Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kemi och tillbehör

Produkter
(logga in för att koppla)

Lazoli

Medlem
Hej!

Börjar just komma igång med min analoga framkallning igen, efter att senast ha jobbat med det då jag pluggade utomlands för två år sen. Då är det ju lite att komma igång med för att få ihop ett fungerande mörkrum hemma i Sverige igen.

Egentligen har jag bara tänkt framkalla själva filmen hemma och inte mer, men har lite funderingar angående kemi och andra grejer. Nu har jag fixat framkallare och fixer. Se bild. Framkallaren är alltså ett pulver som blandas med vatten (Kodak D-76), och jag undrar här om jag ska blanda ihop en koncentrerad lösning i en flaska som jag sedan kan ta ifrån?

Kom just på att jag heller inte har något stoppbad, hur gör jag med det?

Även fixern (Kodak Tmax) verkar vara koncentrat då den ska blandas med 4 delar vatten. Är det nån som har tips om bra flaskor att förvara de färdigblandade vätskorna i? Typ nån slags dunkar kanske?

I fotolabbet i USA strök vår lärare photo-flo från processen, för att det blev för svårt att hålla rent med i ett grupplabb. Han menade att alternativet att få vattenfläckar på filmen var ett mindre problem eftersom de var lätta att tvätta bort om de skulle uppstå. Men när man framkallar själv kanske man har nåt att vinna på det? Har också hört att man kan göra egen?

Var hittar man förresten en bra termometer för fotokemi? Finns det nån butik i Stockholmsområdet för analog fotoframkallning, eller måste man beställa allt på nätet nu förtiden?
 
Framkallaren är alltså ett pulver som blandas med vatten (Kodak D-76), och jag undrar här om jag ska blanda ihop en koncentrerad lösning i en flaska som jag sedan kan ta ifrån?

Blanda enligt beskrivningen och häll framkallaren i flaska/flaskor. D-76 kan användas koncentrerad eller utspädd 1+1 (eller 1+2 eller 1+3, med förlängd framkallningstid givetvis). Blanda inte bara en del av pulvret, utan blanda allt på en gång enligt beskrivningen.

Kom just på att jag heller inte har något stoppbad, hur gör jag med det?

25ml 24% ättika till en liter vatten fungerar bra till film. Annars går det bra att använda vatten som stoppbad. Syftet är att avbryta framkallningen innan fixet, och fixet håller längre om du inte får framkallarrester i det.

Även fixern (Kodak Tmax) verkar vara koncentrat då den ska blandas med 4 delar vatten. Är det nån som har tips om bra flaskor att förvara de färdigblandade vätskorna i? Typ nån slags dunkar kanske?

Jag använder bruna glasflaskor för framkallare och plastdunkar för fixet. Du kan förstås ha framkallaren i plastflaskor också, bara du skyddar dem mot ljus (som skyndar på oxideringen).

I fotolabbet i USA strök vår lärare photo-flo från processen, för att det blev för svårt att hålla rent med i ett grupplabb. Han menade att alternativet att få vattenfläckar på filmen var ett mindre problem eftersom de var lätta att tvätta bort om de skulle uppstå. Men när man framkallar själv kanske man har nåt att vinna på det? Har också hört att man kan göra egen?

Vätmedel bör man använda eftersom det är lätt att man får torkfläckar på filmen, och de är inte alls lätta att tvätta bort, speciellt om de hamnar på emulsionssidan. Vätmedel är en bra investering, och en flaska räcker i många år! Några droppar i sista sköljvattnet räcker.

En del använder diskmedel som vätmedel, men jag vågar inte lita på att däri inte finns några kemikalier som påverkar arkivbeständigheten negativt.

Var hittar man förresten en bra termometer för fotokemi? Finns det nån butik i Stockholmsområdet för analog fotoframkallning, eller måste man beställa allt på nätet nu förtiden?

Det finns säkert i några butiker. Annars kan du ju beställa en bra labbtermometer från Photax.se
 
De fläckar jag fått på en del neg lär jag aldrig bli av med, jag har sedan sista misstaget kört med photoflo och därmed försvann problemet - rekomenderas verkligen!

Ang. termometer så funkar väl vilken som egentligen, skulle hålla mig ifrån digitala möjligen. Jag använder själv en som medföljde en joboprocessor (för färgframkallning) och den är nästan bortskämt bra :)
 
Jag använder en billig digital termometer från Clas Ohlson. Funkar även för färgframkallning, och vid svartvit framkallning är det inte lika noga med avvikelser på 0,1 grader.

Som Patric säger är vanlig ättika från Perstorp ett utmärkt och billigt stoppbad.

Hemma använder jag en droppe Yes som vätmedel, men då ska det vara Yes och inte Coops eget diskmedel med hallondoft. Min erfarenhet är att dosering och spolteknik är lika viktigt som vad vätmedlet heter.

Kemikalier förvarar jag i gamla saftflaskor. Du behöver inte blanda till mer fix än du behöver.
 
Termometern måste inte visa rätt.
Det viktigaste är att den visar likadant var gg.
Om det är 20,2 grader vid 20-strecket spelar alltså ingen roll så länge som du använder SAMMA termometer varje gg.
Trevligt om den är lättavläst.
 
