Annons

Kanonrem - ett tips!

Produkter
(logga in för att koppla)
Usch vad tråkigt! Hoppas du har nån hyfsad försäkring.

Berätta gärna hur den lossnade, så att vi andra användare kanske kan undvika samma öde.

Lossnade haken från kamerafästet, och i så fall: använde du det lilla plastskyddet som ska hindra att haken öppnar sig? Eller lossnade haken från remmen, dvs remmen gick sönder? Eller på annat sätt?
 
sponanreplik från mig...

Hade aldrig fungerat där jag fotograferar.. på det sätt jag fotograferar.
Om man hittar en liknande svingrem för typ ett smidigt vapen som används i snårskog så är jag med:)

Den fotograf som har så bråttom att han/hon måste svinga upp kameran så fort, har nog mest troligt ändå redan förlorat bilden!

Men kul med nya idéer..

MVH Niclas,
 
Nja, du kanske ska testa innan du förkastar remmen? Snårskog är absolut inget problem -- har svårt att tänka mig ett vettigare sätt att bära kameran där. (Jovisst, ryggsäck förstås -- men om man nu vill använda kameran...)
 
Jag kanske är unik eller/och bara galen men hela min fotofilosofi handlar om att göra allt som möjligt är för att förebygga att sådan snabbhet krävs. Vare sig det handlar om naturfoto eller folk i en trång gränd..

Jag ser det som ett misslyckande att rycka upp kameran på så vis,, där den redan skulle ha varit.

Men visst fungerar säkert remmen. Men knappast en fördel för mitt vedkommande, eftersom snabbhet undviks in i det absolut längsta!
 
Jag kanske är unik eller/och bara galen men hela min fotofilosofi handlar om att göra allt som möjligt är för att förebygga att sådan snabbhet krävs. Vare sig det handlar om naturfoto eller folk i en trång gränd..

Jag ser det som ett misslyckande att rycka upp kameran på så vis,, där den redan skulle ha varit.

Men visst fungerar säkert remmen. Men knappast en fördel för mitt vedkommande, eftersom snabbhet undviks in i det absolut längsta!

Black Rapid handlar inte för min del om att bli Lucky Luke. Det är en fråga om att bära en ganska tung utrustning under flera timmar utan att få ont i rygg, nacke eller axlar. Samt att ändå kunna fotografera bekvämt.
Black Rapid är inte en perfekt lösning på detta. men det bästa jag hittat hittills.
Att en kamera har åkt i backen är inte ett bevis på att systemet inte fungerar. På sin höjd att det inte är perfekt.
Skall vi underkänna att Volvo är duktiga på sitt säkerhetsarbete bara för att folk fortfarande dör i Volvobilar.
Skall vi inte i stället erkänna att tekniska lösningar sällan är perfekta och livet är fullt av risker.
Så hitta på en bättre lösning istället?
 
Black Rapid handlar inte för min del om att bli Lucky Luke. Det är en fråga om att bära en ganska tung utrustning under flera timmar utan att få ont i rygg, nacke eller axlar. Samt att ändå kunna fotografera bekvämt.
Black Rapid är inte en perfekt lösning på detta. men det bästa jag hittat hittills.
Att en kamera har åkt i backen är inte ett bevis på att systemet inte fungerar. På sin höjd att det inte är perfekt.
Skall vi underkänna att Volvo är duktiga på sitt säkerhetsarbete bara för att folk fortfarande dör i Volvobilar.
Skall vi inte i stället erkänna att tekniska lösningar sällan är perfekta och livet är fullt av risker.
Så hitta på en bättre lösning istället?

__

Jag grundar helt klart mina åsikter på den ena demostrationsfilmen som jag råkade se innan jag skrev.

Som du läser så skriver jag inte att den inte fungerar.. För mig så hade den knappast tillfört ngt alls. Jag har ju min rätt att vara subjektiv:) Jag uttalar mig som du också ser inte på allas vägnar. (om det låter så så har jag här och nu justerat på det:)

MVH Niclas,
 
Varning

Jag fick min Black Rapid rem idag! tänkte att jag skulle använda remmen med min 40D och 300/2.8L IS USM! när jag har kameran på högersidan gnider objektivets knappar mot kroppen som resulterar i att typ IS och AF är avstängt när man ska fota! jag bytte sida till vänster! fungerade bra förutom att när jag gick runt i huset för att känna efter stötte jag till objektivet/konverter med handen! det slutade med att kamerahuset damp i golvet! (dock klarade sig huset tror jag)
Sedan vet jag inte om man vågar att lita på Manfrottos D-ring!? den var helt klart mycket bättre än Black Rapids egna! med originalfästet får man ont i handen när man ska handålla!

