina utskrifter i ett strikt SRGB-flöde och som sagt, detta är en fullständig ickefråga med mina Epsongrejor rakt igenom - fyra andra papper med tre andra icc. För mig är Cansons icc mer undantaget i så fall som bekräftar regeln.

Jag redogjorde bara i mitt inlägg hur det ligger till med profiler från papperstillverkare och att när det blir fel på utskrifter så har det väldigt sällan med icc-profilen att göra. Detta är min erfarenhet utifrån att ha sålt inkjetpapper från flera olika papperstillverkare i över 10år till konsumenter och yrkesfotografer.
 
Jag redogjorde bara i mitt inlägg hur det ligger till med profiler från papperstillverkare och att när det blir fel på utskrifter så har det väldigt sällan med icc-profilen att göra. Detta är min erfarenhet utifrån att ha sålt inkjetpapper från flera olika papperstillverkare i över 10år till konsumenter och yrkesfotografer.

Oftast är det något färgmunstycke som är igensatt. Hade ett liknande problem o ringde till sist Stefan Olsson o han sade att det säkert är något som igensatt. Gjorde rent o det funkade. Icc profilen påverkar aldrig på det sättet.
 
En natt med en Wettex duk med Ajax fönsterputs under skrivarhuvudet verkar ha gjort susen. Den blå/gröna tonen i utskrifterna är borta och tom en utskrift i färg på Canson Etching Rag med deras profil blev helt till belåtenhet.
 
En natt med en Wettex duk med Ajax fönsterputs under skrivarhuvudet verkar ha gjort susen. Den blå/gröna tonen i utskrifterna är borta och tom en utskrift i färg på Canson Etching Rag med deras profil blev helt till belåtenhet.

Kul att det löste sig i dubbel bemärkelse
 
fint då hade jag rätt med igensatt munstycke. Har själv råkat ut för det med epson skrivare men aldrig med canon pro 1000 som funkar helt felfritt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.