En av fördelarna (förutom flera) med äkta vätmedel är att det innehåller endast oladdade tensider, sk nonjontensider. Den flaska yes som står på vår diskbänk innehåller även anjontensider enligt innehållsförteckningen. Dessa är negativt laddade och gör filmen statisk, vilket medför att damm lättare fastnar på den när den torkar. Min rekommendation är därför att skaffa äkta vätmedel, som motverkar statisk elektricitét, istället för att använda t.ex yes. Vätmedel är så drygt då bara några få droppar i sista sköljvattnet används. En flaska räcker flera år även för en storkonsument som jag själv.
 
Tack för era tips!

Kanske får investera i vätmedel ändå, fast har aldrig fått problem med fläckar på negativen när jag inte använt det. Brukar använda en sån där skrapa som tar bort allt vatten effektivt, men kan ju testa om vätmedel gör skillnad.

Så vad jag funderar på nu är hur jag bäst mörklägger badrummet. Behöver det vara totalt ljustätt när jag tar fram filmen? Tyckte jag läste i nån annan tråd att det inte behövde vara det. Jag tänker att om jag laddar filmen i tanken på natten, i badrummet, med alla lampor släckta i resten av lägenheten borde det inte kunna komma in något ljus.. Möjligtvis från en gatlykta utanför balkongen, men det ljuset skulle i så fall behöva passera både vardagsrum och hall.. Eller har ni nåt bra tips på hur man kan "täta" runt dörren? Jag vill ju ändå kunna ta bort det till vardags...

Och just det, har tittat på några youtube-videos för hur man blandar D-76 i pulverform till koncentrerad framkallare, och då har jag sett att de använt renat/destillerat vatten... Är det verkligen nödvändigt? Vad använder ni?

Annars har jag skaffat såna där dragspelsflaskor att förvara kemikalierna i, verkar bra!
 
Tack för era tips!

Kanske får investera i vätmedel ändå, fast har aldrig fått problem med fläckar på negativen när jag inte använt det. Brukar använda en sån där skrapa som tar bort allt vatten effektivt, men kan ju testa om vätmedel gör skillnad.

Så vad jag funderar på nu är hur jag bäst mörklägger badrummet. Behöver det vara totalt ljustätt när jag tar fram filmen? Tyckte jag läste i nån annan tråd att det inte behövde vara det. Jag tänker att om jag laddar filmen i tanken på natten, i badrummet, med alla lampor släckta i resten av lägenheten borde det inte kunna komma in något ljus.. Möjligtvis från en gatlykta utanför balkongen, men det ljuset skulle i så fall behöva passera både vardagsrum och hall.. Eller har ni nåt bra tips på hur man kan "täta" runt dörren? Jag vill ju ändå kunna ta bort det till vardags...

Och just det, har tittat på några youtube-videos för hur man blandar D-76 i pulverform till koncentrerad framkallare, och då har jag sett att de använt renat/destillerat vatten... Är det verkligen nödvändigt? Vad använder ni?

Annars har jag skaffat såna där dragspelsflaskor att förvara kemikalierna i, verkar bra!
HAr du inte fläckar innan så får du väl inte fläckar sen.

Skrapa är väl sisådär, en vacker dag repar den en film. Men funkar det så kör på.

stjärnljus påverkar en 400 film under en filmladdning.
Det skall vara svart.
EN gg kröp jag in i garderoben o slängde en skinnjacka över o laddade film på natten. Allt som är kolsvart funkar.

Nej det räcker fint med kranvatten. Sverige har en ypperlig vattenkvalité men det finns ju länder som inte har så pass bra vatten o då kan det säkert vara en bra idé.
 
Hej!

Börjar just komma igång med min analoga framkallning igen, efter att senast ha jobbat med det då jag pluggade utomlands för två år sen. Då är det ju lite att komma igång med för att få ihop ett fungerande mörkrum hemma i Sverige igen.

Egentligen har jag bara tänkt framkalla själva filmen hemma och inte mer, men har lite funderingar angående kemi och andra grejer. Nu har jag fixat framkallare och fixer. Se bild. Framkallaren är alltså ett pulver som blandas med vatten (Kodak D-76), och jag undrar här om jag ska blanda ihop en koncentrerad lösning i en flaska som jag sedan kan ta ifrån?

Kom just på att jag heller inte har något stoppbad, hur gör jag med det?

Även fixern (Kodak Tmax) verkar vara koncentrat då den ska blandas med 4 delar vatten. Är det nån som har tips om bra flaskor att förvara de färdigblandade vätskorna i? Typ nån slags dunkar kanske?

I fotolabbet i USA strök vår lärare photo-flo från processen, för att det blev för svårt att hålla rent med i ett grupplabb. Han menade att alternativet att få vattenfläckar på filmen var ett mindre problem eftersom de var lätta att tvätta bort om de skulle uppstå. Men när man framkallar själv kanske man har nåt att vinna på det? Har också hört att man kan göra egen?

