ANNONS
Annons

Kan man utvecklas alls med kompaktkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Att "se" bilder har inget med kameran att göra.

En duktig fotograf kan prestera bra bilder även med en kompakt.

Men vissa saker kan inte alla kompakter hjälpa till med.
Tex kort skärpedjup.

Man kan inte göra allt med en kompaktkamera. Men att försöka göra det fast det inte går lär man sig massor på. Och när det gäller att se bilder och att åstadkomma bra kompositioner så spelar det ingen roll vilken kamera man har.

Men det är ändå så att man känner när man har växt ur sin kompakt ... när man blir galen på att de där sakerna man har förstått teoretiskt helt enkelt inte går att göra.

Kompaktkamerans två stora nackdelar är att den alltid har ett stort skärpedjup (ibland är det en fördel också) och att den har en fördröjning mellan det att avtryckaren trycks ner och bilden knäpps. Denna laggtid kan vara förödande för att fånga ögonblicket. Att lyckas i tighta lägen med en kompakt kräver därför en bättre fotograf. All möjlighet att utvecklas alltså.

ojojoj, vilken fråga, dock verkligen värd att besvara.

Jag har just köpt en proffsig Canon 5D eftersom jag tycker det är så himla kul och intressant att fotografera. Men det var en kompakt, visserligen förhållandesvis dyr sådan, som fick upp mitt fotointresse och faktiskt hjälpte mig att utvecklas enormt.

Först och främst tycker jag att man behöver erfarenheten av att ha använt en kompaktkamera på grund av att man får hjälp med att ta det tekniska med en klackspark. När man tänker på att det i hela småbildskamerans historia har funnits svinbra optik inser man att man inte behöver det nyaste och således dyraste. Många bra fotografer kan ta fantastiska bilder med "dåliga kameror". (jag vill dock inte sträcka mig till att det skulle vara en definition av en bra fotograf, då det är helt onödigt)

Vidare är en kompaktkamera, fin och dyr eller inte, en helt annan sak än en systemkamera. Den är mindre, lättare, och låter mindre. Du kan lättare ta med kameran vart du än går, och kan ju också smygfotografera på ett annat sätt eftersom kompaktkameror ofta är nästan ljudlösa om du gått in i menyn och stängt av alla onödiga indikeringsljud.

I digitalvärlden ger kompaktkameror (med ett undantag, Sigma DP-1) ett mycket längre skärpedjup än systemkameror eftersom sensorn är _mycket_ mindre. Hur det fungerar kan du läsa om i en annan forumtråd.

Vill du utvecklas som fotograf med en kompaktkamera föreslår jag att du trots allt ger bildkvalitén en rimlig chans. Mina tips är då t ex Canon G9, Panasonic LX2 eller Ricoh GX100 (eller tidigare modeller såklart). Men som sagt, till sist, ta det tekniska med en klackspark!

vad ni kan ;)

Jag är så kluven. Jag vill ha en system, men är rädd för att den blir lämnad hemma pga otympligheten ibland? Jag vill gå fotokurser. Lära mig mer om att se bilder/öva mer på det. Leka med olika funktioner..

Men viktigast är att kameran tar kort när jag trycker ner avtryckaren, samt att batterierna räcker lääääääääänge ;) Det finns ju en ung tjej här på forumet, 13 år, som tagit jättefina makrobilder med kompakt?

Hur som helst... man kan aldrig fånga ögonblicken med kompakten?

Och jag måste läsa på mer om skärpedjup känner jag.. det är för många svåra begrepp ännu ;)

jo, några krav till...

...

det ska bli skakfria bilder (50 % av alla våra bilder är idag suddiga!)

det ska gå och ta inomhus (idag är 50% av alla bilder suddiga!) Kameran klarar inte mörker/skymning..

blixt ger så platt ljus...

När det gäller macro så "kräver" i princip systemkameran ett speciellt macroobjektiv om det skall bli bra. De ... hur skall jag uttrycka det diplomatiskt... De är inte gratis.

I kompakten, om jag har förstått det rätt, är ofta macrofunktionen "gratis".

cecber skrev:
Men det är ändå så att man känner när man har växt ur sin kompakt ... när man blir galen på att de där sakerna man har förstått teoretiskt helt enkelt inte går att göra.

Jag vågar nog påstå att jag förstått både en hel del teoretiskt, och praktiserat en hel del i praktiken. Jag tycker fortfarande att jag utvecklas med en kompaktkamera. Å andra sidan, har man inte fått tillfälle att prova det man teoretiskt lärt sig i praktiken blir ju det en begränsning. Vad jag vill säga är att kompaktkameran är ingen oövervinnerlig begränsning i sig, begränsningen sitter i huvudet hos fotografen.

Se på bilder tagna med kompaktkameror och jämför dem med bilder tagna med systemkameror. Faktiskt, här på fotosidan är det svårt att se skillnad (de avslöjas enklast genom det stora skärpedjupet). Sedan är ju kompaktkameror lite oförtjänt kanske styvmoderligt behandlade här på fotosidan, där fokus trotts allt ligger på systemkameror. Att fokus ligger där beror nog på att de är mer infriande till en fototekniskt intresserad publik. En kompaktkamera löser allt det där fototekniskt intressanta diskret i bakgrunden genom kameraingenjörernas omsorg.

Re: jo, några krav till...

Paddington skrev:
...

det ska bli skakfria bilder (50 % av alla våra bilder är idag suddiga!)

det ska gå och ta inomhus (idag är 50% av alla bilder suddiga!) Kameran klarar inte mörker/skymning..

blixt ger så platt ljus...
Att bilderna blir suddiga är för att du inte kan hålla still under den långa tid som kameran exponerar. Man måste alltså försöka få en kortare tid.

