Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kanonrem - ett tips!

Produkter
(logga in för att koppla)
Christian:

Hur skulle det funka om du hade 2st karbinhakar och fäste den andra under kameran ?

Jag har lite svårt att lite på en sån manfrottobygel när man hänger en Canon 1-serie och 70-200 2.8 i den. Väger ju säkert 3kg och kostar dyrt att tappa i backen...
 
Jag fick min rem i förra veckan. Provade den för första gången i helgen. Min kamera är en 40D med batterigrepp. Gluggarna jag använde var 17-55 2.8 IS och 70-200 4 L IS.

Eftersom jag inte har något stativfäste på gluggarna blev det till att skruva i batterigreppet. Kameran hänger perfekt (faktiskt lite bättre med telezoomen som ger bättre balans).

Det är verkligen praktiskt att bära kameran på det här sättet. Jag skulle hjälpa grabben att fiska och då blir det ju lite stök och bök men kameran hängde med bra och jag lyckades undvika att slå i någonstans.

Det klart bästa är att det är så enkelt och snabbt att få upp kameran till skott. Tex kunde jag lätt fota med en hand, något som är knepigare när kamerna hänger på axeln.

En liten nackdel tyckte jag det var att remmen hamnar lite på halsen men jag kan nog justera till det.

Att fota i stående format var dock väldigt obekvämt eftersom skruven sticker ut så mycket.

Dessutom känns det lite oroligt att förlita sig på en skruv sådär, tänk om den gängar upp sig... Nåväl någon sådan tendens märkte jag aldrig.
Jag skulle dock vilja ha ett alternativ till skruven.

Det jag funderar på är:

Batterirgreppet på min 40D har en fästpunkt för kameraremmen (tror jag, ser i alla fall likadan ut som fästpunkten på huset). Jag skulle vilja dra en rem från denna fästpunkt som sedan skulle löpa igenom en "hållare" som sitter skruvad i stativfästet. Hållaren skulle i princip vara en skruv med en vikbar ögla i huvudet. Då skulle remmen centreras men samtidigt vara säkrad om stativgängan/skruven/öglan ger vika.

Skall se om jag kan hitta något som passar.

mvh
Anders
 
AFJ skrev:
Batterirgreppet på min 40D har en fästpunkt för kameraremmen (tror jag, ser i alla fall likadan ut som fästpunkten på huset). Jag skulle vilja dra en rem från denna fästpunkt som sedan skulle löpa igenom en "hållare" som sitter skruvad i stativfästet. Hållaren skulle i princip vara en skruv med en vikbar ögla i huvudet. Då skulle remmen centreras men samtidigt vara säkrad om stativgängan/skruven/öglan ger vika

Tror nog att det kan funka men batterigreppet sitter ju också bara fast i stativgängan...

Jag tror nog inte att skruven gängar ur sig utan att man märker det men kanske går stativgängan rätt av om man har otur.
 
henq skrev:
Tror nog att det kan funka men batterigreppet sitter ju också bara fast i stativgängan...


Det tänkte jag inte på....

Det känns ju dock om den kopplingen - mellan batterigrepp och hus - är väldigt stabil eftersom greppet har en stor "pigg" som går in i kameran vilket ökar vridstyvheten.

Mvh
Anders
 
Windman skrev:
Christian:

Hur skulle det funka om du hade 2st karbinhakar och fäste den andra under kameran ?

Jag har lite svårt att lite på en sån manfrottobygel när man hänger en Canon 1-serie och 70-200 2.8 i den. Väger ju säkert 3kg och kostar dyrt att tappa i backen...

I just detta fallet tror jag inte det är någon fara. Bygeln håller nog för en hel del och dessutom är den fäst i objektivets aluminiumhållaremojäng. Det är när jag förlitar mig på gängorna som sitter i batterigreppets plasthus som det kan kännas lite läskigt och jag har funderat på att använda någon tunn lina som back-up. Dubbla karbinhakar skulle säkert fungera, jag får väl testa. Kamerapaketet på bilden väger ca 2,6kg.
 
