Annons

Kanonrem - ett tips!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej Stefan, konstigt ställe att mötas ;-) Annars syns vi väl på menlösa barns dag, eller hur? Du håller ju i det vill jag minnas.

Vilken har du?
 
Har jagat en bra rem i många år ... (känns det som iallafall).

Slog till direkt efter att kollat in videon.

Testat mängder med olika remmar och har man sluttande axlar är det svårt...
MEN
denna slår allt.
Enkel att hantera, snabb till skott, bra balans (när remmen ställts in), nästan ingen snedbelastning av ryggen, ingen risk att tappa den. Men se upp så du inte dunkar i träd o.dyl då den ju sticker ut från höften en bit. Och vadderingen på axeln på modell R2 är mjuk och skön.

Manfrotto stativfäste med metallring fungerar klockrent (men skruva fast den ordentligt och kolla då och då). Och eftersom jag har samma fäste till stativen passar allt ihop. Manfrotto fästet är oxo mkt mindre ivägen för vertikalbilder på min Canon 1DMk3. Då är det fäste man kan köpa från BlackRapid inte bra. Det hugger i handen pga utformningen med en utstickande ögla.

Enkelt och snabbt att plocka bort remmen vid t.ex makro-bilder (där traditionella remmar alltid är ivägen). Och resterande del (den över axeln) sitter ju kvar (helt ur vägen) så man inte glömmer den vid avfärd.

Kör mycket med monopod stativ. Och det är ett elände att då ha 2 kameror. Man behöver 3-4 händer!Nu funkar det kanonbra, då den ena kameran hänger på höften tills jag behöver den. Och ingen risk att den glider av från axeln.Funkar precis så bra som det visas i videon på BlackRapid site.

Man får testa sig fram till bästa inställningen av remmen på höften. Ibland kan det vara bättre att kroka i remmen i objektiv-stativfästet. Man får då en bättre balans för vissa objektiv. Jag har satt Manfrotto fästen i både kameran som objektiven så kan jag växla efter behov.

Jättenöjd, och 411 :- för R2 med kameraskruven är ett fynd. Men rekommenderar att skaffa Manfrotto-fäste istället för Black Raipds egen.

Leverans tog 6 dagar från USA till Sverige.
 
kzr63g skrev:
Manfrotto stativfäste med metallring fungerar klockrent (men skruva fast den ordentligt och kolla då och då). Och eftersom jag har samma fäste till stativen passar allt ihop.
Det verkar ju extremt smidigt att haka fast den i Manfrotto-snabbfästet, men vågar man lita på D-ringen? Den är ju trots allt bara en bit bockad ståltråd...
 
Jag skulle nog inte lita på Manfrottos snabbfäste

Kalle

Stefam jag såg nu att du hade en R1. Ska beställa en jag också.
 
Hur blir det med Tull och moms när man beställer från utlandet???
Tillkommer det efteråt när varan har kommit hem? Eller missar tullen sånt?
 
Inte tull när summan är så låg. Nu har jag beställt en också. Har tröttnat på kameraremmen som är i vägen.
//Batte
 
Hej Kalle!
Visst håler jag i det, du är ju hedersgäst varje år, så det borde du ju veta...:)

Jag köpte remmen utan fack, var lite rädd att den andra skulle bli lite "klumpig".

Ha det bra
 
kzr63g skrev:
Men rekommenderar att skaffa Manfrotto-fäste istället för Black Raipds egen.
Vilken snabbplatta har du? Jag har den rektangulära som heter 200PL-14. Jag undrar om det skiljer något i grovlek på D-ringen på de olika Manfrottoplattorna.

Den jag har ser ut att kunna hålla om man inte har ett alltför stort objektiv monterat. Jag är mera orolig för att skruven ska skruva upp sig. Den har ju ingen låsning.
 
Nu har jag använt remmen ett tag och tycker fortfarande den är suverän :)
Precis som Jens skriver i sin recension så kan FastenR vara rätt klumpig.
Det är bara att sätta sig ner och klura ut något som är lite mindre men ändå tillräckligt säkert för att man ska kunna hänga dit sin utrustning!
 
Senast ändrad:
Har också beställt en efter läst alla lovord. Får se hur lång tid det tar att få den.
Funderar under tiden på hur man fäster den på ett bekvämt sätt på kameran när man har normal eller vidvinkel zoom.
Tycker inte om att ha manfrottos stativplatta på när man tar höjdformat med en 1D MKIIN.
Ett paket på över 2 kilo vill man ju hålla bekvämt.
Funderar om inte en skruv som manfrottos med D-ring och en kort rem på 4-5 cm med en ring där man fäster karbinhaken skulle vara bekvämast. Då slipper man få platta eller karbinhake i handen.
Någon som hittat en lösning?
 
Jag har 200PL-14.
Skruva upp sig:
Det var det jag menade när jag skrev att man SKALL kolla ofta att den sitter fast ordentligt.
---------------------

PMD skrev:
Vilken snabbplatta har du? Jag har den rektangulära som heter 200PL-14. Jag undrar om det skiljer något i grovlek på D-ringen på de olika Manfrottoplattorna.

Den jag har ser ut att kunna hålla om man inte har ett alltför stort objektiv monterat. Jag är mera orolig för att skruven ska skruva upp sig. Den har ju ingen låsning.
 
Jag beställde en R1 den 9:e mars men inte fått nåt än. Hur är det för er andra?
 
Jag har en fråga till er som äger RS-1 modellen.
Har denna modell något fack eller ficka på remmen?

Jag har försökt kolla på bilder och websidor om detta, men det framgår inte.
 
Beställde RS-2 13/3 och har ännu inte fått något, mailade dem och fick detta svar 1/4.

I apologize for the delay. We are still waiting to re-stock RS-2, probably by the end of the week. As soon as they come in from the fabric we will start shipping out all the orders.

Den som väntar på något gott......
 
Jag beställde 27 mars och har inte något än men jag tror att det kommer nästa vecka. Hoppas det!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.