Det finns 4 sätt.
1 mer ljus, tänd lampor, släpp in solljuset.
2 Större bländaröppning
3 högre ISO
4 blixt

1 Tja är det natt så är det.
2 dyrare optik
3 kräver en kamera som inte ger alltför taskiga artefakter vid hög ISO.
4 köp en bra blixt

Nr 0 är ett stativ, om motivet inte rör sig.

Re: vad ni kan ;)

Paddington skrev:
Hur som helst... man kan aldrig fånga ögonblicken med kompakten?

Jo man kan fånga ögonblicket genom ett litet trix: Man riktar kameran mot motivet och trycker ner avtryckaren till hälften. Då förfokuserar kameran och laggtiden förkortas dramatiskt då ögonblicket uppenbarar sig och avtryckaren trycks i botten.. Ja den blir rent av nästan försumbar med moderna kompaktkameror. Men detta kräver alltså lite aktiv framförhållning av fotografen.

Skärpedjup är helt enkelt det avstånd från förgrund till bakgrund i en bild som upplevs som skarp. Stort skärpedjup har alltså en bild som är skarp ända från det främsta föremålet i bild till det bakersta. En skarp bild med andra ord. Ibland vill man doch konstnärligt framhålla en viss del av en bild och koncentrera skärpan dit med ett kort skärpedjup.

Senast ändrad:
Robin Gyllander skrev:
Var det ansel adams som körde med lådkameror?
Storformat och kontaktkopiering kallar jag det. Vad jag vet så finns ingen digitalkamera som kommer dit kvalitétsmässigt.

Lådkamera... tja alla kameror är väl en typ av en låda?

Carl-Martin skrev:

I digitalvärlden ger kompaktkameror (med ett undantag, Sigma DP-1) ett mycket längre skärpedjup än systemkameror eftersom sensorn är _mycket_ mindre. Hur det fungerar kan du läsa om i en annan forumtråd.

Sen när gav ett 16 mm objektiv, som Sigma DP-1 har, kort skärpedjup? Har Sigma lyckats kringgå de vanliga fysiska lagarna?

det där med att trycka ner avtryckaren

till hälften..
(hujedamej!) :)
Det är DET jag hållit på med alla dessa år... och f.n (ursäkta mig) vilken tid det tar för kameran att fokusera....då har ögonblicket försvunnit... och ändå har jag fått alldeles för mkt träning att hålla ner halva knappen överallt jag är :)

För övrigt, så fort våra vänner är på besök med sina minikameror så tar de upp kameran och knäpper av en bild... Hm..

Ja... tända upp.. där försvann ögonblicken igen ;)

Men att ta inomhus, mitt på dagen och få suddiga bilder är inte kul..
Inte heller att inte kunna lämna över kameran till någon annan för då vet man att bilderna blir suddiga...

:)

för övrigt...

...finns det enbart butiker som säljer kameror (bor i östra sthlm)? Jag har försökt leta.. Onoff o dyl. säljer kameror, men de är ju inga proffs direkt.. de klarade inte ens av att besvara mina frågor (och den kunskap jag inhämtat på ett par veckor).

Robin Gyllander skrev:
Var det ansel adams som körde med lådkameror?

Lådkameror, haha, storformatskameror skulle jag kalla't. Maken till teknikmästare får man leta efter! Om fotografi var en tävling skulle Ansel Adams vinna, det är min gissning.

Re: för övrigt...

Paddington skrev:
...finns det enbart butiker som säljer kameror (bor i östra sthlm)? Jag har försökt leta.. Onoff o dyl. säljer kameror, men de är ju inga proffs direkt.. de klarade inte ens av att besvara mina frågor (och den kunskap jag inhämtat på ett par veckor).

Foto video scandinavian photo och många fler.

Re: det där med att trycka ner avtryckaren

Paddington skrev:
till hälften..
(hujedamej!) :)
vilken tid det tar för kameran att fokusera....då har ögonblicket försvunnit...
:)

Det där måste ha blivit mycket bättre sedan din kamera tillverkades. På min ultrakompakt handlar laggtiden i det läget om tiondelar av en sekund. Det tar inte lång tid för kameran att fokusera heller, max en sekund. Jag tror jag tog i nu.

Fredrik183 skrev:
Jag vågar nog påstå att jag förstått både en hel del teoretiskt, och praktiserat en hel del i praktiken. Jag tycker fortfarande att jag utvecklas med en kompaktkamera. Å andra sidan, har man inte fått tillfälle att prova det man teoretiskt lärt sig i praktiken blir ju det en begränsning. Vad jag vill säga är att kompaktkameran är ingen oövervinnerlig begränsning i sig, begränsningen sitter i huvudet hos fotografen.

Se på bilder tagna med kompaktkameror och jämför dem med bilder tagna med systemkameror. Faktiskt, här på fotosidan är det svårt att se skillnad (de avslöjas enklast genom det stora skärpedjupet). Sedan är ju kompaktkameror lite oförtjänt kanske styvmoderligt behandlade här på fotosidan, där fokus trotts allt ligger på systemkameror. Att fokus ligger där beror nog på att de är mer infriande till en fototekniskt intresserad publik. En kompaktkamera löser allt det där fototekniskt intressanta diskret i bakgrunden genom kameraingenjörernas omsorg.

Fantastisk analys eller vad man ska kalla det!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar