Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kanonrem - ett tips!

Produkter
(logga in för att koppla)
Tittade på min rem. Den har också tendensen att börja släppa i ena hörnet av sömmen.
Har haft min på en 1D MKIIN och ofta en Sigma 70-200/2,8 så paketet väger en del.
Det blir nog att ta fram nål och björntråd och för hand prova sin sykonst.
 
Johan och Mats, jag tycker att ni omedelbart ska mejla Black Rapid och reklamera. De är uppenbarligen måna om sina kunder och vill säkert veta att det är problem med vissa remmar.
 
Jag tror säkert de är seriösa, och jag väntar på svar på ett mail jag skickade dem. Jag ville göra köparna i denna tråden uppmärksamma på en eventuell "weak spot" i konstruktionen så ingen behöver tappa en kamera i gatan i onödan.
 
TACK!!!

Ska genast kolla min rem och förstärka den minutiöst! Det är ju katastrof om kameran går i backen. Superbra info.

Mvh,
Jonas
 
Som sagt, tackar för denna info och bildbeskrivningarna. Min mår bra fortfarande.

Reklamera (som sagt var) till BlackRapid och jag skulle tro att ni får en ny rem. Skulle förvåna mig annars.

Kalle
 
Om man vill ha mer säkerhet så kan man ju dra en rem/snöre/wire/inplastat tafsmaterial för gäddfiske från vänstra kameraremsfästet på kameran (där det är så lite i vägen som möjligt) till något lämpligt ställe på remmen.

Jag ska testa en provisorisk hemmabyggd variant i helgen och eftersom jag varken litar på stativskruven jag har eller på plastkarbinen så har jag fixat en säkerhetsmojuck. Om jag gillar den så bygger jag en mer permanent egen variant.

Var köper man bultar med stativgängor? Jag antar att ett sånt där manfrottofäste kostar lite mer.
 
Marcus Nordén skrev:
Var köper man bultar med stativgängor? Jag antar att ett sånt där manfrottofäste kostar lite mer.
Stativskruvar är 1/4 tum UNC-gänga (eller ibland 3/8 tum UNC). En välsorterad skruvaffär borde ha sådana.
Om det inte finns en i din närhet så kan du kanske köpa på postorder från Stockholms Skruvcentral.
 
Japp. Vid testkörning konstaterade jag att stopper saken man sätter för att inte kameran ska halka bak, inte fanns i paketet heller. Och till skillnad från min väns så var den utdragen och satt inte alls ihopmonterad. *mumla* 445.- kronor totalt för en remdjäkel och den är inte komplett, efter 6 veckors väntan. :p
 
Har någon testat att kombinera denna rem med en vanlig rem? Alltså att ha en kamera med Black Rapid och en med en vanlig rem runt halsen. Hur fungerar det isåfall? Blir det trassligt eller fungerar det bra? Att köra två kameror runt halsen med vanliga remmar har jag märkt inte är någon höjdare, så jag tänkte att det här kanske kunde vara en lösning...
 
Det gör jag ganska ofta. Har ofta en 1DMKIIN med 70-200 hängande i Black Rapid remmen på höger sida. Sedan en 5D med 24-105 zoom hängande på från vänster axel. Ibland också en kameraväska också från vänster axel men mera bak mot ryggen.
Det fungerar utan problem.
 
Nu har jag också inhandlat mig en och det blir spännande på IFA mässan i Berlin där man lär knata runt rätt friskt i 2 dar hur den känns!
 
Har någon testat att kombinera denna rem med en vanlig rem? Alltså att ha en kamera med Black Rapid och en med en vanlig rem runt halsen. Hur fungerar det isåfall? Blir det trassligt eller fungerar det bra?
Har inte haft kamera, men väl en kikare runt halsen och kamera i BR under ganska många mils skogsvandringar. Fungerar alldeles utmärkt. Kikaren hänger över BR och det trasslar inte så mycket att man tänker på det.

För övrigt måste jag säga att jag är mycket positiv till BR. Har alltså burit drygt 2 kilo kamera (40D med 100-400) under ett stort antal långa promenader, mest på skogsvägar/stigar men också tvärs över kalhyggen och myrar -- utan att uppleva några problem alls. Möjligen ska jag skaffa en längre regnjacka -- den jag har nu når bara ner till halva objektivet.

Jag har haft remmen fäst i kamerans gänga. Det innebär att objektivet pekar snett nedåt, vilket känns bra.
 
FAN , idag lossnade karbinhaken och kamera och glugg for i asfalten.

verkar som att gluggen en 70.200 inte kommer att fungera mera
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.