Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kan inte ändra bländaröppningen

Produkter
(logga in för att koppla)

nettelman

Medlem
Jag har en canon 30D och ett canon 70-200 f2,8 IS på, jag vet inte om jag gör något fel eller om det är fel på kameran men troligtvis gör jag något galet. När man vrider på ratten (vid tummen) ska ska bländaröppningen reagera, men det är stumt. ratten funkar när jag kollar på bilderna jag tagit så det är inget fel på ratten. Har jag jag kommit åt någon inställning kanske?

Tack på förhand Calle.

Finns det inte ett knapplås för den bakre ratten? Antingen på startknappen(som på min 5D) eller som en separat brytare bredvid hjulet (som på min 10D).

Frolicc har rätt, startknappen har har tre lägen på 30D, du ska vrida knappen två steg för att låsa upp hjulet.

Tackar och bugar, det finns två on lägen vilket jag inte förstår varför men på det högsta läget fungerade det. Tack så mycket!

MVH Calle

Det är för att du i det första ON-läget ska kunna låsa det bakre hjulet, så att det inte påverkar bländaren (M) eller exponeringskompensationen (auto). Då är det ingen risk att du ändrar dem oavsiktligt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar