Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kanonrem - ett tips!

Produkter
(logga in för att koppla)
Batte skrev:
Beställde RS-2 13/3 och har ännu inte fått något, mailade dem och fick detta svar 1/4.

I apologize for the delay...
Beställde ungefär samtidigt som du och fick mejl i dag: Nu är den skickad. Shipping förväntas ta en vecka-tio dagar.
 
Jag har fortfarande inte fått något men jag tror det dröjer 1-2 veckor till för jag beställde lite senare än ni andra.
 
Jag beställde 9/3 och fick min i torsdags. Har dock inte hunnit testa än men det var tusan va stor öglan är.
Stör det inte?
 
Beställde 13/3 och fick min idag.
Upptäckte att det var svårt att ha en 1DMKIIN med 24-105 hängande under jackan som han visar på videon. Går inte att stänga dragkedjan helt enkelt.
Man får nog ha en jacka som är så kort att kameran hänger nedanför eller en jacka som är duktigt stor.
 
Jag fick min RS1 igår :) Har bara småprovat den inne och den verkar bra. Hoppas på ett längre test ikväll om vädret är lite roligare. SKa hänga min icke-canon i den :)

Jag tror inte det fanns nåt fack, inte som jag såg. Skulle kunna varit ett väldigt litet dolt i så fall. Kollar närmare ikväll.
 
Jag fick en mail idag och de skickade remmen till mig idag så det tar ca 10 dagar från idag :) Beställde en RS2
 
Ett komplement...

Fick min rem igår och testade ut den lite hemma på kvällen. Som jag ser det är remmen egentligen mest att betrakta som ett komplement till andra lösningar. Man får använda den när det passar bäst helt enkelt

Jag brukar till exempel cykla och promenera en hel del med min kamera och speciellt när man cyklar är det helt idiotiskt att ha kameran i den vanliga remmen. Att ha kameran i en väska är lite bökigt om man hastigt vill kolla genom sökaren eller skjuta av ett snapshot.

Nu kommer det att vara enkelt att snabbt få upp kameran för att kolla ett motiv eller klämma av några bilder. Tillsammans med en eller två bältesväskor för extra objektiv och filter så är det en otroligt bra lösning enligt min mening. Framförallt om man ägnar sig åt stadsfotografering, ger sig ut på enklare fotouppdrag, tar en fotopromenad eller liknande.

Jag har länge saknat en lösning som denna och kommer därför att ha stor nytta av remmen. Tycker helt klart att det är ett vettigt köp. Och angående fästanordningen så förstår jag inte kritiken mot denna. Tycker den funkar kalas.

/Joakim
 
Jag fick min rem i Måndags (7/4) efter att ha fått e-post den 2/4 som sade att det skulle ta cirka tio dagar. Det är utan tvekan en av de smartaste lösningarna för cyklister. Jag köpte en RS-1 rem med deras egen skruv. Eftersom jag håller överhandsgrepp vid vertikalfoto så störs jag inte ett dugg av skruven, men jag förstår att den kan vara ivägen för de som använder batterigrepp och skiftar grepp när de vänder kamran.
Kostnad med frakt: 54$ ~ 330:- med dagens kurs på amerikanska träpengar.

-- MW
 
Kul att det var fler än jag som gillade den här remmen :)
Och visst är fästöglan lite stor men om det stör så kan man enkelt tillverka en egen.
Skaffa en bult med rätt gänga och svetsa på en ögla som har det mått man tycker är rätt - enkelt.

Jag har en RS-2 och har märkt att den glider lätt på axeln när man svingar upp kameran. Jag funderade på att fästa tunt skumgummi på undersidan av den delen som utgör den lilla fickan - det borde lösa problemet.
 
Candersson skrev:
Skaffa en bult med rätt gänga och svetsa på en ögla som har det mått man tycker är rätt - enkelt.

Hmmmm.... var ställde jag nu svetsen... och hur svetsar man?... Hmmm... enkelt sa han... tror jag bakar en sockerkaka istället...
 
Tror det kan vara smidigare med stativfäste med hål i. Ni som provat detta, vad tycker ni?
 
henq skrev:
Tror det kan vara smidigare med stativfäste med hål i. Ni som provat detta, vad tycker ni?
Skruven som följde med var ju ett skämt till lösning. Den som svetsat ihop det skulle nog ha bakat sockerkaka istället.
Jag använder Manfrottos snabbplatta som har en bygel. Det fungerar bra. Har den på en 1DMKIIN och jag tycker att greppet för höjdformat känns bekvämt trots fästet och karbinhaken.
De kommer så långt ner i handen att det inte stör särskilt mycket.
Antar det kan vara annorlunda på andra kameror.
 
Tänk att en kamerarem kan skapa en så långvarig debatt. Och till allt elände så måste den vara importerad från USA för att vara användbar.

Det måste vara höjden av snobberi när inte orginalet duger för att slänga kameran på axeln eller runt halsen. Snälla nån, skapa bilder istället !!!
/ThomK
 
ThomK skrev:
Tänk att en kamerarem kan skapa en så långvarig debatt. Och till allt elände så måste den vara importerad från USA för att vara användbar.

Det måste vara höjden av snobberi när inte orginalet duger för att slänga kameran på axeln eller runt halsen. Snälla nån, skapa bilder istället !!!
/ThomK

Jag förmodar att du enbart är ute efter att provocera med ditt inlägg. Jag tycker i alla fall att det är en fånig och på gränsen till inskränkt inställning du har. Bra hjälpmedel som underlättar är aldrig snobberi. Att påstå en sådan sak är enbart löjligt.

Att kunna bära kameran på ett praktiskt, smidigt och bekväm sätt är viktigt om man fotograferar mycket och ofta har kamerna med sig. Det är precis samma sak som att man vill ha bekväma skor, praktiska jackor, osv. Eller skulle det också vara snobberi i så fall?

/Joakim
 
Han har satt en blinkande smiley i början av inlägget som indikerar att man inte behöver bry sig om vad han skriver. Han säger det med glimten i ögat. Inte för att jag fattar skämtet, men jag kan ju bara ha lite svårt att fatta poängen kanske. Självklart är det inte snobberi att testa nya tillbehör som underlättar utövandet. Om den hade funnits tillgänlig i Sverige, eller en liknande produkt som kunde ersätta denna, så hade jag inte behövt låta beställa den från staterna. Å andra sidan tycker jag inte det är konstigare att köpa nåt från England istället för Norrland tex, utom att det är lite närmare till England. Steget till att beställa från USA känns minimalt.

Testade för övrigt att använda remmen igår kväll och det var mycket bra. Jag skulle kanske behövt en vidare jacka i regnet, men mycket användbart koncept! Me like!
 
För att måla fan på väggen:

Om man nu av slarv eller annat skulle bara kameran direkt på axeln i den remmen (alltså inte tvärs över nacken) och den råkar trilla i backen - är det då så himla lyckat med prismahuset nedåt?
 
Lugn lugn...
Anledningen till att jag startade den här tråden var bara för att ge tips om ett tillbehör som jag tyckte var kalas. Med tanke på antalet inlägg så har det tydligen varit en aktuell sak för fler än mig.


Och sen det här med svetsen :)
Om någon inte har möjlighet/kunskap att svetsa själv så går ju det att lösa. Tänk till hur du vill att det ska se ut och kuta sen iväg till närmsta verkstad. Fråga snällt, förklara vad du vill ha fixat. Ta med dig lite fikabröd som tack för hjälpen, om dom nu gjorde vad du bad om :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.