SE UPP SÅ DU INTE TAPPAR KAMERAN!!!
 
Köpte en Black Rapid rem under veckan på Kameradoktorn och igår prövade jag den för första gången på riktigt med min 40D och 70-200/2.8. Och jag gillar den skarpt! Väldigt bekväm och det går snabbt och enkelt att få upp kameran.

Enda nackdelen jag hittat är att jag har ett batterigrepp på kameran och när jag vill använda den i vertikalt läge så blir skruven ivägen. Det går att ta bilder men det blir lite besvärligt och obekvämt.
 
Hej!

Har inte prövat remmen själv men den lilla haken som fästs mot kameran verkar mycket tveksam och det stöds ju även av att man ska behöva sätta på en liten plastslang "för säkerhets skull". Från segling med brottslaster på flera hundra kilo, ibland flera ton, och där ett haveri oftast är avsevärt dyrare och farligare än ett kamerahaveri så är jag bekant med Wichard som gör hakar mm av mycket hög kvalitet och man skulle kunna ta en pistolhake som ersättning för den som medföljer Black rapid.
Exempel från http://www.wichard.com/documents/stainlessSteel.pdf

Sid 35 Pistolhake #2470 35 mm lång
arbetslast 160 kg brottslast 360 kg

Sid 44 Självlåsande shackel#1201 ca 25 mm lång
arbetslast 320 kg brottslast 560 kg

men om det inte räcker eller man är kräsen med sin D3 + Sigma EX DG APO ETC 800-1200 finns ju Schackel #51203 ca 32x20 mm i TITAN med en brottslast på 1680 kg!

Har inga bindningar till Wichard på något vis men är själv nöjd med de prylar jag köpt av dem. Mindre prylar som ovan kostar ca 50-150 kr så det är precis som fototillbehör ett ekonomiskt svart hål :)

/Anders Tørring

PS på klättringssidor kan man också hitta grejer som man _verkligen_ kan lita på.
Red: PPS Ovan löser ju förstås inte problemet om stativkopplingen inte håller.
 

Bilagor

  • pistolhake.png
    pistolhake.png
    16.8 KB · Visningar: 656
  • shackel_selflocking.png
    shackel_selflocking.png
    6.5 KB · Visningar: 662
Vi får hoppas att det gick bra. Vad var det som släppte?

Det som hände var att jag stötte till knappen till konvertern, då släppte kameran från konvertern/objektivet och ramlade i golvet!

Som det verkar så fungerar kameran!

Annars måste jag säga att remmen är bra! men kanske inte till så tunga telen som ett 300/2,8!? jag gillade inte remmen tillsammans med min kombo!

/mvh
Magnus
 
Jag fick min Black Rapid rem idag! tänkte att jag skulle använda remmen med min 40D och 300/2.8L IS USM! när jag har kameran på högersidan gnider objektivets knappar mot kroppen som resulterar i att typ IS och AF är avstängt när man ska fota! jag bytte sida till vänster! fungerade bra förutom att när jag gick runt i huset för att känna efter stötte jag till objektivet/konverter med handen! det slutade med att kamerahuset damp i golvet! (dock klarade sig huset tror jag)
Sedan vet jag inte om man vågar att lita på Manfrottos D-ring!? den var helt klart mycket bättre än Black Rapids egna! med originalfästet får man ont i handen när man ska handålla!

SE UPP SÅ DU INTE TAPPAR KAMERAN!!!

Jag hoppas då inte att du har ditt 300 2.8 löst hängande i kameran utan stöd. Bajonetten kan ploppa ur direkt. har själv sett det med egna ögon
 
Jag hoppas då inte att du har ditt 300 2.8 löst hängande i kameran utan stöd. Bajonetten kan ploppa ur direkt. har själv sett det med egna ögon


Hur menar du då?
Att killen hade remmen fäst i kamerans stativfäste? Eller...?

Det kan väl inte vara någon fara för bajonetten om remmen är fäst i objektivets stativfäste???
 
Jag hoppas då inte att du har ditt 300 2.8 löst hängande i kameran utan stöd. Bajonetten kan ploppa ur direkt. har själv sett det med egna ögon
"Stöd"? Hur menar du då? De bekanta jag har som släpar runt på liknande (och större) objektiv brukar, vad jag vet, inte ha nåt "stöd" när de hänger kameran på axeln.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.