Paddington
Avslutat medlemskap
eller är det tvärkört
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
cecber skrev:
Men det är ändå så att man känner när man har växt ur sin kompakt ... när man blir galen på att de där sakerna man har förstått teoretiskt helt enkelt inte går att göra.
Att bilderna blir suddiga är för att du inte kan hålla still under den långa tid som kameran exponerar. Man måste alltså försöka få en kortare tid.Paddington skrev:
...
det ska bli skakfria bilder (50 % av alla våra bilder är idag suddiga!)
det ska gå och ta inomhus (idag är 50% av alla bilder suddiga!) Kameran klarar inte mörker/skymning..
blixt ger så platt ljus...
Paddington skrev:
Hur som helst... man kan aldrig fånga ögonblicken med kompakten?
Storformat och kontaktkopiering kallar jag det. Vad jag vet så finns ingen digitalkamera som kommer dit kvalitétsmässigt.Robin Gyllander skrev:
Var det ansel adams som körde med lådkameror?
Carl-Martin skrev:
I digitalvärlden ger kompaktkameror (med ett undantag, Sigma DP-1) ett mycket längre skärpedjup än systemkameror eftersom sensorn är _mycket_ mindre. Hur det fungerar kan du läsa om i en annan forumtråd.
Robin Gyllander skrev:
Var det ansel adams som körde med lådkameror?
Paddington skrev:
...finns det enbart butiker som säljer kameror (bor i östra sthlm)? Jag har försökt leta.. Onoff o dyl. säljer kameror, men de är ju inga proffs direkt.. de klarade inte ens av att besvara mina frågor (och den kunskap jag inhämtat på ett par veckor).
Paddington skrev:
till hälften..
(hujedamej!)
vilken tid det tar för kameran att fokusera....då har ögonblicket försvunnit...
Fredrik183 skrev:
Jag vågar nog påstå att jag förstått både en hel del teoretiskt, och praktiserat en hel del i praktiken. Jag tycker fortfarande att jag utvecklas med en kompaktkamera. Å andra sidan, har man inte fått tillfälle att prova det man teoretiskt lärt sig i praktiken blir ju det en begränsning. Vad jag vill säga är att kompaktkameran är ingen oövervinnerlig begränsning i sig, begränsningen sitter i huvudet hos fotografen.
Se på bilder tagna med kompaktkameror och jämför dem med bilder tagna med systemkameror. Faktiskt, här på fotosidan är det svårt att se skillnad (de avslöjas enklast genom det stora skärpedjupet). Sedan är ju kompaktkameror lite oförtjänt kanske styvmoderligt behandlade här på fotosidan, där fokus trotts allt ligger på systemkameror. Att fokus ligger där beror nog på att de är mer infriande till en fototekniskt intresserad publik. En kompaktkamera löser allt det där fototekniskt intressanta diskret i bakgrunden genom kameraingenjörernas omsorg.