Okej. Man kanske skulle prova ändå. För nacken brukar kännas rätt trött efter en dag i skogen med 3kg hängandes...
En annan fördel att använda båda gängorna är ju att de avlastar varandra. För kamerabotten är knappast gjord för detta. Vore ju trist att få en buckla i kamerahuset. Ni som har batterigrepp slipper ju oroa er för det.
 
Nästan all belastning hamnar på objektivfästet eftersom det är där som centrum på viktfördelningen hamnar, men det är iallafall mkt säkrare. Verkar fungera bra trots dubbla fästen.
C
 

Bilagor

  • dsc00040.jpg
    dsc00040.jpg
    34.4 KB · Visningar: 1,031
Exakt sådär ja !
Jag skulle känna mig mycket säkrare om kameran hängde sådär... Så kan man ju justera höjden lite med olika storlekar på haken osv.

Det där ska jag testa :)
 
Jag har nu använt min RS-1 rem några veckor och kan bara säga att den är kanonbra! Smidigt att bära kameran på sidan av kroppen och samtidigt har den tillgänglig snabbt och enkelt. Enkelt att lossa kameran från remmen då man inte vill ha någon rem alls. Jag har den tillsammans med en LowePro Slingshot 200 som hänger på höger axel och kameran på vänster axel. Det blir en perfekt kombo.

Det enda jag skulle vilja se som förbättring är att den vore gummerad på axeldelen så att den stannade kvar på axeln bättre. Ska göra ett försök att fixa det själv.

Jonas
 
Beställde min härom veckan. Då var den på backorder till 2 maj. Sen fanns den i lager igen. Nu står det backorder estimated 3-4 weeks. Och inte fick jag något mail om att den var skickad där i mellan. *muttra*
 
Christian: Snyggt! Gjorde precis en liknande fast med enkelhake för en lättare kamera-objektivkombination. Mycket smidigt, enkelt och billigt. Fungerar utmärkt!

Satte dock en grov nyckelring mellan stativplattans ring och karbinhaken. Hur fick du dem att kopplas ihop direkt?
 
Magnus77 skrev:
Christian: Snyggt! Gjorde precis en liknande fast med enkelhake för en lättare kamera-objektivkombination. Mycket smidigt, enkelt och billigt. Fungerar utmärkt!

Satte dock en grov nyckelring mellan stativplattans ring och karbinhaken. Hur fick du dem att kopplas ihop direkt?

Tack, Magnus.
Vad menar du med "kopplas ihop direkt"?
 
Hej Christian.

Det blev en dum fråga egentligen som kommer av att den karbinhake jag fick av vaktmästaren här på jobbet ser ut så här:Karbinhake med ögla
En vanlig karbinhake ser inte ut så inser jag och då försvinner problemet.. ;)

Mvh, Magnus
 
fick mail idag om någon plastic safety tube som de kommer att skicka (?)







http://ronhenrydeanhenry.blogspot.com/2008/04/safety-tube-on-clip.html


Dear Black Rapid Customers-


We are pleased to announce that a new self-locking hook for the R strap is in the works and will be available mid- summer 08.


In the meanwhile, a plastic sleeve must be used on the connector hook to ensure the safety of your equipment.
http://ronhenrydeanhenry.blogspot.com/2008/04/safety-tube-on-clip.html

If you have not already received this from us, please reply with CONNECTOR HOOK in the subject line.
Let us know the quantity that you require and your shipping address.

We will send this to you free of charge. You can look forward to receiving this from us with in a few days of your request.


We thank you for your business-
 
Varning - kolla sömmarna!

Jag skaffade en RS-1 strap efter att ha läst här, och helt klart är idén lysande. Bästa rem jag haft!

Men - märkte av en slump att sömmen som håller ena ändan av remmen hade började gå upp. Blev rent kall - hade jag inte märkt det i tid hade huset+mitt 70-200/2.8L IS ramlat i asfalten...

Kolla era remmar!
 

Bilagor

  • mallis_0293.jpg
    mallis_0293.jpg
    76.9 KB · Visningar: 642
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.