Var hittar man förresten en bra termometer för fotokemi? Finns det nån butik i Stockholmsområdet för analog fotoframkallning, eller måste man beställa allt på nätet nu förtiden?

Hej!
Jag blandar pulver varje gång. 55 g till en liter är lika med spädning 1:2. Tri x 9,45 min i 20 grader. Blir mkt finkornigt och ganska mjukt. För hårdare kontrast ska man köra 1:1 i stället. HAr avjoniserat vatten (5 l dunk Biltema) som sista sköljning (med vätmedel i). Den räcker till rätt många filmer. Bara att spara för det lilla vanligt som kommer i är så lite per film så det dröjer innan du behöver byta slutsköljvattnet. torkfläckar är ett gissel annars. Har man mkt torrt ökar risken för då hinner inte vattnet rinna av innan det torkar. Ett tips är att om möjligt hänga filmen lite snett så vattnet rinner längs ena sidan. Jag slog av spiralerna innan jag hängde upp, fick en massa damm tills jag kom på varför. Dammet i byxorna kom på filmen. Om man tar av sig på överkroppen kan man slå spiralen mot handflatan kanske.
Lycka till!
 
Jag vet inte om dom finns kvar, men Kodak photo flo är ett rent vätmedel tror jag.
Tetenal har ett vätmedel som även innehåller antibakteriella medel så att inte
filmen angrips av bakterier, drygt (1 L).
Photax har en cellulosasvamp som man drar av filmen med som sista steg
innan upphängning.

Framkallare och fix har begränsad hållbarhet.
Om du vill ha högsta hållbarhet på filmen kan du bruntona den (<50-100år).
 
Okej, har äntligen fixat alla tillbehör och just blandat ihop mina kemikalier!

Jag har alltså blandat till en liter D-76 till en stock-solution och hällt upp i en svart bälgflaska. Men funderar nu på hur jag gör när jag ska framkalla med den. Späder jag ut den igen innan jag häller den över filmen jag vill framkalla? Eller är det den här blandningen jag häller i framkallningsdosan? Kanske en dum fråga men...

Har samma tanke med fixern, jag har ju just spätt ut den från ett koncentrat till 1+4. Men ska den spädas igen och förvaras i ytterligare en flaska?

Hittade jag en jättebra digital termometer på Claes Ohlsson, köpte först en på Scandinavian Photo, men den fungerade inte alls. Annars har jag svårt att hitta bra tomma flaskor och dunkar.. har letat både på CO och Hornbach. Finns det på bensinmacker kanske? Tänker att jag ju behöver fler flaskor att hälla tillbaks använda kemikalier i. Två bälgflaskor tror jag inte att jag klarar mig på, men de är ju så dyra så jag vill helst inte köpa flera.
 
D76 används lämpligen i spädning 1+1. En del koncentrat och en del vatten. Då räcker 3dl utspädd framkallare ungefär till att framkalla en småbildsfilm 135-36, vilket är ungefär vad som krävs för att täcka en spole i en normal dosa. Framkallaren kasseras då efter användning. Själv kasserar jag även fixet efter användning i utspädd brukslösning. En del provar dock begagnat fix med metoden att doppa en filmbit i fixet, kollar hur lång tid det tar för filmbiten att klarna och sedan kör man dubbla den tiden. Har dock själv aldrig praktiserat den metoden då jag ser den som lite osäker, eftersom fixet mycket väl kan räcka för att fixera en liten filmsnutt, men inte en hel film.
 
Ah, ja just det, nu börjar jag minnas igen... Man blandar ju ut det 1+1 precis när man ska till att börja framkalla, och kasserar det sen. Fixet har jag alltid hällt tillbaka i flaskan tidigare och återanvänt, det har fungerat bra. Men nu är det dags att sätta igång här!
 
Lämpliga dunkar för förbrukade fotokemikalier kan du hitta på John Wall (Regeringsgatan vid NK): http://www.johnwall.se/sv/artiklar/miljo-rengoring-stad/plastdunk/index.html
Jag vet inte om det går att tömma en fylld dunk på exempelvis återvinningscentralen i Bromma eller om man måste lämna kvar den, ring och kolla i så fall. Fotokemikalier betraktas hur som helst som farligt avfall.

Du kanske redan har kläm på framkallningstiderna för den film, framkallare och spädning du har, annars finns det all påtänklig info om det på sajten http://www.digitaltruth.com/
Klicka på lämplig film eller framkallare så får du fram alla möjliga kombinationer: http://www.digitaltruth.com/chart/print.php
/Magnus
 
Snabbfix med brukslösning 1+4 går att använda till tio filmer eller mer, men är man osäker så använd den bara till 5-7 filmer, och förläng fixeringstiden med en till två minuter för de sista rullarna.
 
O det här är kanske att svära i kyrkan men jag häller ut mitt.

Att inte hälla ut fix i avloppet handlar inte om nån "ide" som analoga fotografer håller på med "bara för att". Fixet innehåller rester av silver och är mycket giftigt. Har man den minsta koll på någonting överhuvudtaget så tar man med alla förbrukade vätskor till en återvinningsstation.
Jag antar att du slänger tops och diverse receptbelagda piller i toaletten då också eller?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.