Annons

Kanonrem - ett tips!

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan man lika bekvämt ha kameran på sin vänstra sida (alla videos jag sett hänger den på högern)? Har gått i timmar med vanliga remmen över (vänster) axel och ständigt handen ovanpå för att den inte ska gnugga bälte eller dyl. Kan inte ha den om magen, där hänger ofta en GPS och vill ha högern fri (för machete el.dyl :).

Och sist men inte minst, vet någon om det finns ngt ställe som säljer den över disk i Stockholm?
 
Jag har kameran på vänster sida i min BR och det funkar utmärkt. Remmen finns i Scandinavians sortiment, fast man vet ju aldrig om de har det man letar efter hemma i butiken...
 
Kan inte ha den om magen, där hänger ofta en GPS och vill ha högern fri (för machete el.dyl :).

Men har du macheten på vänster sida och är högerhänt så slipper du ju ändra greppet. ;)

Jag använder en liten karbinhake som jag har kopplad mellan haken på remmen och en byxhäll på högersidan när jag cyklar med tyngre objektiv, har det som en liten säkerhet plus att kameran inte glider framåt över knäna.
 
Har haft remmen i en vecka nu, köpte över disk från nån sur typ på Fotovideo Herkulesgatan i Sthlm (ca 370:). Köp nån annanstans om du vill träffa nån trevlig engagerad säljare. På tfn talade jag med nån som döremot var trevlig när jag ringde för att kolla om dom hade den inne.

Remmen är störtskön och väldigt användarvänlig. Har gått runt ett par dar och det är som natt och dag jämfört med standardremmen när man snabbt vill lyfta kameran och ta en bild.

Gillar inte alls att dom tydligen kan vara dåligt sydda och den skumma plastslangen man ska ha på som säkerhetsåtgärd... jag hoppas att min är välsydd men det ger ändå smolk i bägarn.
 
Black Rapid har bytt modell på hake till en säkrare. Alla som har remmen kan beställa den nya haken gratis (fast man betalar porto). Jag tycker du borde gå tillbaka till Fotovideo och begära att de byter hake åt dig, eftersom du köpte den för bara en vecka sedan. BR började byta ut dem för flera månader sedan och den gamla modellen borde inte säljas längre.
 
Tack för tipset Erland. Drog i väg ett snällt mail med frågan för några dar sen men inget svar ännu. Har skickat igen. Åerkommer med Fotovodeos svar här.
 
NU har jag använt remmen ett tag tillsammans med min 40D och EF300/2.8L IS USM! Helt underbar rem som fungerar tillsammans med ryggsäck på ryggen! Men jag tror min kombo är på gränsen till för tungt!
Jag kör med kameran hängandes på vänster sida för att inte behöva dra i kamerahuset varje gång jag ska använda kameran!
Det känns mycket bättre att ta upp kameran med vänsterhanden under objetivet!
Jag kör nu med Black Rapids egna öggla som känns bättre än Manfrottos D-ring!

Men jag måste erkänna att jag är nervös att en vacker dag kanske remmen går av och prylarna rasar i backen!
Den verkar redan ha blivit lite sliten!

En kompis kör samma rem tillsammans med Nikon D80 och 300/2.8! Nikkors 300a har mycket grundare gänga än Canon! SÅ hans rem skruvar upp sig ibland!

/M
 
Köpte min på mässan i fredags...

Frågade om dom nya karbinhakarna, men det är tydligen så dom inte finns framme ännu. Vilket bekräftas av Black Rapids hemsida.

Men jag kan dock konstatera att remmen funkar utmärkt och är grymt skön att bära :)

Hade den med mig ute stora delar av söndagen och kände aldrig att den var i vägen...

//TH
 
Jag var på Fotovideo (Herkulesgatan, Sthlm) förra helgen och då hade dom inga heller. Däremot fanns dom hos tillverkaren för någon månad sen, så antagligen har dom fått leveransproblem. Fotovideo sa (till mig per mail) att alla som köpt remmen hos dom kommer få köpa nya haken till vettigt pris (ca 50-lappen).

Gillar min rem skarpt. Fast har inga jättelika grejjor. En 450D med 24-105L känns väldigt bra att bära så.
 
hoppsan

Då har det hänt som inte fick hända...
Jag har en hemmagjord rem med en "marin"karbin (se bild på sid 7 i denna tråd). Hade stora objektivet på (135-400 på en K20D) och karbinen fäst i kameran och bar kameran innanför jackan eftersom vädret var bedrövlig. När jag kommer tillbaks till bilen och öppnar jackan så åker kameran i asfalten med blixtskon först. Resultatet blir en bockad blixtsko och några mindre repor i huset och på motljusskyddet. Senare upptäcker jag att där är en 2cm lång spricka i huset vid blixtskon. Kameran fungerar som den skall, men det är ju inte kul. Kameran hängde inte så mycket i remmen utan det var jackan som tog mesta vikten och på något sätt har kameran lossnat. Det brukar vara lite klurigt att få loss den när man använder en hand och här klara den det på egen hand!
C
 
Frågan är vad det var som släppte, var det ringen i snabbfästet, remmen eller karbinhaken som gav sig?


//TH
 
Tips på fäste?

Jag har gjort en egen rem av Canon orginal remmen och det funkar klockrent. Dock så skulle jag vilja ha en lite nättare skruvfäste. Idag har jag ett stativfäste av okänd modell som jag tycker är lite stort och klumpigt.
Kan nån ge tips på ett bra alternativ. Black Rapids egen skruv? Kan kan köpa bara en sån? Eller finns det nåt annat.
 
Jag har då alltid tyckt det verkar väldigt vanskligt att hänga kameran upp och ned från bara en skruv/hake, vore intressant om det fanns någon statistik på hur många dyrgripar som gått i backen med den här lösningen.
 
Jag har då alltid tyckt det verkar väldigt vanskligt att hänga kameran upp och ned från bara en skruv/hake, vore intressant om det fanns någon statistik på hur många dyrgripar som gått i backen med den här lösningen.

..men även tips på hur man kan undvika att detta händer, då själva iden är lysande.
Ett tips jag läste i tråden var att ta t.ex en gädd-tafs och fästa mellan remmen och rem-fästet på kamaren. Då undviker man ialla fall single-point-of-failure...
 
Jag själv kör med 2st mindre nyckelringar som är ditsatta i min BGE2N batterigrepp (där var "stiftet" är) och hänger kameran med karbin haken genom nyckelringarna. På så sätt så är det inget som stör när jag fotar vertikalt. En nyckelring borde hålla för minst ett par kilo. Men för säkerets skull så kör jag med 2st.
Däremot så kanske jag vill byta ut orginal karbinhaken mot nåt bättre.
Deras nya variant verkar inte bättre tycker jag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.